شناسهٔ خبر: 50219526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

احسان محمدحسنی، رئیس سازمان «اوج» در پاسخ به «فرهیختگان»:

قرار نیست پلتفرمی تاسیس کنیم

اوج چند ویژگی دارد؛ ویژگی اول این است که ستاد کم‌عده و چابک دارد. بلایی که سر سازمان‌های رسمی مثل صداوسیما و ارشاد آمده این است که حجم نیروی انسانی و هزینه‌های جاری آنقدر زیاد است که امکان تولید و نفس کشیدن ندارند. چشم برهم می‌زنند باید حقوق چندمیلیاردی پرسنل را فراهم کنند. اوج در طول این 10 سال با یک ستاد کم‌عده که نزدیک به ۱۱۰ نفر است، فعالیت می‌کند و سعی کردیم این موضوع را حفظ کنیم.

صاحب‌خبر -

سیدمهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار: نشست رسانه‌ای احسان محمدحسنی، رئیس سازمان «اوج» صبح روز گذشته در محل نخلستان سازمان اوج برگزار شد. وی در این نشست و در پاسخ به سوال «فرهیختگان» مبنی‌بر اینکه آیا قرار است «اوج» پلتفرمی در فضای وی‌اودی‌ها داشته باشد یا از آنها حمایت کند، گفت: «خیر. ما در حوزه پخش نگاه‌مان پخش موثر است. این موضوع مربوط به همه بسترهای پخش است. ما مستقلا پلتفرمی تاسیس نمی‌کنیم. محدودیتی در استفاده از پلتفرم‌ها نداریم. هرکسی پیشنهاد خوبی داشته باشد با آن کار می‌کنیم. الان هم چندین قرارداد برای چند سریال داریم که کارش پرقدرت پیش می‌رود اینکه پلتفرم جدید راه بیندازیم به‌معنای این است که وقت‌مان تلف می‌شود. سود خوبی روی «آقازاده» داشتیم. عددی که گذاشتیم و برداشتیم نفس خوبی به ما داد. سود ما از آقازاده خالص هشت‌میلیارد تومان بود. یکی از سریال‌هایی که در یک پلتفرم نمایش داده می‌شود نزدیک به صدمیلیارد تومان هزینه ساختش بوده، درحالی که کل تولیدات اوج این مقدار هزینه را داشته است.»

محمدحسنی در ابتدای این نشست هم درباره ویژگی‌های «اوج» گفت: «اوج چند ویژگی دارد؛ ویژگی اول این است که ستاد کم‌عده و چابک دارد. بلایی که سر سازمان‌های رسمی مثل صداوسیما و ارشاد آمده این است که حجم نیروی انسانی و هزینه‌های جاری آنقدر زیاد است که امکان تولید و نفس کشیدن ندارند. چشم برهم می‌زنند باید حقوق چندمیلیاردی پرسنل را فراهم کنند. اوج در طول این 10 سال با یک ستاد کم‌عده که نزدیک به ۱۱۰ نفر است، فعالیت می‌کند و سعی کردیم این موضوع را حفظ کنیم. من بچه کشاورز هستم، یک قیچی هرس دست‌مان است و سعی می‌کنیم این موضوع را حفظ کنیم و اجازه فربه شدن را به لحاظ نیرو و تجهیزات نداده‌ایم. برای اوج هیچ‌وقت تجهیزات خریداری نکرده‌ایم.»

   بودجه ۱۸میلیاردی، درآمد ۹۰میلیاردی

 محمدحسنی درباره بودجه ابتدایی و سال گذشته این سازمان گفت: «هر آنچه درآمد داشتیم در تولید سرمایه‌گذاری کردیم. این سازمان در سال نود با ۵۰۰میلیون تومان بودجه راه‌اندازی شد. اولین کمک که با افتخار از سپاه گرفتیم، کار را شروع کردیم. سال گذشته حدود ۱۸میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از نودمیلیارد تومان درآمد داشتیم که بخشی از این درآمد در خارج از کشور است. سال گذشته سریال «آقازاده» را به یک پلتفرم فروختیم. «به وقت شام» را در کره ۱۰۰هزار دلار و در تایوان هفتادهزار دلار فروختیم که تنفسی برای ما ایجاد کرد. من شفاف عدد و ارقام را می‌گویم. درکنار ستاد کم‌عده و چابک، همه پول صرف تولید می‌شود.»

   شهادت باباپنجعلی و پیشنهاد حاج‌قاسم

رئیس سازمان اوج گفت: «حدود ۲۳هزار محصول تولید کرده‌ایم و بیش از چهارهزار هنرمند تاکنون با ما همکاری داشته‌اند. همچنین ۱۳۰ موسسه با حمایت یا مشارکت اوج تاسیس شده‌اند. پرمخاطب‌ترین فصل سریال پایتخت (فصل پنجم) را تولید کردیم که حملات زیادی هم به آن شد. این سریال با توصیه حاج‌قاسم سلیمانی ساخته شد. خاطرم هست یک صبح سحری با آقای سیروس مقدم به دیدار حاج‌قاسم رفتیم، آنجا سازندگان مطرح کردند باباپنجعلی شهید شود و پیکرش در مشهد یا کربلا دفن شود. اما حاج‌قاسم مخالفت کرد و گفت: ما در سوریه هستیم که چنین اتفاقی نیفتد! همه اعضای خانواده معمولی باید صحیح و سالم به ایران برگردند.»

   «خدیجه» میرباقری

فیلم سینمایی حضرت خدیجه(س) به نویسندگی داوود میرباقری را امسال می‌خواهیم به تولید برسانیم که کار بزرگی است و ممکن است به جشنواره فجر نرسد، اما روند را متوقف نمی‌کنیم. مذاکرات اولیه برای کارگردان هم انجام شده است. وی افزود: « «روز بلوا» و «منصور» در هفته‌های آینده به نمایش درمی‌آید. برخی دوستان ارتش گله کرده بودند چرا اوج کاری برای ارتش نمی‌کند اما مستندهای زیادی در این حوزه ساخته‌ایم. در سال‌های گذشته با اینکه اولویت ما تولید سریال نبود، هفت سریال تولید کردیم، هشت سریال هم درحال تولید است. کلا ۲۵ سریال را در دستور ساخت داریم. سریال «نجیب‌زادگان» را می‌خواهیم شروع کنیم که مربوط به دوره صفوی است و نزدیک به ۶۰ قسمت است. در تاریخ اسلام سریال «نائله» را داریم که مربوط به وقایع بعد از عاشوراست. سریال «عمار» را داریم که متن آن درحال نگارش است. در حوزه پهلوانان و عیاری ریل جدیدی را داریم، سریال‌های سیاسی را هم داریم که یکی از آن آثار «باستی‌هیلز» است. در حوزه تاریخ انقلاب سریال «نغمه» را داریم. در حوزه دفاع مقدس تلاش می‌کنیم هرسال یکی از شهدا را کار کنیم و امسال شهید بروجردی را داریم که امسال تا زمستان آماده است. سریال «گلستان یازدهم» را هم داریم. یک ریل جدید ایجاد کردیم که مثل «ایستاده در غبار» و «تنگه ابوقریب» است و سعی می‌کنیم اقتباس‌های خوب کنیم.»

   عذرخواهی از خانم‌ها

محمدحسنی در ادامه گفت: «دو عذرخواهی هم دارم. عذرخواهی اول از خانم‌های این سرزمین است که انصافا کم‌کاری داشتیم. شاید نزدیک به ۲۰۰ قسمت «نیمه پنهان ماه» تولید شده مجموعه «پا به ماه» هم جزء تولیدات خوب است که با محوریت و ساخته خانم‌هاست. ما کلیپ و دیوارنگاره درباره خانم‌ها داشتیم ولی از دید خودمان کافی نیست. شاید اگر بخواهیم ایده‌آل نگاه کنیم نیاز است یک سازمان اوج با حضور خانم‌ها و همین تولیدات داشته باشیم. حلالیت دوم از خانواده شهداست. آنها صاحبان انقلاب هستند. خون داده‌اند، جوان داده‌اند، آثار زیادی تولید کرده‌ایم اما حتما میوه کرم‌خورده هم در میان آنهاست و ممکن است یک جاهایی ته‌دل آنها را خالی کرده باشیم. برای تک‌تک آثاری که آنها را رنجانده‌ایم، عذرخواهی می‌کنم. در حوزه جنگ و مقاومت آنچه توقع می‌رود را انجام نداده‌ایم و هنوز حق مطلب را ادا نکرده‌ایم.»

   هیچ محدودیتی نداریم، حتی مل‌گیبسون

وی در پاسخ به سوالی درباره کار با جریان‌های فکری مختلف، بیان کرد: «هرکس بخواهد در حوزه انقلاب و دغدغه‌های انقلاب کار کند، اوج هیچ محدودیتی ندارد چه فیلمساز آمریکایی باشد که خواهش کنیم و بخواهیم بیاید مثل مل گیبسون، چه فیلمسازان دیگر، تا آنجا پیش می‌رویم و اگر کسی بتواند حرفی را برای مردم و انقلاب داشته باشد دست‌مان باز است. اگر اثری در خدمت محتوا باشد کار می‌کنیم. به هرحال محتواهایی مدنظر ماست.»

وی درباره شفاف‌سازی پرداخت‌های مالی بیان کرد: «ما تلاش می‌کنیم برخلاف دستگاه‌های دیگر با ادب و تواضع و به‌موقع پرداخت کنیم. هیچ پروژه‌ای نباید تمام شود مگر اینکه تسویه‌حساب‌ها انجام شده باشد، باید درست عمل کنیم. هنرمندان هم بالاخره معیشتی دارند اما به جرات می‌توانم بگویم همین موضوع باعث شده خیلی از آثار ما ارزان‌تر از دستگاه‌های دیگر تمام شود، خیلی از هنرمندان قرارداد سفید امضا می‌کنند و می‌گویند می‌دانیم حقوق را به‌موقع پرداخت می‌کنید و ما از این بابت خوشحالیم.»

   توقیف «مصلحت» و «لباس‌شخصی»

محمدحسنی درباره داشتن آخوند خوب و آخوند بد در فیلم و سریال‌های این مجموعه هم گفت: «عمدی در این زمینه وجود نداشته است. برای آنکه این را به‌عنوان یک شاخص یا کاراکتر همیشگی داشته باشیم، عملکرد روحانی باعث شد فکر کنیم این موضوع نیاز است. تمام تلاش‌مان را کردیم نسبت به همه اقشار اینچنین باشیم. در «ایستاده در غبار» درباره فرماندهان، در «مصلحت» و در «لباس‌شخصی» همچنین نقدهایی داشتیم که درحال حاضر دو فیلم «مصلحت» و «لباس‌شخصی» توقیف است.»

ما برای ساخت شاهنامه هم آمادگی داریم. حالا که در محاصره فیلم‌های کره‌ای درآمده‌ایم، می‌توانیم به موضوع شاهنامه بپردازیم. درواقع منتظر یک فرصت خوب هستیم مطمئن باشید در سال‌های آینده موازنه تغییر می‌کند.» محمدحسنی درباره تولید اثری درباره زندگی حضرت رسول(ص) یا شخصیت‌های تاریخی مثل رستم و سهراب بیان کرد: «ما برنامه برای ساخت زندگی حضرت رسول(ص) داریم اما تجربه نشان داده پرداخت مستقیم به زندگی شخصیت‌های بزرگ مثل پیامبر و اهل‌بیت(ع) به مشکل می‌خورند. اتفاقی که برای «رستاخیز» هم پیش آمده است. ما بنا داریم برای امام‌حسین(ع) اثری تولید کنیم اما به‌صورت مستقیم نمی‌پردازیم. سریال «مختارنامه» به این دلیل ماندگار شد که به صورت مستقیم به موضوع نپرداخته است. برای پرداختن به حضرت پیامبر(ص) هم زندگی عاشقانه ایشان با همسرشان در فیلم «خدیجه» در دستورکار ماست. یا با سریال «عمار» می‌توانیم به پیامبر اسلام(ص) نزدیک شویم. برای فیلم امام‌حسین(ع) هم به‌صورت مستقیم به داستان نمی‌پردازیم. به زندگی یکی از شهدای کربلا که با ایشان بودند، می‌پردازیم. درباره شهدای شاخص دفاع مقدس هم همین گرفتاری‌ها وجود دارد. ما علاقه‌های میهنی هم داریم مثل «مستوران»، «عیاران» و... . ما برای ساخت شاهنامه هم آمادگی داریم. حالا که در محاصره فیلم‌های کره‌ای درآمده‌ایم، می‌توانیم به موضوع شاهنامه بپردازیم. درواقع منتظر یک فرصت خوب هستیم، مطمئن باشید در سال‌های آینده موازنه تغییر می‌کند. به‌جای پرداختن به مسائل سیاه اجتماعی سرمان را بالا بیاوریم و ببینیم در دنیا چه اتفاقی رخ می‌دهد، تا بتوانیم مخاطبان جهانی داشته باشیم.»

   سود خالص سریال «آقازاده» ۸میلیارد تومان بود

وی درباره برگزاری کنسرت‌ها بیان کرد: «حتما به کنسرت و برگزاری کنسرت جدی فکر و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. در کرونا سینما آنلاین را داشتیم، بچه‌های ماوا هم در همان ایام کاروان امید راه انداختند و گروه‌های سرود را به کوچه‌ها کشاندند. برگزاری کنسرت اولویت جدی ماست و محدودیتی در این حوزه نداریم. حتما به اثر خوبی حتی اگر خارجی باشد و با اولویت‌های ما سازگاری داشته باشد ورود می‌کنیم. حتی بچه‌ها به کنسرت‌های بیابانی و جنگل و به اصطلاح «وحشی» هم فکر می‌کنند.»

   ارائه گزارش 10ساله «اوج» به رهبر انقلاب

محمدحسنی درباره نامه خود به مقام معظم رهبری هم توضیح داد: «گزارش 10 ساله را خدمت رهبری دادیم و ایشان منت گذاشتند و با یک تقریظ ما را مورد محبت قرار دادند.»

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری مجموعه اوج در ساخت سریال موسی(ع) گفت: «در بدو آغاز کار صحبت‌هایی رد و بدل شد ولی جدی نشد اما اگر صدا و سیما و خود ابراهیم حاتمی‌کیا اراده و اعلام کنند، در خدمت ایشان هستیم. هم برای این سریال و هم برای «سلمان» از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و درکنار آنها خواهیم بود. ما این سریال‌ها را سریال خودمان می‌دانیم ولی فعلا درخواستی نبوده است.»

 وی در ادامه گفت: «بنیادی هم به نام «مکتب حاج‌قاسم» راه‌اندازی شده و اگر تقاضای کمک از ما داشته باشند با تمام وجود کمک می‌کنیم چون حاج‌قاسم متعلق به همه است.»

محمدحسنی در پاسخ به سوالی درباره انتصاب مدیران فرهنگی و رسانه‌ای جدید و تعامل با آنها گفت: «درباره آقای جبلی، آقای خزاعی و هرآنکه روی کار آمده باید بگویم ما همیشه رفاقت کردیم رقابت نکردیم، همیشه دوست داشتیم یارشان باشیم هیچ‌وقت رقابت نکردیم. سعی نکردیم به دست و پای آنها بپیچیم و اگر کمکی بخواهند در خدمت آنها هستیم.»

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره توقیف دو فیلم «مصلحت» و «لباس‌شخصی» توضیح داد: «یک سوءتفاهمی برای قوه قضائیه رخ داده است که درحال گفت‌وگو هستیم و حتما حل می‌شود. درباره هر دو فیلم همین قوه قضائیه مشکل دارد.»

   من دشمن ندارم

محمدحسنی بیان کرد: «من دشمن ندارم، همه دوست هستند. در این 10 سال پنج وزیر و روسای مختلف عوض شده‌اند. برای بچه‌های ما هم عجیب است که چرا رئیس اوج 10 سال ماندگار شده است، اما بخشی از این موضوع به‌خاطر ثبات بچه‌های اوج است و بخشی به‌خاطر حمایت‌ها بوده است. ما سنگ‌های زیادی از رسانه‌های خارجی می‌خوریم، ولی درد کلوخ‌های داخلی بیشتر است وسط جشنواره فجر روزنامه داخلی که دوست ماست، نوشت ما ۱۵میلیارد به جشنواره کمک کردیم که ما سوختیم. بیانیه‌نویسی که کار ما نیست!»

   رقم قرارداد «پایتخت ۵»

وی درباره همکاری نکردن در تولید «پایتخت ۶» گفت: «بخشی از این حرف‌ها حواشی و نادرست است. قرارداد ما در «پایتخت پنج» ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. درآمد این سریال به گفته مدیران تلویزیون از آگهی‌ها ۱۸۳میلیارد بوده است. ما پول خودمان را بعد از دوسال گرفتیم. بعد از «پایتخت پنج» بلافاصله با بچه‌های پایتخت وارد گفت‌وگو شدیم، قصه هم داشتیم. عدد ما هم بیست‌درصد بیشتر از پایتخت پنج بود. در همین حین متوجه شدیم مدیران صداوسیما گفته‌اند خودمان می‌توانیم این کار را کنیم. بعید می‌دانم برای فصل هفت این سریال هم در خدمت دوستان باشیم، اما با سیروس مقدم آثار دیگر می‌سازیم، عددی که صداوسیما با پایتختی‌ها به نتیجه رسیدند، دوبرابر هزینه پایتخت پنج بود. این درحالی بود که بچه‌های پایتخت با ما خیلی همراه بودند. آقای مقدم با ما خیلی همکاری کرد. به هرحال وقتی چند مشتری پیدا می‌شود قیمت بالا می‌رود.»

محمدحسنی درباره برنامه‌های سازمان اوج در حوزه تجسمی هم بیان کرد: «در حوزه تجسمی چند زیرشاخه داریم. یکی از آنها عکس است. ما هیچ تشکلی برای آن ایجاد نکرده‌ایم، چون خانه عکاسان و انجمن عکاسان وجود دارد و لزومی نداشت ما مجموعه سومی را برای رقابت ایجاد کنیم. «خانه طراحان» خودش به تنهایی چند آتلیه و موسسه جدید ایجاد کرده است. در مجسمه‌سازی و نقاشی هم احساس می‌کردیم تشکل‌های حمایت‌کننده زیاد وجود دارد. ضمن اینکه آنقدری اثربخشی در این حوزه‌ها نمی‌دیدم، اما ممکن است در آینده وارد این حوزه شویم. قرار هم نیست اوج در همه حوزه‌ها ورود کند. خودمان را در همه بخش‌ها پخش نمی‌کنیم. این هدردادن بودجه است.»

 محمدحسنی درباره تولیدات موسیقایی مجموعه اوج مطرح کرد: «ما حجم زیادی از آثار از خواننده‌های خوب مثل چاووشی و... داشته‌ایم. هرکسی یک بخش از کار ما را دوست داشته است. ما ادعا نداریم توانسته‌ایم سقف سلیقه مخاطب را زده باشیم. حتما در تجربیات خودمان هم اشتباه داشته‌ایم. باید سعی کنیم به ذائقه مخاطب نزدیک شویم و آثاری تولید کنیم که ماندگارتر باشد. ما اثری را خوب می‌دانیم که درکنار محتوای خوب مردم در تنهایی خود، پشت فرمان و... با خود زمزمه کنند. ما هنوز درحال تجربه کردن هستیم.»

وی درباره تولیدات انیمیشنی برای شبکه پویا بیان کرد: «ما حاشیه‌ای در همکاری با این شبکه نداشتیم بلکه زیاد سنگباران شدیم به همین دلیل گفتیم آرم اوج را از تیتراژ بردارند بلکه فضا آرام‌تر شود. از روسیه و خیلی از کشورها برای استودیوهای انیمیشن پیشنهاد داشتیم. این قراردادها باعث شد درآمد خوبی داشته باشیم، چون تفاوت قیمت دلار و ریال زیاد است برای آنها مفت درمی‌آید. به همین دلیل برای آنها خیلی به‌صرفه است.»

   «صدام» می‌سازیم

محمدحسنی درباره سرانجام پروژه «صدام» هم گفت: «چند بار خیز برداشتیم این کار را بسازیم ولی هربار در عراق اتفاقی پیش می‌آمد و ما را به تردید انداخت. سریال غول‌پیکر و پرهزینه است به اندرونی زندگی صدام می‌پردازد. چهل قسمت بود و آقای نادری نوشته بود. منتظر یک فرصت به لحاظ بودجه و وضعیت عراق هستیم. روزهایی این سریال نوشته می‌شد که دائم در بغداد بمباران می‌شد. موانع اینچنینی زیاد داشتیم ولی جزء اولویت‌های ماست. کار بزرگی است. روایت ایرانی‌ها از صدام باید به تصویر کشیده شود، ما با صدام جنگیده‌ایم. چرا ما نباید بسازیم. حتما این سریال ساخته می‌شود.»

 وی ادامه داد: «ما هفت سریال در این سال‌ها ساخته‌ایم ولی هیچ‌وقت به این موضوع فکر نمی‌کردیم. درحال حاضر با توجه به شرایط کرونا و وضعیت سینماها، سریال‌سازی در دستور کار ماست. اوج در همین دوره ۲۵ سریال را در دستورکار قرار داد. آقای حاتمی‌کیا هم به این دلیل به سمت سریال‌سازی رفت که فیلم سینمایی این روزها مخاطبی ندارد، پس برای چه کسی فیلم بسازد؟»

 رئیس سازمان «اوج» درباره برگزاری مسابقات و امکان راه‌اندازی جشنواره از سوی این سازمان گفت: «خیر. فضای هنری کشور به اندازه کافی جشنواره زده است. یک‌بار از یکی از مسئولان سازمان سینمایی شنیدم که نزدیک به ۱۲۰ جشنواره فیلم برگزار می‌شود. این لیست بلندبالایی بود. آن موقع با خودم فکر کردم آفتابه‌لگن هفت‌دست! مگر در سال چند فیلم تولید می‌شود که ۱۲۰ جشنواره برگزار شود، ما قید این موضوع را زدیم تا پولش را به تولید اختصاص بدهیم.»

   سینماماشین چه شد؟

رئیس سازمان اوج درباره لغو طرح «سینما ماشین» و برنامه این سازمان برای ساخت پردیس سینمایی بیان کرد: «سینما ماشین خیلی جذاب بود و از این تجربه لذت بردم. ما نتوانستیم از برج میلاد آن را توسعه بدهیم. بچه‌های ما مذاکره کردند اما شهرداری‌ها قول‌هایی دادند که به آن عمل نکردند. نکته دوم این بود که خیلی از صاحبان آثار حاضر نبودند فیلم خود را بدهند چون می‌گفتند فیلم ما می‌سوزد و منتظر بازگشایی سینماها می‌مانیم. نقشه‌های آن پردیس هم آماده شده بود. بسیار پردیس خوبی بود، نگارخانه‌ها، آمفی‌تئاترها و فروشگاه‌های زیادی داشت اما ما آن را برای زمین ۶ هزار متری بالای میدان فردوسی طراحی کرده بودیم، بعد از اینکه مسئولیت را در بنیاد روایت فتح تحویل دادیم به آن فکر نکردیم، چون اوج این بودجه را ندارد.»

نظر شما