شناسهٔ خبر: 56970239 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

عادل آروند:

موسیقی در ایران صنعت محسوب نمی‌شود

آفتاب‭ ‬یزد‭ - ‬گروه‭ ‬فرهنگی‭:‬‭ ‬هنر‭ ‬دنیای‭ ‬بسیار‭ ‬شگرف‭ ‬و‭ ‬عمیقی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬عمقش‭ ‬گاه‭ ‬آنقدر‭ ‬زیاد‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬هنرمند‭ ‬هر‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬فرو‭ ‬می‌رود‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬به‭ ‬انتهایش‭ ‬نمی‌رسد‭ ‬بلکه‭ ‬تازه‭ ‬متوجه‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ابتدای‭ ‬راه‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬مسیر‭ ‬دور‭ ‬و‭ ‬درازی‭ ‬پیش‭ ‬روی‭ ‬خود‭ ‬دارد‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬میان‭ ‬مدت‭ ‬زمان‭ ‬زیادی‭ ‬نیست‭ ‬که‭ ‬هنرمندان‭ ‬پا‭ ‬به‭ ‬عرصه‭ ‬مدرنیته‭ ‬گذاشته‌اند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬رهگذر‭ ‬آثاری‭ ‬خلق‭ ‬می‌کنند‭ ‬که‭ ‬نسل‭ ‬امروز‭ ‬با‭ ‬آن‌ها‭ ‬ارتباط‭ ‬بیشتر‭ ‬و‭ ‬بهتری‭ ‬برقرار‭ ‬می‌کنند،‭ ‬آثاری‭ ‬که‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬حفظ‭ ‬اصول‭ ‬اساسی‭ ‬هنر،‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬عجیب‭ ‬و‭ ‬خارق‭ ‬العاده‌ای‭ ‬حرفهای‭ ‬جدید‭ ‬برای‭ ‬گفتن‭ ‬دارند‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬رهاوردهای‭ ‬مدرن‭ ‬اندیشیدن‭ ‬هنرمندان‭ ‬عرصه‌های‭ ‬مختلف‭ ‬هنری‭ ‬رو‭ ‬آوردن‭ ‬به‭ ‬سبک‌هایی‭ ‬ست‭ ‬که‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬تازگی‭ ‬ایجاد‭ ‬شده‌اند‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬این‭ ‬پتانسیل‭ ‬را‭ ‬دارند‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬فرهنگی‭ ‬به‭ ‬فرهنگ‭ ‬دیگر‭ ‬منتقل‭ ‬شوند‭ ‬و‭ ‬شکل‭ ‬تازه‌ای‭ ‬از‭ ‬هنر‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دل‭ ‬فرهنگ‭ ‬جدید‭ ‬ایجاد‭ ‬نمایند‭. ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬مصداق‭ ‬بارز‭ ‬همکاری‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬هنرمندان‭ ‬ایرانی‭ ‬مانند‭ ‬کیهان‭ ‬کلهر‭ ‬و‭ ‬علیرضا‭ ‬قربانی‭ ‬با‭ ‬گروه‌های‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬هنرمندانی‭ ‬ست‭ ‬که‭ ‬ملیتی‭ ‬غیر‭ ‬ایرانی‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬ایران‭ ‬زندگی‭ ‬می‌کنند‭. ‬حتما‭ ‬می‌دانید‭ ‬که‭ ‬چنین‭ ‬همکاری‌های‭ ‬هنری‌ای‭ ‬تا‭ ‬چه‭ ‬اندازه‭ ‬موفقیت‌آمیز‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬چه‭ ‬میزانی‭ ‬توانسته‭ ‬جای‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬باز‭ ‬نماید‭. ‬انتقال‭ ‬سبک‌های‭ ‬هنری‭ ‬نیز‭ ‬یکی‭ ‬دیگر‭ ‬از‭ ‬نتایج‭ ‬مدرنیته‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‌تواند‭ ‬باعث‭ ‬رخ‭ ‬دادن‭ ‬اتفاقات‭ ‬جدیدی‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬هنر‭ ‬ملت‌های‭ ‬مختلف‭ ‬شود‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬سبک‭ ‬ها،‭ ‬سبک‭ ‬‮«‬آراند‭ ‬بی‭-‬R&B‮»‬‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬سبکی‭ ‬آمریکایی‭ ‬آفریقایی‭ ‬ست‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬ژانرهای‭ ‬جز،‭ ‬گاسپل‭ ‬و‭ ‬بلوز‭ ‬تاثیر‭ ‬گرفته‭ ‬و‭ ‬موسیقی‌های‭ ‬‮«‬فانک‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬هیپ‭ ‬هاپ‮»‬‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬خود‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬خاستگاه‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬کشور‭ ‬آمریکا‭ ‬می‌دانند‭. ‬این‭ ‬سبک‭ ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬زمانی‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬نود‭ ‬میلادی‭ ‬شکل‭ ‬گرفته‭ ‬و‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬وا

صاحب‌خبر -


‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬ساده‭ ‬سبک‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬چیست‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬تاریخچه‌ای‭ ‬می‌توان‭ ‬برای‭ ‬آن‭ ‬متصور‭ ‬شد؟

لازم‭ ‬می‌دانم‭ ‬توضیح‭ ‬دهم‭ ‬که‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬یا‭ ‬‮«‬ریتم‌اند‭ ‬بلوز‭ ‬انگلیسی‮»‬‭ ‬ژانری‭ ‬از‭ ‬موسیقی‭ ‬عامه‌پسند‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جوامع‭ ‬آفریقایی،‭ ‬آمریکایی‭ ‬در‭ ‬دهه‌ی‭ ‬1940‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬آمد‭ ‬در‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ (‬موسیقی‭ ‬شهری،‭ ‬راک،‭ ‬جاز‭ ‬بر‭ ‬پایه‌ی‭ ‬ضرب‭ ‬آهنگ‭ ‬سنگین‭ ‬و‭ ‬اصرار‭) ‬محبوبیت‭ ‬بیشتری‭ ‬پیدا‭ ‬می‌کرد،‭ ‬این‭ ‬اصطلاح‭ ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬توسط‭ ‬کمپانی‌های‭ ‬موسیقی‭ ‬برای‭ ‬توصیف‭ ‬آثاری‭ ‬که‭ ‬عمدتاً‭ ‬برای‭ ‬آمریکایی‌های‭ ‬آفریقایی‭ ‬آمریکایی‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬عرضه‭ ‬می‌شدند،‭ ‬استفاده‭ ‬شد‭. ‬در‭ ‬موسیقی‭ ‬ریتم‭ ‬تجاری‭ ‬و‭ ‬بلوز‭ ‬متداول‭ ‬دهه‌ی‭ ‬1950‭ ‬تا‭ ‬1970،‭ ‬گروه‌ها‭ ‬معمولاً‭ ‬از‭ ‬پیانو،‭ ‬یکیا‭ ‬دو‭ ‬گیتار،‭ ‬بیس،‭ ‬درام،‭ ‬یا‭ ‬چند‭ ‬ساکسیفون‭ ‬و‭ ‬گاهی‭ ‬خواننده‌های‭ ‬زمینه‭ ‬تشکیل‭ ‬می‌شدند‭. ‬مضامین‭ ‬اشعاری‭ ‬آر‭. ‬اند‭. ‬بی‮»‬‭ ‬بیشتر‭ ‬شامل‭ ‬تجربه‭ ‬درد‭ ‬و‭ ‬آفریقایی‭-‬آمریکایی‭ ‬برای‭ ‬جستجوی‭ ‬آزادی‭ ‬و‭ ‬شادی‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬پیروزی‭ ‬و‭ ‬شکست‭ ‬در‭ ‬روابط،‭ ‬اقتصاد‭ ‬و‭ ‬آرزوها‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬دهه‌ی‭ ‬1990‭ ‬سبک‭ ‬جدیدی‭ ‬از‭ ‬آراند‭ ‬بی‌متداول‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬آراند‭ ‬بی‌معاصر‭ ‬شناخته‭ ‬می‌شود‭.‬


‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬موارد‭ ‬مهمی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬تمام‭ ‬سبکهای‭ ‬باکلام‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬است،‭ ‬ترانه‭ ‬و‭ ‬شعر‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬خب‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬هم‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬قاعده‭ ‬مستثنی‭ ‬نیست‭. ‬تلاش‭ ‬شما‭ ‬برای‭ ‬پرداختن‭ ‬به‭ ‬مضمون‭ ‬و‭ ‬محتوا‭ ‬معطوف‭ ‬به‭ ‬چه‭ ‬مواردی‭ ‬است؟

در‭ ‬ترانه‌ها‭ ‬سعی‭ ‬کرده‌ام‭ ‬مفاهیم‭ ‬روز‭ ‬و‭ ‬حال‭ ‬و‭ ‬هوای‭ ‬جامعه‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬تکیه‭ ‬بر‭ ‬تصویرسازی‌های‭ ‬نوستالژیک‭ ‬بیاورم‭ ‬و‭ ‬بابت‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬ترانه‭ ‬سراهای‭ ‬متعددی‭ ‬صحبت‭ ‬داشته‌ام‭.‬


‭ ‬از‭ ‬طرفی‭ ‬این‭ ‬سبک‭ ‬مانند‭ ‬دیگر‭ ‬سبک‌ها‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬نیست‭. ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬انتخاب‭ ‬ترانه‭ ‬برای‭ ‬سبک‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬فارسی‭ ‬سخت‭ ‬نیست؟

از‭ ‬منظر‭ ‬سختی‭ ‬کار‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬ترانه‌های‭ ‬آثارم‭ ‬هم‭ ‬باید‭ ‬بگویم،‭ ‬واقعا‭ ‬موضوعی‭ ‬چالش‭ ‬برانگیز‭ ‬است؛‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬ساختار‭ ‬شعر‭ ‬و‭ ‬ترانه‭ ‬فارسی،‭ ‬به‭ ‬روز‭ ‬نشده‭ ‬است؛‭ ‬بنابراین‭ ‬طی‭ ‬مواردی‭ ‬در‭ ‬خرد‭ ‬کردن‭ ‬کلمات‭ ‬و‭ ‬جملات‭ ‬با‭ ‬چالش‌های‭ ‬زبانی‭ ‬مواجه‭ ‬می‌شویم‭. ‬اما‭ ‬در‭ ‬کل‭ ‬با‭ ‬صرف‭ ‬زمان‭ ‬و‭ ‬انرژی‭ ‬بیشتر‭ ‬قابل‭ ‬انجام‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬من‭ ‬هم‭ ‬سعی‭ ‬می‌کنم‭ ‬به‭ ‬درستی‭ ‬و‭ ‬بدون‭ ‬ایراد‭ ‬انجامش‭ ‬می‌دهیم‭.‬


‭ ‬موسیقی‭ ‬‮«‬ای‭ ‬دی‭ ‬ام‮»‬‭ ‬یا‭ ‬‮«‬I‭. ‬D‭. ‬M‮»‬‭ ‬چه‭ ‬سبکی‭ ‬از‭ ‬موسیقی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬آیا‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬بازخوردهای‭ ‬مطلوبی‭ ‬داشته‭ ‬است؟

در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬‮«‬ای‭. ‬دی‭. ‬ام‮»‬‭ ‬جزو‭ ‬پرطرفدارترین‭ ‬سبک‌های‭ ‬موسیقی‭ ‬دنیاست‭ ‬و‭ ‬جای‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬جوانان‭ ‬بازکرده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬سبک‭ ‬از‭ ‬‮«‬تمپو‮»‬،‭ ‬افت‭ ‬و‭ ‬خیزها‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬کل‭ ‬فضای‭ ‬تاثیرگذاری‭ ‬برخوردار‭ ‬است‭. ‬سابقه‭ ‬نشان‭ ‬داده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬سبک‌های‭ ‬پرطرفدار‭ ‬دنیا‭ ‬معمولا‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬فاصله‭ ‬7‭ ‬تا‭ ‬10‭ ‬سال‭ ‬وارد‭ ‬موسیقی‭ ‬پاپ‭ ‬ایران‭ ‬میشود،‭ ‬چنان‭ ‬که‭ ‬هم‭ ‬اکنون‭ ‬تاثیرات‭ ‬و‭ ‬الهامات‭ ‬این‭ ‬سبک،‭ ‬در‭ ‬کارهای‭ ‬تراز‭ ‬یک‭ ‬پاپ‭ ‬فارسی‭ ‬دیده‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬بیشتر‭ ‬هم‭ ‬می‌شود‭.‬

