شناسهٔ خبر: 50212119 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

محمدحسنی:

کار ناامید کننده خط قرمز ما بوده / «لباس شخصی» و «مصلحت» توقیف هستند

هزمان با دهمین سالگرد تاسیس سازمان اوج، رئیس این سازمان در نشست خبری به ارائه گزارشی از عملکرد ده ساله پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو نشست خبری احسان محمدحسنی رئیس سازمان اوج امروز ۲۵ آبان در کافه نخلستان این سازمان برگزار شد.

محمدحسنی در این نشست که دومین نشست خبری در ده سال گذشته ریاست او بر این سازمان محسوب می‌شود گفت:باید توضیح بدهم اوج چه ویژگی‌هایی دارد. اوج در سال نود بعد از نزدیک به دو سال بررسی و مطالعه تاسیس شد. ما دو سال تمام عملکرد دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور را به دقت بررسی کردیم به طراحی رسیدیم که مجموعه‌ای خارج از ساختار‌های رسمی نیاز به تأسیس است شاید برای اولین بار است که عرض می‌کنم هیچ‌کدام از بچه‌های اوج کارمند رسمی هیچکدام از نهاد‌های خاص نیستند و نیرو‌های آزاد هستند.

محمدحسنی گفت: اوج چند ویژگی دارد؛ ویژگی اول این است که ستاد کم عده و چابک دارد. بلایی که سر سازمان‌های رسمی مثل صداوسیما و ارشاد آمده این است که حجم نیروی انسانی و هزینه‌های جاری آنقدر زیاد است که امکان تولید و نفس کشیدن ندارند. چشم بر هم می‌زنند باید حقوق چند میلیاردی پرسنل را فراهم کنند. اوج در طول این ده سال با یک ستاد کم عده که نزدیک به ۱۱۰ نفر است، فعالیت می‌کند و سعی کردیم این موضوع را حفظ کنیم. من بچه کشاورز هستم، یک قیچی هرس دستمان است و سعی می‌کنیم این موضوع را حفظ کنیم و اجازه فربه شدن را به لحاظ نیرو و تجهیزات نداده‌ایم. برای اوج هیچوقت تجهیزات خریداری نکرده‌ایم.

بودجه سازمان اوج ۱۸ میلیارد بوده است


محمدحسنی ادامه داد: هر آنچه درآمد داشتیم در تولید سرمایه‌گذاری کردیم. این سازمان در سال نود با ۵۰۰ میلیون تومان بودجه راه‌اندازی شد. اولین کمک که با افتخار از سپاه گرفتیم، کار را شروع کردیم سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از نود میلیارد تومان درآمد داشتیم که بخشی از این درآمد در خارج از کشور است. سال گذشته سریال «آقازاده» را به یک پلتفرم فروختیم «به وقت شام» در کره ۱۰۰ هزار دلار و در تایوان هفتاد هزار دلار فروختیم که تنفسی برای ما ایجاد کرد. من شفاف عدد و ارقام را می‌گویم. در کنار ستاد کم عده و چابک، همه پول صرف تولید می‌شود.

او ادامه داد: یک سری خطوط قرمز هم داریم. به این خطوط هم ذیل شعار «ادب از که آموختی…» رسیدیم. گشتیم ببینیم در فلان دستگاه فرهنگی چه ایراداتی وجود داشته و سعی کردیم آن‌ها را نداشته باشیم و آن خطا‌ها را مرتکب نشویم. یکی از آن خطا‌ها ورود بی محابا به فعالیت‌های اقتصادی است. برخی از دستگاه‌ها انحصار خودرو، سیگار و … داشتند، اما این برای ما خط قرمز است و وارد نشده‌ایم. تا این تیم حضور دارد وارد نمی‌شویم. ورود به ستاد‌های انتخاباتی دوره‌های مختلف هم آسیب بوده است که از آن هم پرهیز کرده‌ایم. هرکسی از هر جناحی نامزد می‌شود از نهادی توقع تبلیغ دارد، اما هیچکدام از بچه‌های اوج وارد این حوزه نشده‌اند. این به معنای این نیست که در انتخابات مشارکت نکرده‌ایم. مستند و.. تولید کردیم تا مردم در انتخابات شرکت کنند، اما اینکه برویم از کسی حمایت کنیم مطلقاً نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: سومین خط قرمز هم این است که بخشی از هویت اوج دیده‌بانی و مطالبه گری است. روزی در اینجا فیلمی ساخته شد که در آن فیلم تذکر داده شد بترسید از روزی که کشتی سوراخ شود. آن زمان هنوز حوادث دی و آبان رخ نداده بود. ما هم به عنوان صاحب رسانه، شمی داریم. می‌توانیم خطر‌هایی را پیش‌بینی کنیم. آن موقع «بادیگارد» ساخته و تذکر داده و گفته شد باید شخصیت نظام را از شخص تفکیک کنیم. خیلی از اشخاص اقداماتی کرده‌اند که متاسفانه به پای نظام نوشته شد. اوج دیده‌بان و مطالبه گر است. زمانی که بحث اعتراضات مردمی مطرح شد با افتخار «خروج» را ساختیم و موضوع اعتراض را روی پرده آوردیم. زمانی که کشور درگیر تهدید داعش بود، داعش تا چهل کیلومتری ایران آمده بود در آن زمان به سفارش حاج قاسم در زمانی که برخی از مسئولان در خواب غفلت بودند، ما وارد موضوع شدیم و سریال «پایتخت پنج»، فیلم سینمایی «به وقت شام» و نزدیک به دویست اثر مستند را ساختیم. «به وقت شام» یکی از پرفروش‌های آن سال شد.

قرار بود باباپنجعلی در «پایتخت پنج» شهید شود


رئیس سازمان اوج با انتقاد از فضاسازی‌ها درباره آثار این مجموعه گفت: خیلی از کار‌های اوج از جمله پایتخت ۵ قبل از اینکه به اتمام برسند قضاوت می‌شوند در جلسه‌ای یکی از مسئولان عالی رتبه به سریال حمله کرد و گفت شما فساد و گردشگری ترکیه را ترویج کردید. اگر یک روز به فعالیتم مانده باشد بچه‌های اوج را پایین می‌کشم. گفتم مصداق تان چیست؟ گفت مشروب خوری را در بالن مطرح کردید، گفتم در بالن تعارف می‌کنند، اما اولین بار است که در رسانه ملی می‌شنویم که خانواده معمولی می‌گویند این نجسی است. همان که تعارف می‌کند، خودش می‌میرد. این تبلیغ مشروب خواری است؟ به ما می‌گفتند تبلیغ گردشگری ترکیه را می‌کنید، اما ما نشان دادیم که فرودگاه، کوچه‌های کثیف آنجا ناامن است، یعنی پشت ظاهر بزک کرده آنجا خطراتی وجود دارد.

کار ناامید کننده خط قرمز ما بوده است/ «لباس شخصی» و «مصلحت» توقیف هستند/

وی ادامه داد: گفتیم چرا یک اثری را که برایش زحمت کشیده شده را اینچنین می‌زنید، یادم نمی‌رود که سازندگان به دیدار حاج قاسم رفتند، اما توصیه حاج قاسم این بود که هیچکدام از این خانواده نباید شهید شوند. مگر ما مردیم؟ آن‌ها باید سالم به ایران برسند. ما در نظر داشتیم بابا پنجعلی شهید شود.


محمدحسنی ادامه داد: ما تلاش کردیم در تمام محصولاتمان امید را به نمایش بگذاریم. کار ناامید کننده برای ما خط قرمز بوده است. سازمان اوج بیش از بیست هزار محصول تولید کرده است. کمتر از پنج هزار تفر در طول ده سال با سازمان اوج فعالیت و همکاری داشتند. در سینما با به وقت شام جزو پر فروش‌ها بودیم. نزدیک یکصد و سی موسسه تخصصی راه اندازی شده و در حال فعالیت هستند و این محصولات را تولید کرده‌اند. در سریال پر مخاطب‌ترین فصل پایتخت رو ما تولید کردیم. در دی او دی با آقازاده پرمخاطب و اثربخش بودیم. در مستند تلویزیونی و انیمیشن جزو پرمخاطب‌ترین آثار بودیم.

رئیس سازمان اوج در ادامه گفت: یکی از سرفصل‌های کار ما بها دادن به کار اولی‌ها بوده است. برای ما افتخار است که چهره‌های زیادی را به عرصه هنر انقلاب معرفی کردیم. مستند مسابقه‌های مختلفی را تولید کردیم که ژانر و فرم جدیدی داشتند. در حوزه نوجوان فعالیت‌های متنوعی از انیمیشن و کلیپ تا فیلم سینمایی داشتیم. در مرکز ماوا سالیانه حدود ۱۲۰ اثر تولید کردیم. در همین مکان کافه نخلستان سازمان اوج نزدیک به ۶۰ مراسم نکوداشت در عرصه هنر و ادب برگزار شده است. آثار هنرمندان ایرانی باید از بن بست دربیاید و بتوانیم بازار تولیداتمان را در کشور‌های دیگر باز کنیم.

محمدحسنی ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده به درآمد و مشارکت هزار میلیاردی برای مجموعه اوج برسد و در ادامه درباره کار‌های پیش رو گفت: اوج تا امروز نوزده فیلم سینمایی و انیمیشن تولید کرده است که از این تعداد ده اثر را کار اولی‌ها تولید کردند. شش یا هفت فیلم سینمایی هنوز پخش نشده داریم. سه اثر در حوزه تاریخ انقلاب، یک اثر در حوزه مرگ آگاهی، دو اثر در حوزه تاریخ اسلام و دو اثر در حوزه انیمیشن. فیلم سینمایی حضرت خدیجه به نویسندگی داوود میرباقری که امسال به تولید خواهد رسید. البته ممکن است به جشنواره فجر امسال نرسد، اما روند تولید ادامه خواهد داشت. دو فیلم سینمایی روز بلوا و منصور هم ماه آینده به نمایش در می‌آیند.


او ادامه داد: با اینکه اولویت اوج تولید سریال نبود در این ده سال هفت سریال تولید کردیم. با توجه به شرایط کرونا چرخش بزرگی داریم و بیست و پنج سریال در دست ساخت است. پیش تولید هشت سریال، از جمله مستوران که ساخت قسمت هشتمش را تمام کرده، هم آغاز شده. دو سریال تاریخی نائله و حضرت عمار در پیش تولید است. در حوزه پهلوانان و عیاری ریل جدیدی باز کردیم و قرار است تولیداتی در این حوزه‌ها داشته باشیم. در این حوزه هم سریال میاندار را بر اساس زندگی پهلوان حسن بزاز آغاز کرده‌ایم. در حوزه تاریخ معاصر سریالی درباره زینب پاشا و ملک الشعرای بهار، در حوزه تاریخ انقلاب سریال نغمه مربوط به دوره پهلوی دوم، در حوزه شهدا سریال شهید بروجردی، در حوزه زن و خانواده اقتباسی ازکتاب گلستان یازدهم، در حوزه کودک و نوجوان هم قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را دنبال می‌کنیم.


محمدحسنی در ادامه درباره دو حوزه ابراز عذرخواهی کرد و گفت: ما در حوزه زنان کم‌فروشی نداشتیم، اما کم کاری کردیم. تا الان نزدیک به ۲۰۰ قسمت «نیمه پنهان ماه»، مجموعه «پا به ماه» یا مستند و کلیپ و نماهنگ درباره خانم‌های فعال و اثرگذار تولید کردیم، اما این‌ها کافی نیست. شاید اگر بخواهیم ایده‌آل به این موضوع نگاه کنیم نیاز است برای این حجم از مخاطب در حوزه زنان سازمانی در حد اوج راه بیفتد. حلالیت دوم من از خانواده‌های شهدا به عنوان صاحبان انقلاب است. جا‌هایی ممکن است در آثارمان قلبشان را لرزانده باشیم و برای تک تک آثاری که ممکن است دلشان را رنجانده باشیم، عذرخواهی می‌کنیم. هنوز هم حق مطلب را ادا نکردیم و باید همچنان در این حوزه کار کنیم.

کار ناامید کننده خط قرمز ما بوده است/ «لباس شخصی» و «مصلحت» توقیف هستند/


بعد از این نوبت به سوالات خبرنگاران رسید و محمدحسنی در پاسخ به سوالی درباره کار کردن با خودی‌ها و امکان حضور طیف‌های مختلف هنرمندان در اوج گفت: اوج هیچ محدودیتی برای هرکسیکه بخواهد در حوزه مسائل انقلاب و مردم کار کند ندارد. خط قرمز ما محتواست. در خدمت این محتوا اگر اثری خلق کنند دستشان را می‌بوسیم.


رئیس سازمان اوج درباره شفاف‌سازی پرداخت‌های مالی هم بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم بر خلاف دستگاه‌های دیگر با ادب و تواضع و به موقع پرداخت کنیم. هیچ پروژه‌ای نباید تمام شود مگر اینکه تسویه حساب‌ها انجام شده باشد باید درست عمل کنیم. هنرمندان هم بالاخره معیشتی دارند، اما به جرات می‌توانم بگویم همین موضوع باعث شده خیلی از آثار ما ارزان‌تر از دستگاه‌های دیگر تمام شود خیلی از هنرمندان قرارداد سفید امضا می‌کنند و می‌گویند می‌دانیم حقوق را به موقع پرداخت می‌کنید و ما از این بابت خوشحالیم.


«لباس شخصی» و «مصلحت» توقیف هستند


او در پاسخ به سوالی درباره ساخت آثاری درباره شخصیت‌های بزرگ دینی گفت: راجع به ساخت فیلم درباره شخصیت‌های بزرگ دینی برنامه داریم. تجربه نشان داده است که ساخت این آثار به مشکل خواهد خورد. ما برنامه داریم درباره امام حسین (ع) اثری تولید کنیم، ولی نه متسقیم. ما ساخت اثری با محوریت حضرت خدیجه (س) را به همین دلیل در دستور گذاشتیم. پرداختن به پیامبر (ص) از زاویه زندگی عاشقانه‌ای که با حضرت خدیجه (س) داشتند. فکر می‌کنیم با این سریال و با سریال عمار به پیامبر نزدیک شویم. برای فیلم سینمایی امام حسین (ع) هم قصه‌ای را در کنار امام حسین (ع) و یکی از شخصیت‌های همراه ایشان می‌پردازیم. درباره شهدای شاخص دفاع مقدس هم همین مشکل را داریم. نزدیک شدن مستقیم جا‌هایی بسیار سخت است و همه مثل آقای حاتمی‌کیا از پس این قصه‌ها برنمی‌آیند.


محمدحسنی دربارع دغدغه‌های ملی میهنی سازمان اوج هم گفت: برای ساخت آثاری از روی شاهنامه آمادگی داریم و جزو دغدغه‌های ما بوده هست. دنبال فرصت مناسب برای تولید این آثار هستیم.


او درباره تجربه‌هایی که در حوزه وی‌اودی داشته‌اند گفت: ما با همه پلتفرم‌ها کار می‌کنیم و محدودیتی نداریم. هرکدام از پلتفرم‌ها که پیشنهاد بهتری داشته باشند با آن‌ها کار می‌کنیم. چندین قرارداد هم برای سریال‌های در حال تولید داریم. آقازاده تجربه بسیار خوبی برای ما بود. سود خوبی حدود هشت میلیارد تومان روی آن کار داشتیم. خیلی از آثار مستند و تولیدات دیگرمان را با همین فروش‌ها ساختیم.


وی ادامه داد: اوج به برگزاری کنسرت به طور جدی فکر می‌کند و برنامه ریزی دارد. ما در دوره کرونا اولین فیلم اکران آنلاین را و سینما ماشین را داشتیم. گروه ماوا کاروان‌هایی را در قسمت‌های مختلف شهر راه انداختند. برنامه دیگری مثل هیئت ماشین را همان زمان راه انداختند. برای برگزاری کنسرت هم در حال برنامه‌ریزی هستیم. اگر آثار دیگری غیر از آثار ماوا باشد که با مضامین و ماموریت‌های اوج همخوانی داشته باشد آماده همکاری هستیم. به مدل‌هایی شبیه کنسرت‌های بیابانی هم فکر می‌کنیم.


گزارش ده ساله اوج برای رهبر انقلاب

 

محمدحسنی از ارائه گزارش ده ساله سازمان اوج خدمت مقام معظم رهبری خبرداد . گفت: ایشان اوج را با یک تقریظ مهربانانه و پدرانه مورد محبت قرار دادند.

رئس سازمان اوج درباره احتمال همکاری حاتمی‌کیا و اوج برای ساخت سریال موسی(ع) هم پاسخ داد: در ابتدای ساخت سریال موسی صحبت‌هایی رد و بدل شد، اما جدی نشد. هر زمان اگر مدیران سازمان و خود آقای حانمی کیا اراده کنند با تمام وجود در خدمتشان هستیم. درباره سریال سلمان هم همینطور است. این سریال‌ها را سریال خودمان می‌دانیم و هر‌کاری بتوانیم درباره این سریال‌ها خواهیم کرد.

کار ناامید کننده خط قرمز ما بوده است/ «لباس شخصی» و «مصلحت» توقیف هستند/

او درباره نحوه نعامل سازمان با مسئولان جدید دستگاه‌های فرهنگی کشور هم توضیح داد: درباره آقای جبلی، اسماعیلی، خزاعی و همه مسئولان دستگاه‌های فرهنگی، اوج همیشه همکاری و تعامل داشته است. ما هیچقوت رقابت نداشتیم و سعی نکردیم موازی کاری کنیم. تلاش ما بر همکاری است.

محمدحسنی در نهایت درباره توقیف فیلم‌های «مصلحت» و «لباس شخصی» هم گفت: سوءتفاهمی برای قوه قضاییه رخ داده است که درحال گفتگو هستیم و حتماً حل می‌شود. درباره هر دو فیلم همین قوه قضائیه مشکل دارد.

شایعات درباره دستمزد عوامل پایتخت درست بود؟

وی درباره همکاری نکردن در تولید «پایتخت ۶» گفت: بخشی از این حرف‌ها حواشی و نادرست است. قرارداد ما در «پایتخت پنج» ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. درآمد این سریال به گفته مدیران تلویزیون از آگهی‌ها ۱۸۳ میلیارد بوده است. ما پول خودمان را بعد از دوسال گرفتیم. بعد از «پایتخت پنج» بلافاصله با بچه‌های پایتخت وارد گفتگو شدیم، قصه هم داشتیم. عدد ما هم بیست درصد بیشتر از پایتخت پنج بود. در همین حین متوجه شدیم مدیران صدا و سیما گفته‌اند خودمان می‌توانیم این کار را کنیم. بعید می‌دانم برای فصل هفت این سریال هم در خدمت دوستان باشیم، اما با سیروس مقدم آثار دیگر می‌سازیم، عددی که صداوسیما با پایتختی‌ها به نتیجه رسیدند، دو برابر هزینه پایتخت پنج بود. این در حالی بود که بچه‌های پایتخت با ما خیلی همراه بودند. آقای مقدم با ما خیلی هم کاری کردند. به هر حال وقتی چند مشتری پیدا می‌شود قیمت بالا می‌رود.

محمدحسنی درباره برنامه‌های سازمان اوج در حوزه تجسمی هم بیان کرد: در حوزه تجسمی چند زیرشاخه داریم. یکی از آنها عکس است. ما هیچ تشکلی برای آن ایجاد نکرده‌ایم چون خانه عکاسان و انجمن عکاسان وجود دارد و لزومی نداشت ما مجموعه سومی را برای رقابت ایجاد کنیم. «خانه طراحان» خودش به تنهایی چند آتلیه و موسسه جدید ایجاد کرده است. در مجسمه‌سازی و نقاشی هم احساس می‌کردیم تشکل‌های حمایت‌کننده زیاد وجود دارد. ضمن اینکه آن‌قدری اثربخشی در این حوزه‌ها نمی‌دیدم، اما ممکن است در آینده وارد این حوزه شویم. قرار هم نیست اوج در همه حوزه‌ها ورود کند. خودمان را در همه بخش‌ها پخش نمی‌کنیم. این هدر دادن بودجه است.

وی درباره حضور در جشنواره‌های خارجی هم گفت: ما زمانی سعی می‌کردیم آثارمان را به جشنواره‌های خارجی ارسال کنیم با اینکه می‌دانستیم سیاست‌ها به آن‌ها دیکته می‌شود و سعی می‌کنند به فیلمسازان ایرانی خط بدهند. در حال حاضر ما به آن معنا آثاری برای آن جشنواره‌ها ارسال نمی‌کنیم اما بازار فیلم آن کشورها برای ما مهم بوده و هست. در بازار کن و… حضور داشتیم منتها نه با اسم اوج بلکه با اسم فیلم. به قردادهای خوبی هم رسیده‌ایم اما هنوز خیلی کار داریم تا بتوانیم بگوییم فروش خوبی کرده‌ایم. حضور در جشنواره‌های خارجی به ویژه جشنواره‌هایی که چهره سیاسی دارند، مد نظر ما نیست، اما به‌دست آوردن بازار آن کشورها هدف ماست.

محمدحسنی در پاسخ به سوال خبرنگار دانشجو درباره ماندگاری آثار پرتعدادی که این مجموعه به خصوص در حوزه موسیقی تولید می‌کند گفت: این موضوع خیلی سلیقه‌ای است و قرار نیست یک اثر را همه بپسندند. ما حجم زیادی از آثار از خواننده‌های خوب مثل چاوشی و..‌. داشته‌ایم. هرکسی یک بخش از کار ما را دوست داشته است. ما ادعا نداریم که توانسته‌ایم سقف سلیقه مخاطب را زده باشیم. حتماً در تجربیات خودمان هم اشتباه داشته‌ایم. باید سعی کنیم به ذائقه مخاطب نزدیک شویم و آثاری تولید کنیم که ماندگارتر باشد. ما اثری را خوب می‌دانیم که در کنار محتوای خوب مردم در تنهایی خود، پشت فرمان و … با خود زمزمه کنند. ما هنوز در حال تجربه کردن هستیم.

سریال صدام را حتما خواهیم ساخت

او درباره توقف تولید سریال صدام هم گفت: سریال صدام یک سریال چهل قسمتی بود چند بار برای ساختش اقدام کردیم، ولی هربار اتفاقاتی در عراق ایجاد میشد که ما را به تردید می‌انداخت. . سریال به اندورونی زندگی صدام می‌پرداخت و باید بسیاری از کاخ‌ها را بازسازی کنیم به همین دلیل هم سریال بزرگ و غول پیکری به لحاظ هزینه است. متن درخشانی هم اقای نادری نوشتند. روز‌هایی که فیلمنامه سریال داشت نوشته میشد دائم در بغداد بمب‌گذاری بود و امکان حضور تیم این سریال و ضبط برای حضور در بغداد نبود. موانع این چنینی باعث شد فعلا تولیدش را از دستور کار حذف کنیم و انشاالله شرایطی به زودی فراهم شود. روایت ایرانی‌ها از صدام باید خلق و ثبت شود. ما با صدام جنگیدیم و حتما باید سریال صدام با روایت ما ساخته شود.

محمدحسنی در نهایت درباره  سریال‌سازی سازمان اوج گفت: ما در این ده سال هفت سریال ساخته بودیم، ولی اینقدر جدی به تولید سریال فکر نمی‌کردیم. شرایط به خصوص در حوزه کرونا تولید فیلم سینمایی را سخت کرد و بازگشت سرمایه در سینما در کوتاه مدت یقینا با این شرایط امکان پدیر نیست و لذا بهترین زمان برای اوج است که در سریال سازی حضور پیدا کند.