شناسهٔ خبر: 50276724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عاملی مطرح کرد:

ابلاغ ۱۱ مصوبه دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس جمهور/ تنوع بخشی به نظام نامگذاری اسلامی و ایرانی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی

جلسه ۸۴۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله رئیسی و با حضور رؤسای مجلس، قوه قضائیه و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه  جلسه ۸۴۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۱ مصوبه دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی که ۱۰ مصوبه آن از مصوبات ابلاغ نشده شورا در دوره گذشته بود را ابلاغ کردند. از جمله این مصوبات سیاست‌های رسانه‌ای مرتبط با حوادث طبیعی با تاکید بر کرونا است. ما سیاست رسانه‌ای مشخصی در مواجهه با بلایای طبیعی و حوادث نداشتیم، شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مصوبه‌ای داشت که ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را ابلاغ کردند.

در مجموع نگاه اعضای محترم شورا این است که در اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ساز و کار نظام‌مندی شکل گیرد که به صورت روال قانونی و طبیعی مصوبات در مسیر اجرایی شدن قرار گیرد که راهکار‌هایی برای این امر از سوی اعضا پیشنهاد شده است.

وی به ابلاغ مصوبه ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: همچنین اصلاح تبصره ماده ۵ مصوبه اصلاحی اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب و نیز انتخاب نمایندگان شورای عالی که در بعضی از نهاد‌ها طبق اسناد بالادستی شورای عالی، باید تصویب کند، جزو مواردی هستند که ابلاغ شده‌اند. همچنین تصویب اصلاح و تکمیل بند ششم آیین نامه تشکیل هیأت عالی جذب و نیز تسری امتیازات آیین نامه مصوبه مورخ ۲۱ فروردین ۱۳۸۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در حمایت از رشته‌های مختلف هنری به دارندگان گواهی نامه‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم ابلاغ شد. سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور توانمند و افتخارآفرین جانبازان و معلولان در مسابقات ورزشی که مصوبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ بود نیز ابلاغ شد و درواقع مسیر ابلاغ مصوبات ادامه دارد.

دکتر عاملی از ۱۰ مصوبه از مصوبات مرجع ابلاغ نشده شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد و افزود: یکی از آن‌ها "سند ملی انرژی‌های تجدیدپذیر" است. ایران یکی از پرآفتاب‌ترین کشور‌های جهان است و انرژی‌های جایگزین خورشیدی یکی از ظرفیت‌های بزرگ در کسب انرژی‌های سالم است و این مصوبه نیز همراه با اساسنامه بنیاد علم ایران و صندوق علم و فناوری در مسیر ابلاغ قرار دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این جلسه را در ادامه جلسه قبل و اظهار نظر اعضای محترم برای تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و افزود: در مجموع نگاه اعضای محترم شورا این است که در اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ساز و کار نظام‌مندی شکل گیرد که به صورت روال قانونی و طبیعی مصوبات در مسیر اجرایی شدن قرار گیرد که راهکار‌هایی برای این امر از سوی اعضا پیشنهاد شده است. همچنین با تکیه بر احکام مقام معظم رهبری و بیانات ایشان ۱۵ ماده تنظیم شده است که در دستور شورای عالی قرار دارد و اعضا محترم بر چگونگی این مواد اظهاراتی داشتند و امیدواریم در جلسه آتی شورا مورد تصویب قرار گیرد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در دستور جلسه ۸۴۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های ترویجی و تشویقی نامگذاری مورد بحث قرار گرفت. در واقع اسم و نام انسان، بازگو کننده رابطه فرد با خودش بر اساس اسم است و رابطه فرد با جامعه در حس من کیستم؟ ما کیستیم و با کی هستیم؟ بر مبنای اسم فرد شکل می‌گیرد.

دکتر عاملی تاکید کرد: کنش نامگذاری از یک‌سو برای تمایزگذاری است و فرد را از دیگران جدا می­‌کند و از سوی دیگر، تجمیع کننده است و پیوندی میان افراد بوجود می‌­آورد. درواقع نام فقط یک برچسب برای افراد نیست، بلکه روی کیفیت روابط اثرگذار است و فرد را در یک رابطه دوستی معنادار با دیگران قرار می­‌دهد و درحقیقت نام فرد یک تشخص اجتماعی ایجاد می‌کند و به نوعی نظام معنایی فردی و اجتماعی را شکل می‌دهد. بعضی از تحقیقات اجتماعی نشان می‌دهد که بین نام فرد و موفقیت و عدم موفقیت فرد در روند زندگی رابطه معنا داری وجود دارد. به همین دلیل است که از منظر اسلام هم، انتخاب نام نیکو بسیار مهم است. وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید اولین حقی که پدر نسبت به فرزندش دارد، انتخاب نام نیکو است.

امیدواریم در ذیل این مصوبه فرهنگ نامگذاری تقویت شود و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای زیباگزینی، هویت بخشی و فارسی گزینی و پیوند خوردن اسم زیبا با فرهنگ اسلامی-ایرانی مشارکت داشته باشند.

کنش نامگذاری از یک‌سو برای تمایزگذاری است و فرد را از دیگران جدا می­‌کند و از سوی دیگر، تجمیع کننده است و پیوندی میان افراد بوجود می‌­آورد. درواقع نام فقط یک برچسب برای افراد نیست، بلکه روی کیفیت روابط اثرگذار است و فرد را در یک رابطه دوستی معنادار با دیگران قرار می­‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نامگذاری را هویت یک ملت عنوان کرد و افزود: در واقع تاکنون هم جامعه ایران اسم را از فرهنگ قرآنی و دینی، خاندان نبوت و اهل بیت علیهم السلام، ادبیات فاخر فارسی و میراث ادبی ایران همچون دیوان حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی کبیر انتخاب می‌کرده و نوعی درهم تنیدگی عمیق بین هویت اسم و فرهنگ نبوی، فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و قهرمانان بزرگ و تمدنی این سرزمین گره خورده است؛ لذا در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث تنوع بخشی به نظام نامگذاری اسلامی و ایرانی مورد تاکید قرار گرفت. همچنین در این جلسه گزارشی از نظامات اسم گذاری فرزندان در کشور‌های مختلف مثل ترکیه، مالزی، تاجیکستان، ژاپن، نروژ، روسیه، آلمان ارائه و سازمان ثبت و احوال گزارشی از وضعیت اسم گذاری تازه متولدین ارائه کرد که همچنان ۱۰ اسم برتر کشور متعلق به پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است. اسم زیباترین وجه همانند سازی با صاحب اسم و معنای اسم هست که وظیفه پدر و مادر را سنگین می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود سه ماموریت ویژه برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر می‌کنند که جای تامل دارد. ایشان می‌فرمایند از نظر این جانب سه موضوع مهندسی فرهنگی، تهیه نقشه جامع علمی کشور و همچنین تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش و پرورش و آموز ش عالی اولویت‌های اصلی فعالیت‌های شورا به شمار می‌روند و لازم است شورا در حد کفایت نسبت به اختصاص ظرفیت‌های خود به این موضوع اقدام کند.

