شناسهٔ خبر: 50267386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عاملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جزو ۱۰ کشور اول جهان در حوزه علمی هستیم/ همکاری ۱۵ کشور برجسته جهان اسلام با یکدیگر در حوزه آکادمیک

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۱۵ کشور برجسته جهان اسلام با یکدیگر در حوزه آکادمیک همکاری خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره منتخبین جایزه مصطفی اظهار کرد: جایزه مصطفی سابقه‌ای ۱۰ ساله دارد که اصل آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است.

او افزود: جایزه مصطفی به یک جایزه نوبل جهان اسلام شده است و کسانی هم قبلا یا جدید جوایز را دریافت کرده اند روی این موضوع تاکید داشته اند که جایزه مصطفی نوبل جوایز جهان اسلام است.

عاملی تصریح کرد: بر اساس دقت خاصی جوایز را اهدا می‌کنیم، حتما باید افرادی که کاندید می‌شوند توسط چند نفر دانشمند انتخاب و معرفی شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در ذیل جایزه مصطفی شبکه دانشمندان برجسته جهان اسلام در حال شکل گیری است. این جایزه به یکی از دانشمندان پاکستان و مالزی و ایرانی اختصاص پیدا کرده است. امیدواریم که مسیر توجه به برگزیدگان جهان است منشا شکل گیری شبکه دانشمندان برجسته جهان اسلام شود.

ظرفیت جهان اسلام گسترده است

عاملی با بیان اینکه ظرفیت جهان اسلام بسیار گسترده است، تاکید کرد: ظرفیت جهان اسلام بسیار بزرگ برای کشور‌های همسایه و ... است. در جلسه اهدای جوایز مصطفی پیشنهاد شد که بتوانیم OIC۱۵ را به عنوان یک پروژه راه اندازی کنیم تا ۱۵ کشور برجسته جهان اسلام در حوزه آکادمیک بتوانند با یک دیگر همکاری کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از آن جایی که توجه سازمان کنفرانس اسلامی به ۵۲ کشوری است که اکثریت مردم آن مسلمان هستند، اما کشور‌های زیادی در دنیا داریم که اقلیت مسلمان دارد و در بسیاری از آن‌ها اقلیت‌های مسلمان به لحاظ آکادمیک و تاثیرگذاری اجتماعی برجسته هستند.

او اضافه کرد: برای اینکه این ارتباطات بین جهان اسلام ادامه یابد ظرفیتی را برای ارتباطات شبکه‌ای بین دانشمندان برجسته جهان اسلام فراهم خواهیم کرد. ۷ نفر از کسانی که گذشته و هم اکنون جایزه مصطفی را دریافت کرده اند به وضوح دیده می‌شد که جایزه مصطفی به دلیل اینکه توانسته برجستگان علمی جهان اسلام را انتخاب کند توجه زیادی به آن فراهم شده است.

عاملی گفت: ۵ نفر از مهمانان شورا گفتند که برای اولین بار به ایران می‌آمدند و این جامعه و فرهنگ ایرانی بسیار برای ما پرجاذبه بود و ظرفیت‌های علمی در ایران وجود دارد. گفتنی است که در خیلی از فیلد‌های علمی مانند حوزه نانو، بایو و ... جزو ۱۰ کشور اول جهان هستیم.

ایران پر دانشمند‌ترین کشور جهان اسلام است

او ادامه داد: مرحوم عبدالسلام که جایزه نوبل را در جهان اسلام دریافت کرده بود گفت که ایران پردانشمندترین کشور جهان اسلام است و آن زمان ایشان می‌گفت که ۳۰۰ دانشمند برجسته در ایران داریم که آن‌ها شخصیت‌های جهانی هستند و دانشمندان برتر در رتبه‌های جهانی شناخته شده اند که می‌توانند ظرفیتی برای حل مسائل جهان اسلام باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هدف از علم در همه ابعاد پیشرفت جامعه و کاهش درد مردم و حل مسائل و پیچیدگی‌های پیشرفت و توسعه است و همه آن‌ها جنبه تمدنی دارد و گفتنی است که نتایج کار دانشمندان به استقرار تمدن نوین اسلامی منتهی می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما