شناسهٔ خبر: 57850293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح کشت قراردادی در۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم یزد اجرا شد

یزد - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: طرح کشت قراردادی گندم به دلیل داشتن مزایای مناسب مورد استقبال کشاورزان استان قرار گرفته و تاکنون در ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم استان اجرا شده‌ است.

صاحب‌خبر -

عباس حاج حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی از طرح های مهم دولت برای ارتقاء جایگاه کشاورزی به ویژه در تولید محصولات اساسی و استراتژیک مانند گندم است، افزود: کشت این محصول از نیمه آبان ماه تا اواخر آذرماه در استان انجام شد که بخش اعظم سطح زیر کشت این محصول به صورت قراردادی کشت شده است.

وی از حمایت کشاورزانی که در زمینه کشت قراردادی اقدام می کنند خبرداد و اظهار کرد: در این طرح به ازای هر هکتار سطح زیرکشت ۳۰۰ کیلوگرم کود اوره، ۱۰۰ کیلوگرم کود فسفات و ۵۰ کیلوگرم کود پتاسه به کشاورزان داده می شود که بهای کامل کود اوره توسط کشاورزان پرداخت و ۵۰ درصد بهای کودپتاسه و فسفات نیز در زمان تحویل محصول از کشاورز دریافت می‌شود .

وی برخورداری از ۲۰ درصد تخفیف بیمه را از دیگر مزایای کشت قراردادی بیان کرد و گفت: دولت در این طرح برنامه‌ای برای پرداخت کمک هزینه حمل محصول از مزرعه تا محل خرید گندم به کشاورزان دارد، در جریان این برنامه حمایتی بابت حمل هر تن گندم‌، ۱۰۰‌ هزار تومان به کشاورزان پرداخت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: کشاورزان برای بهره مندی از طرح کشت قراردادی گندم در ابتدا باید اطلاعات خود را در سامانه پهنه‌بندی به روز کنند و بعد از آن به پایگاه اطلاع رسانی شرکت بازرگانی دولتی به نشانی https://gtc.ir مراجعه و نرم افزاری که به همین منظور طراحی شده‌ را دانلود کنند.

پرداخت حمل هرتن گندم به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان ، تخفیف ۵۰ درصدی بهای کود پتاسه و فسفات، تخفیف ۲۰ درصد بیمه از جمله مزایایی کشت قراردادی گندم است

وی اضافه کرد: در این نرم افزار باید اطلاعات کد ملی و شماره بهره بردار وارد شود که بعد از عقد قرار داد در نرم‌افزار و تایید شدن آن، کشاورز می‌تواند برای استفاده از مزایای مورد نظر طرح مانند دریافت کود به کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مراجعه کند.

سطح کل اراضی زیر کشت استان یزد ۱۱۰ هزار و ۷۱۵ هکتار است که از این میزان ۲۵ درصد محصولات زارعی و ۷۳ درصد محصولات باغی و ۲ درصد را نیز گلخانه ها تشکیل می دهد و سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در زمینه‌های زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در این استان تولید می شود.

دولت سیزدهم در نخستین روزهای سال‌جاری قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد که این موضوع کشاورزان را دل گرم کرد، به‌طوری که سال گذشته میزان خرید این محصول حدود ۴.۵ میلیون تن بود که امسال به ۷.۵ میلیون تن افزایش یافت و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در ۱۲ استان کشور رقم خورد و در برخی دیگر از استان‌ها نیز بین سه تا پنج برابر خرید گندم از بهره برداران به ثبت رسید.

نظر شما