وی افزود: از نظر رهبری ما سه محور در حوزه فعالیت‌های شورای انقلاب فرهنگی به عنوان شورای بالادستی نظام در حوزه علم و فرهنگ داریم. چه بسا همین تعبیر من هم نارسایی داشته باشد. ایشان حوزه آموزش را به قدری حائز اهمیت می‌دانند که نه ذیل حوزه علم یا فرهنگ بلکه قسیم آن‌ها تلقی می‌شود یعنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر‌هایی که به حوزه آموزش، تحول نظام آموزشی می‌پردازد را باید توجه کنیم. در حوزه آموزش و پرورش یک سند و یک شورا به نام شورای تحول بنیادین آموزش و پرورش داریم که در گذشته ذیل شورای اسلامی شدن فعالیت می‌کرد و به تدریج به شورایی مستقل تبدیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی ابراز داشت: سوال این است که قسمت نوسازی و تحول در نظام آموزش عالی کشور در کجای شورا توجه می‌شود؟ اگر بگوییم نقشه جامع علمی کشور که خودش ماموریت دیگری دارد و ارتباطی به حوزه تحول و نوسازی نظام آموزش عالی ندارد و جای دیگری غیر از دانشگاه اسلامی و سند دانشگاه اسلامی در حوزه آموزش عالی کشور که به بخش آموزشش توجه کند، نداریم. یعنی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور آن بازوی تحول و نوسازی آن برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هنوز ما و دبیرخانه شورا به این بخش از ماموریت اهتمام نداریم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به مطالبه رهبری از دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب از دولت سیزدهم تحول و انقلابی بودن است. رهبر از دوسال پیش اعلام کردند راهکار حل مشکلات کشور کار تحولی است و راهکار آن هم روی کار آمدن یک دولت تحول خواه و معتقد به عناصر تحول آفرین است. الحمدلله رویکرد خوبی رییس جمهوری سیزدهم دارند و انصافا ایشان ابایی از تلاش در حوزه‌های ماموریتی خود که رهبری مطالبه کردند، ندارند.

مصوبه ۱۹۶ هیئت عالی جذب را دوسال دیگر تمدید کنند

دکتر محمدعلی کی‌نژاد؛ رئیس هیئت عالی جذب هیات‌علمی دانشگاه‌ها در پیش از دستور جلسه گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعضی از مصوبات هیات عالی جذب که باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسید، آن زمان اجازه گرفتیم (تا شاید در نوبت قرار بگیرد و موضوع طولانی بشود) مصوباتی که باید به تصویب شورا می‌رسید را در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بیاوریم و بعد از تصویب در این شورا، مرحله ۱۵ روزه‌ی خود را طی کند. سال ۱۳۹۶ به درخواست مرکزی جذب وزارت علوم، اعضای جذب هیأت علمی متقاضی تبدیل وضعیت بودند، تابع جدولی امتیازات شد که آن جدول امتیازات را خود هیأت‌های امنا تصویب کرده بودند؛ بنابراین بورسیه‌هایی که با همه گرفتاری متعدد وارد دانشگاه‌ها شده‌اند، نگران این بودند که براساس ماده چهار مصوبه ۶۰۸ مشکلات مجددی پیدا کنند. در نتیجه این مصوبه را به ما پیشنهاد دادند و در جلسه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ مصوبه ۱۹۶ را تصویب کردیم.

وی افزود: مدت چهار سال این مصوبه کار کرده است و از اول فروردین ۱۴۰۰ این مصوبه را لغو کرده‌ایم. به هر حال مشکلاتی به وجود آمده در وزارت علوم که دکتر خاک صدیق در جریان هستند. آن‌ها عنوان کردند با به وجود آمدن بحث کرونا، دو سال دیگر این مصوبه ادامه یابد و ما پیشنهاد دادیم اعضای هیأت علمی که از تاریخ مصوبه ۱۹۶ به تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ هیأت عالی جذب که متقاضی تبدیل وضعیت بودند تابع جدول امتیاز مصوب وزارتین باشند و حداکثر از تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ فرصت دارند جهت تبدیل وضعیت اقدام نمایند و مصوبه ۲۶۷، ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ هیات عالی جذب هم متوقف شد؛ بنابراین از تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ افراد جذب می‌شوند از مصوبه تبعیت نخواهند کرد بلکه از مصوبه خود شورای عالی انقلاب فرهنگی که ماده چهار ۶۰۸ تبعیت خواهند کرد. در نهایت این مصوبه را در اینجا خواستاریم دوستان دو سال تمدید کنند تا وزارت خانه علوم رویش کار کند و توقف مصوبه ۲۶۷ را نیز خواستاریم.

همچنین براساس سخنان دکتر کی نژاد در هیئت عالی جذب نیز تصویب شد که دکتر خلج به عنوان دبیر هیئت مرکزی جذب وزارت علوم و دکتر باقری فرد به عنوان دبیر هیئت مرکزی وزارت بهداشت معرفی شوند که باید در شورای اسلامی شدن هم طرح و تصویب شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما