شناسهٔ خبر: 50307837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خبرگزاری شبستان گزارش می‌دهد؛

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ظرفیت‌های مراکز دانش‌بنیان گیلان بازدید کردند

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ظرفیت‌های مراکز دانش‌بنیان و فناورانه گیلان در حوزه‌های مختلف آموزشی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و تولیدی بازدید به عمل آوردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به همراه نمایندگان گیلان پنج شنبه(۲۹ مهر) در نخستین روز از سفرشان به گیلان از دهکده ورزشی آموزش عالی کشور، نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان، ساختمان دانشکده مهندسی مکانیک، پروژه دانشکده علوم پایه، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان، شرکت دانش‌بنیان زرآسا و موسسه تحقیقاتی بین‌المللی تاس ماهیان بازدید کردند.


«احمد رضی» در جریان این بازدید از دهکده ورزشی آموزش عالی کشور، با بیان اینکه برای این پروژه مجلس دو مرحله اعتبار در نظر گرفت عنوان کرد: دهکده ورزشی آموزش عالی به 300 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در این مورد مساعدت کند.

 

رئیس دانشگاه گیلان که به اتفاق اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از سالن بدنسازی و استخر دهکده ورزشی هم بازدید کرد با بیان اینکه دانشگاه گیلان مسابقات فدراسیون شنا را برگزار کرده است افزود: در راستای جلوگیری از خروج ارز از کشور مجلس مصوبه‌ای  مبنی بر ممانعت خروج تیم‌ها از کشور داشت و بدون شک با تکمیل دهکده ورزشی آموزش عالی امکان برگزاری مسابقات ورزشی در اینجا به خوبی فراهم می‌شود.

 

«علیرضا منادی سفیدان» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این بازدید با تاکید بر اینکه اگر دهکده ورزشی آموزش عالی کشور آماده شود به مرکزی منحصر به فرد تبدیل خواهد شد افزود: باید بودجه‌ای برای دهکده ورزشی آموزش عالی کشور در بودجه 1400 در نظر گرفته شود.

 

در ادامه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مرکز رشد بالینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که با حضور مراکزی مانند دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای گیلان، دانشگاه جامع علمی کاربردی و مرکز نوآوری اپتیک و صنایع وابسته برپا شده بود، بازدید به عمل آوردند.

 

همچنین بازدید از نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان دانشگاه‌های استان گیلان از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد.

 

در این نمایشگاه مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه دانشگاه‌های گیلان و دستاوردهای حوزه‌‌های مختلف فنی مهندسی، IT، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پزشکی، هنر و معماری و ... مشتمل بر 56 فناوری از دانشگاه گیلان، پارک علم و فناوری استان، دانشگاه علوم پزشکی استان، سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علمی و کاربردی، شرکت نیوساد و صندوق پژوهش و فناوری گیلان ارائه شد.


ارائه برد هوشمند نظارتی گروه‌های آموزشی، تولید عوامل کنترل بیولوژیک در کشاورزی، کلینیک استعدادیابی و توسعه فردی، تولید مکمل غذایی حیوانات خانگی از ضایعات کارخانجات، تولید نانو ذرات طلای عامل‌دار شده با ویتامین c و مهارکننده گاما از جمله محصولاتی بود که در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار گرفت.

 

* فعالیت‌های گیلان در حوزه دانش‌بنیان باید شتاب بیشتری به خود گیرد

«محمدرضا احمدی سنگری» در حاشیه بازدید از این نمایشگاه دانش‌بنیان دانشگاه گیلان ابراز داشت: ظرفیت‌های گیلان در این حوزه بسیار فراوان است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما در بخش تولیدات فناورانه و دانش‌بنیان باید شتاب بیشتری به فعالیت‌های خود در استان بدهیم.

 

* تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان گیلان بسیار کم است

«علیرضا منادی سفیدان» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در همین زمینه تصریح کرد: گیلان نیروهای مبتکر خوبی دارد و سطح نمایشگاه هم خوب است ولی وجود تنها 50 شرکت دانش‌بنیان برای گیلان بسیار کم است و باید در این زمینه کار شود زیرا سایر استان‌ها دارای حتی 300 شرکت دانش‌بنیان هستند.

 

افتتاح ساختمان دانشکده مهندسی مکانیک با سطح زیربنای پنج هزار و 727 متر مربع در مجتمع دانشگاه گیلان نیز از دیگر برنامه‌های اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود.

 

لازم به ذکر است ساخت این دانشکده با زیربنای پنج هزار و 727 مترمربع در چهار طبقه و با هزینه معادل 50 میلیارد تومان از سال 94 آغاز شده بود.

 

بازدید از پروژه دانشکده علوم پایه و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان نیز از دیگر برنامه‌های امروز اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود.

 

«احمد رضی» رئیس دانشگاه گیلان در جریان بازدید اعضای کمیسیون از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان تصریح کرد: متراژ آزمایشگاه حدودا پنج هزار متر هست و باید پنج هزار متر دیگر به آن اضافه شود همچنین این مرکز دارای دو هزار و 825 متر فضای کلاسی است.

 

وی ارایه خدمات به دانشجویان به شکل متمرکز، دریافت مجوز آزمایشگاه همکار برای 441 محصول و آزمایشگاه مرجع شمال کشور را هم از دیگر توفیقات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان اعلام کرد و بیان داشت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان به سایر دانشگاه‌های کشور هم خدمات ارائه می‌دهد.


«محمدرضا احمدی سنگری» عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در این بازدید  ایجاد آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان را اقدامی مؤثر در حوزه آموزش عالی و توسعه استان دانست.

 

احمدی سنگری در حاشیه بازدید از پروژه دانشکده علوم پایه نیز مطالبی بیان داشت و عنوان کرد: محیط دانشگاهی خوبی فراهم شده و فضای آن مطلوب است اما هنوز تجهیز نشده است که باید در این بخش هم اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

بازدید از شرکت دانش بنیان زرآسا در شهرک صنعتی رشت تولید کننده انواع لوازم خانگی با استفاده از علوم دانش‌بنیان و فناورانه نیز برنامه بعدی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود.

 

نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان از موسسه تحقیقاتی بین‌المللی تاس ماهیان(ماهیان خاویاری) بخش سنگر هم بازدید به عمل آوردند.

 


* وجود 854 گونه جانوری در دریای خزر؛ این دریاچه با کاهش ذخایر مواجه است

رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر در جریان بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از این مرکز در سخنانی ابراز داشت: در سال 76 و بر اساس مصوبه مجلس این مرکز به عنوان موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر مصوب شد.

 

«علیرضا شناور» با تاکید بر اینکه موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر با بلاتکلیفی اداری مواجه است اظهار داشت: جلوگیری از انقراض تاس ماهیان با قدمت 250 میلیون سال و توسعه آبزی‌پروری ماهیان خاویاری از جمله رویکردهای این موسسه به شمار می‌رود.

 

شناور وجود 854 گونه جانوری در دریای خزر و اینکه این دریاچه با کاهش ذخایر مواجه است را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: صیدهای غیرقانونی در کشورمان و سایر کشورهای همسایه و ورود انواع آلاینده‌ها ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر را با تهدید مواجه کرده است.

 

وی وجود مراکز بازسازی ماهیان خاویاری در سه استان گیلان، مازندران و گلستان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در سال 82 حدودا 20 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در سه استان تولید می‌شد که میزان آن هم اکنون به یک و نیم میلیون قطعه رسیده است.

 

رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر تولید 100 تن خاویار در سال را هدفی که توسط سازمان شیلات دنبال می‌شود دانست و افزود: کشتن مولدان خاویاری، کاهش بازماندگی و کمبود آب از جمله چالش‌هایی است که این مؤسسه با آن مواجه است.

 

وی تعداد بچه ماهیانه خاویاری مورد نیاز کشور را حدودا 500 هزار عدد اعلام کرد و گفت: در سال 2011 صید تاس ماهیان از دریای خزر متوقف شد.

 

شناور دورگه گیری، تعیین جنسیت، جلوگیری از تلف شدن مولدان و کاهش سن بلوغ تاس ماهیان را از دیگر اقدامات بسیار مهم موسسه تحقیقات بین المللی تاس ماهیان دریای خزر اعلام کرد.

پایان پیام/84

نظر شما