‭ ‬چه‭ ‬چشم‌اندازی‭ ‬در‭ ‬مارکت‭ ‬موسیقی‭ ‬داخل‭ ‬و‭ ‬خارج‭ ‬کشور‭ ‬برای‭ ‬خودتان‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‌اید؟

برای‭ ‬پایان‭ ‬سال‭ ‬1401‭ ‬آلبومی‭ ‬از‭ ‬آثارم‭ ‬را‭ ‬منتشر‭ ‬خواهم‭ ‬کرد‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬اتفاق‭ ‬هم،‭ ‬انجام‭ ‬باقی‭ ‬کارها‭ ‬به‭ ‬شرایط‭ ‬بستگی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬اینکه‭ ‬اوضاع‭ ‬چگونه‭ ‬پیش‭ ‬برود‭.‬


‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬تمرکزتان‭ ‬بر‭ ‬سبک‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬از‭ ‬نحوه‭ ‬سازبندی‌هایتان‭ ‬بگویید‭. ‬آیا‭ ‬فقط‭ ‬از‭ ‬سازهای‭ ‬الکترونیک‭ ‬در‭ ‬کارهایتان‭ ‬استفاده‭ ‬می‌کنید‭ ‬یا‭ ‬تلفیقی‭ ‬از‭ ‬موسیقی‌های‭ ‬‮«‬آگوستیک‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬الکترونیک‮»‬‭ ‬مدنظر‭ ‬شماست؟

‮«‬R&B‮»‬‭ ‬محدودیت‭ ‬سازبندی‭ ‬و‭ ‬ارکستراسیون‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬آثارم‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬جفت‭ ‬مجموعه‭ ‬سازها‭ ‬و‭ ‬سینتی‭ ‬سایزرها‭ ‬استفاده‭ ‬می‌کنم‭.‬


‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬موارد‭ ‬مهمی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬موسیقی‭ ‬تجربه‭ ‬گرایانه‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬خوانندگان‭ ‬و‭ ‬آهنگسازان‭ ‬است،‭ ‬مقوله‭ ‬تلفیق‭ ‬موسیقی‌ها‭ ‬و‭ ‬سبک‭ ‬هاست‭. ‬این‭ ‬رویه‭ ‬برایتان‭ ‬چقدر‭ ‬مهم‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تلفیق‭ ‬برای‭ ‬شما‭ ‬چه‭ ‬جایگاهی‭ ‬دارد؟

فعلا‭ ‬برنامه‌ای‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬ندارم،‭ ‬ولی‭ ‬در‭ ‬آینده‭ ‬اگر‭ ‬فرصت‌های‭ ‬مناسبی‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬فیت‭ ‬دادن‭ ‬یا‭ ‬همخوانی‭ ‬و‭ ‬همکاری‭ ‬با‭ ‬دیگر‭ ‬خوانندگان‭ ‬باشد،‭ ‬مطمئنا‭ ‬استقبال‭ ‬می‌کنم‭.‬


‭ ‬اولین‭ ‬آلبومتان‭ ‬چه‭ ‬جزییاتی‭ ‬دارد؟

از‭ ‬بحث‌ها‭ ‬و‭ ‬چالش‌هایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬رابطه‭ ‬با‭ ‬هزینه‌ها‭ ‬و‭ ‬فرآیندهای‭ ‬پیچیده‭ ‬دریافت‭ ‬مجوز‭ ‬و‭ ‬موضوعاتی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬قبیل‭ ‬که‭ ‬بگذریم،‭ ‬روند‭ ‬پخش‭ ‬و‭ ‬استریم‭ ‬روی‭ ‬پلتفرم‌ها‭ ‬به‭ ‬گونه‌ای‭ ‬پیش‭ ‬رفته‭ ‬که‭ ‬شنوندگان‭ ‬کمتر‭ ‬روی‭ ‬آلبوم‭ ‬تمرکز‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬آن‌ها‭ ‬به‭ ‬تک‭ ‬آهنگ‌ها‭ ‬بسنده‭ ‬می‌کنند‭. ‬اما‭ ‬از‭ ‬سویی‭ ‬دیگر‭ ‬می‌بینیم‭ ‬که‭ ‬قدیمی‌ها‭ ‬و‭ ‬حرفه‌ای‌ها‭ (‬چه‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬خارج‭) ‬آلبوم‭ ‬می‌دهند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬کنارش‭ ‬تک‭ ‬آهنگ‭ ‬هم‭ ‬منتشر‭ ‬می‌کنند‭. ‬من‭ ‬هم‭ ‬همین‭ ‬مسیر‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬گرفته‭ ‬ام،‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نظرم‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬آلبوم،‭ ‬کلکسیون‭ ‬بهتری‭ ‬از‭ ‬قطعات‭ ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬شنوندگانی‭ ‬با‭ ‬سلایق‭ ‬مختلف‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرد‭. ‬در‭ ‬همین‭ ‬راستا،‭ ‬ان‌شاءالله‭ ‬آلبوم‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬بشنوید،‭ ‬متوجه‭ ‬تنوع‭ ‬رنگی‭ ‬و‭ ‬سبکی‭ ‬آن‭ ‬خواهید‭ ‬شد‭.‬


‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬تمرکزتان‭ ‬روی‭ ‬سبکی‭ ‬چون‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬سواد‭ ‬مخاطب‭ ‬برایتان‭ ‬چقدر‭ ‬اهمیت‭ ‬دارد؟‭ ‬آیا‭ ‬تلاش‭ ‬دارید‭ ‬مخاطبان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شنیدن‭ ‬آثار‭ ‬تخصصی‭ ‬سوق‭ ‬دهید؟

به‭ ‬صورت‭ ‬کلی‭ ‬خیر،‭ ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬مخاطب‌شناسی‭ ‬و‭ ‬دسته‌بندی‭ ‬آن‌ها،‭ ‬هدف‭ ‬بنده‭ ‬شامل‭ ‬هر‭ ‬فردی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬موسیقی‭ ‬گوش‭ ‬می‌دهد‭. ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬اصراری‭ ‬به‭ ‬ارائه‭ ‬آثار‭ ‬تخصصی‭ ‬یا‭ ‬اصطلاحا‭ ‬‮«‬نیش‭ ‬مارکت‮»‬‭ ‬ندارم‭.‬


‭ ‬یعنی‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬تفاسیر‭ ‬اولین‭ ‬آلبوم‌تان‭ ‬عامه‭ ‬پسند‭ ‬است؟

اینطور‭ ‬بگویم‭ ‬که‭ ‬فقط‭ ‬در‭ ‬حد‭ ‬یک‭ ‬یا‭ ‬دو‭ ‬قطعه‭ ‬از‭ ‬آلبوم‭ ‬ساختار‭ ‬ترکیب‭ ‬و‭ ‬هارمونی‭ ‬پیچیده‌تری‭ ‬دارد،‭ ‬آن‭ ‬هم‭ ‬برای‭ ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬نگاه‭ ‬حرفه‌ای‌تر‭ ‬یا‭ ‬تحلیلی‌تری‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬موسیقی‭ ‬دارند‭.‬


‭ ‬چه‭ ‬میزان‭ ‬سعی‭ ‬می‌کنید‭ ‬که‭ ‬کارهای‭ ‬شاد‭ ‬فاخر‭ ‬و‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬به‭ ‬مخاطب‭ ‬عرضه‭ ‬کنید؟‭ ‬آیا‭ ‬عمدتا‭ ‬از‭ ‬تم‌های‭ ‬مختلف‭ ‬در‭ ‬کارهایتان‭ ‬استفاده‭ ‬می‌کنید‭ ‬یا‭ ‬فقط‭ ‬یک‭ ‬تم‭ ‬ثابت؟

برای‭ ‬ارائه‭ ‬آثار‭ ‬شاد‭ ‬فاخر‭ ‬و‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬تلاش‭ ‬زیادی‭ ‬می‌کنم‭. ‬اساسا‭ ‬خوب‭ ‬کردن‭ ‬حال‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬خلق‭ ‬آثاری‭ ‬با‭ ‬همین‭ ‬مقصود‭ ‬را‭ ‬کار‭ ‬و‭ ‬وظیفه‭ ‬خودم‭ ‬می‌دانم‭. ‬البته‭ ‬منظورم‭ ‬و‭ ‬معنای‭ ‬حرفم‭ ‬صرفا‭ ‬تولید‭ ‬و‭ ‬ارائه‭ ‬کارهای‭ ‬شاد‭ ‬نیست؛‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬حال‭ ‬جاهایی‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬شادی‭ ‬باشد،‭ ‬جای‭ ‬دیگر‭ ‬تسکین‭ ‬ناراحتی،‭ ‬یا‭ ‬یادآوری‭ ‬خاطرات‭ ‬و‭ ‬نوستالژی‭. ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬هم‭ ‬از‭ ‬تم‌های‭ ‬متعدد‭ ‬در‭ ‬کارهای‭ ‬مختلف‭ ‬استفاده‭ ‬می‌کنم‭.‬


‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬تمرکز‭ ‬جدی‌تان‭ ‬روی‭ ‬‮«‬R&B‮»‬،‭ ‬این‭ ‬سبک‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬طی‭ ‬مقایسه‭ ‬با‭ ‬کشورهای‭ ‬دیگر‭ ‬دارای‭ ‬چه‭ ‬سطحی‭ ‬است؟‭ ‬آیا‭ ‬طی‭ ‬این‭ ‬سال‌ها‭ ‬با‭ ‬استانداردهای‭ ‬مطلوب‭ ‬این‭ ‬سبک‭ ‬پیش‭ ‬رفته‌ایم؟

واقعیت‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬باورناپذیر‭ ‬سبک‭ ‬خوبی‭ ‬است‭. ‬می‌توانم‭ ‬بگویم‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬تنها‭ ‬سبکی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬پاپ‭ (‬دهه‭ ‬نود‭) ‬در‭ ‬ایران‭ ‬واقعا‭ ‬شکوفا‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬حتی‭ ‬می‌توانم‭ ‬بگویم‭ ‬آثار‭ ‬ایرانی‭ ‬تولید‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬سبک‭ ‬‮«‬ریتم‌اند‭ ‬بلوز‮»‬،‭ ‬بهترین‭ ‬آثار‭ ‬منطقه‭ ‬خاورمیانه‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬می‌توانند‭ ‬با‭ ‬نمونه‌های‭ ‬اروپایی‭ ‬رقابت‭ ‬کنند‭. ‬بله‭ ‬ما‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬استانداردها‭ ‬جلو‭ ‬رفته‌ایم‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬دلیل‭ ‬که‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬تنها‭ ‬سبک‭ ‬مرسوم‭ ‬و‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬پاپ‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬واقعا‭ ‬تکنیکال‭ ‬و‭ ‬پیچیده‭ ‬است‭. ‬فقط‭ ‬حرفه‌ای‌ها‭ ‬و‭ ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬اصطلاحا‭ ‬دستی‭ ‬بر‭ ‬آتش‭ ‬دارند،‭ ‬می‌توانند‭ ‬سمت‭ ‬ساخت‭ ‬و‭ ‬اجرای‭ ‬این‭ ‬سبک‭ ‬بروند‭.‬


‭ ‬سبک‭ ‬‮«‬راک‮»‬‭ ‬و‭ ‬زیرشاخه‌های‭ ‬آن‭ ‬همیشه‭ ‬با‭ ‬اما‭ ‬و‭ ‬اگرهایی‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬همراه‭ ‬بوده‌اند‭ ‬و‭ ‬آثار‭ ‬تولید‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سبک‌ها‭ ‬معمولا‭ ‬به‭ ‬سختی‭ ‬مجوز‭ ‬می‌گیرند‭. ‬شما‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬با‭ ‬مشکلاتی‭ ‬مواجه‭ ‬نشده‌اید؟

این‭ ‬سبک‭ ‬با‭ ‬اینکه‭ ‬هیچ‭ ‬پارامتر‭ ‬حساسیت‭ ‬برانگیزی‭ ‬در‭ ‬خود‭ ‬ندارد،‭ ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬مورد‭ ‬سختگیری‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬کارها‭ ‬را‭ ‬چندین‭ ‬بار‭ ‬به‭ ‬ویرایش‭ ‬می‌کشاند‭. ‬اما‭ ‬الان‭ ‬خدا‭ ‬را‭ ‬شکر،‭ ‬چنین‭ ‬مواردی‭ ‬مرتفع‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬تک‭ ‬آهنگ‌ها‭ ‬و‭ ‬آلبوم‌های‭ ‬خیلی‭ ‬با‭ ‬کیفیت،‭ ‬به‭ ‬موقع‭ ‬مجوز‭ ‬می‌گیرند‭ ‬و‭ ‬عرضه‭ ‬می‌شوند‭.‬


‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬نگاه‭ ‬جهانی‭ ‬تان،‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مقایسه‭ ‬با‭ ‬موسیقی‭ ‬کشورهای‭ ‬دیگر‭ (‬چه‭ ‬در‭ ‬مارکت‭ ‬داخلی‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬مارکت‭ ‬خارجی‭) ‬چگونه‭ ‬ارزیابی‭ ‬می‌کنید؟

اگر‭ ‬بخواهم‭ ‬وضعیت‭ ‬موجود‭ ‬را‭ ‬کلی‭ ‬ارزیابی‭ ‬کنم،‭ ‬باید‭ ‬بگویم‭ ‬موسیقی‭ ‬ما‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬موسیقی‭ ‬دیگر‭ ‬کشورها‭ ‬ضعیف‌تر‭ ‬است‭. ‬چه‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬ساخت‭ ‬آثار،‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬پخش‭ ‬و‭ ‬انتشار،‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬رابطه‭ ‬با‭ ‬کیفیت‭ ‬سالن‌ها‭ ‬و‭ ‬استودیوها‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬ملموسی‭ ‬از‭ ‬استانداردهای‭ ‬پایینی‭ ‬برخورداریم‭. ‬اما‭ ‬اگر‭ ‬قرار‭ ‬باشد‭ ‬چند‭ ‬و‭ ‬چون‭ ‬فعالیتهای‭ ‬انفرادی‭ ‬و‭ ‬کم‭ ‬و‭ ‬کیف‭ ‬سبک‌ها‭ ‬را‭ ‬مدنظر‭ ‬قرار‭ ‬دهیم‭ ‬باید‭ ‬بگویم‭ ‬از‭ ‬مارکت‭ ‬کشورهای‭ ‬همسایه‭ ‬و‭ ‬منطقه‭ ‬جلو‭ ‬زده‭ ‬ایم‭. ‬خوشبختانه‭ ‬حال‭ ‬در‭ ‬سطح‭ ‬جهانی‭ ‬چند‭ ‬خواننده‭ ‬خوب‭ ‬داریم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬سبک‌هایی‭ ‬چون‭ ‬‮«‬R&B‮»‬‭ ‬و‭ ‬موسیقی‭ ‬الکترونیک‭ ‬هم‭ ‬پیشرفت‌های‭ ‬درخوری‭ ‬داشته‌ایم‭ ‬و‭ ‬امیدوارم‭ ‬این‭ ‬رویه‭ ‬ادامه‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭.‬


‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬سوال‭ ‬آخر‭ ‬در‭ ‬اینباره‭ ‬توضیح‭ ‬دهید‭ ‬که‭ ‬آیا‭ ‬موسیقی‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬صنعت‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شود؟

واقعیت‭ ‬موسیقی‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬صنعت‭ ‬محسوب‭ ‬نمی‌شود‭. ‬صنعت‭ ‬تعاریفی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬اولین‭ ‬لازمه‭ ‬آن‭ ‬باز‭ ‬بودن‭ ‬جریان‭ ‬ورود‭ ‬و‭ ‬خروج‭ ‬و‭ ‬بسته‭ ‬نبودن‭ ‬ظرفیت‭ ‬هاست‭ ‬که‭ ‬متاسفانه‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬ما‭ ‬این‭ ‬چنین‭ ‬نیست‭.‬‭ ‬متاسفانه‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬انواعی‭ ‬از‭ ‬انحصارگرایی‭ ‬در‭ ‬همه‭ ‬لایه‌های‭ ‬آن‭ ‬دیده‭ ‬می‌شود‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬حال‭ ‬امیدوارم‭ ‬موسیقی‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬سال‌های‭ ‬نزدیک،‭ ‬تبدیل‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬صنعت‭ ‬پویا‭ ‬و‭ ‬پول‭ ‬ساز‭ ‬شود‭.‬