شناسهٔ خبر: 50202619 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احسان محمدحسنی مطرح کرد:

سازمان اوج، سال گذشته ٩٠ میلیارد تومان درآمد داشته است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان رسانه‌ای «اوج»، با اشاره به چابکی این سازمان از جهت نیرو و حتی نخریدن تجهیزات، گفت: سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان کمک گرفتیم؛ اما ۹۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، احسان محمدحسنی صبح امروز (یکشنبه ۲۵ مهر) در نشستی با اهالی رسانه ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو گفت: در ده‌سالگی اوج باید از کسانی که به مجموعه اعتماد کردند تشکر کنم. فرماندهان عالی و در راس آنها رهبر معظم انقلاب ما را دلگرم کردند.

رئیس سازمان رسانه‌ای اوج در ادامه با اشاره به ویژگی‌های سازمان اوج گفت: اوج در سال ٩٠ و بعد از نزدیک به  ۲ سال بررسی و مطالعه تاسیس شد. ما دو سال تمام عملکرد دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور را به دقت بررسی کردیم به طراحی رسیدیم که مجموعه‌ای خارج از ساختارهای رسمی نیاز به تأسیس است. هیچ‌کدام از همکاران اوج کارمند رسمی هیچ نهاد خاصی نیستند و نیروهای آزاد هستند.

محمدحسنی گفت: ویژگی اول این است که ستاد کم عده و چابک دارد. مشکلی که سازمان‌های رسمی مثل صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند این است که حجم نیروی انسانی و هزینه‌های جاری آنقدر زیاد است که امکان تولید و نفس کشیدن ندارند.

وی افزود: این سازمان‌ها چشم بر هم می‌زنند باید حقوق چند میلیاردی کارکنان را فراهم کنند. اوج در طول این ۱۰ سال با یک ستاد کم‌عده نزدیک به ۱۱۰ نفر، فعالیت می‌کند و سعی کردیم این موضوع را حفظ کنیم.

طی این ١٠ سال تلاش کردیم اجازه فربه شدن را از جهت تعداد نیرو و حتی تجهیزات ندهیم. برای اوج هیچوقت تجهیزات خریداری نکرده‌ایم. هر چه درآمد داشتیم در تولید سرمایه‌گذاری کردیم. این سازمان در سال ۹۰ با ۵۰۰ میلیون تومان بودجه راه‌اندازی شد. اولین کمکی که با افتخار از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتیم، کار را شروع کردیم.

محمدحسنی ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از ٩٠ میلیارد تومان درآمد داشتیم که بخشی از این درآمد در خارج از کشور است. همچنین سال گذشته سریال آقازاده را به یک پلتفرم فروختیم، فیلم به وقت شام را هم در کره ۱۰۰ هزار دلار و در تایوان هفتصد هزار دلار فروختیم که تنفسی برای ما ایجاد کرد.

رییس سازمان رسانه‌ای اوج، خاطرنشان کرد: شفاف عدد و ارقام را می‌گویم. در کنار ستاد کم عده و چابک، همه پول صرف تولید می‌شود.

خط قرمزهای اوج؛ از فعالیت‌های اقتصادی تا ورود به ستادهای انتخاباتی

محمدحسنی با بیان اینکه در سازمان اوج چند اصل کلی داریم، گفت: خطوط قرمزهایی هم داریم که ذیل شعار «ادب از که آموختی…» به آنها رسیده‌ایم. یعنی گشتیم ببینیم در فلان دستگاه فرهنگی چه ایراداتی وجود داشته و سعی کردیم آنها را نداشته باشیم و آن خطاها را مرتکب نشویم. یکی از آن خطاها ورود بی محابا به فعالیت‌های اقتصادی است. 

رئیس سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج، ادامه داد: برخی دستگاه‌ها انحصار خودرو، سیگار و غیره داشتند؛ اما این برای ما خط قرمز است و وارد نشده‌ایم. تا این گروه حضور دارد وارد نمی‌شویم. ورود به ستادهای انتخاباتی دوره‌های مختلف هم آسیب بوده است که از آن هم پرهیز کرده‌ایم.

هرکسی از هر جناحی نامزد می‌شود از نهادی توقع تبلیغ دارد اما هیچکدام از همکاران اوج وارد این حوزه نشده‌اند. البته به این معنا نیست که در انتخابات مشارکت نکرده‌ایم. مستند و غیره تولید کردیم تا مردم در انتخابات شرکت کنند؛ اما اینکه از کسی حمایت کنیم مطلقاً نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

اوج؛ دیده‌بان و مطالبه‌گر

وی با تاکید بر اینکه سومین خط قرمز هم این است که بخشی از هویت اوج دیده‌بانی و مطالبه گری است، افزود: روزی در اینجا فیلمی ساخته شد که در آن فیلم تذکر داده شد بترسید از روزی که کشتی سوراخ شود. آن زمان هنوز حوادث دی و آبان رخ نداده بود. ما هم به عنوان صاحب رسانه می‌توانیم خطرهایی را پیش‌بینی کنیم. آن موقع بادیگارد ساخته و تذکر داده و گفته شد باید شخصیت نظام را از شخص تفکیک کنیم. 

خیلی افراد اقداماتی کرده‌اند که متاسفانه به پای نظام نوشته شد. اوج دیده‌بان و مطالبه گر است. 

محمدحسنی افزود: زمانی که بحث اعتراضات مردمی مطرح شد با افتخار خروج را ساختیم و موضوع اعتراض را روی پرده آوردیم. زمانی که کشور درگیر تهدید داعش بود، داعش تا چهل کیلومتری ایران آمده بود در آن زمان به سفارش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، وارد موضوع شدیم و سریال پایتخت پنج، فیلم سینمایی به وقت شام و نزدیک به دویست اثر مستند را ساختیم. به وقت شام یکی از پرفروش‌های آن سال شد.

رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج در ادامه به ساخت فیلم سینمایی حضرت خدیجه (س) اشاره کرد و گفت: فیلمنامه آن اثر توسط داود میرباقری نوشته و مذاکرات با کارگردان آغاز شده و به زودی اعلام می‌شود. احتمالا به جشنواره فیلم فجر نرسد چون کار سنگینی است. 

محمدحسنی با تأکید بر اینکه اگر کسی بتواند حرفی برای مردم و انقلاب اسلامی داشته باشد، گفت: حتی با کارگردان‌های بنام خارجی مانند مل گیبسون هم مذاکره می‌کنیم و داشته ایم. 

وی اظهار داشت: ۲۵ سریال در دست تولید داریم که امسال ۸ سریال را کلید زده‌ایم. سریال نجیب زادگان مربوط به عصر صفوی است. در تاریخ اسلام هم سریال نائله داریم که به وقایع بعد از عاشورا می‌پردازد. متن سریال عماریاسر هم در حال نگارش است. در تاریخ معاصر هم زینب پاشا و ملک‌الشعرای بهار را داریم. امسال هم سریال تاریخی مستوران را از زمستان پخش می‌کنیم که تاکنون ۱۸ قسمت آن ساخته شده‌است.

وی به سریال دفاع مقدسی شهید بروجردی اشاره کرد و گفت: این سریال را در حوزه دفاع مقدس کلید زده‌ایم که احتمالا از زمستان آماده پخش شود. در حوزه اقتباس هم تولیدات متعددی ساخته‌ و همچنان خواهیم ساخت. 

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه با وجود سریال‌های متعدد ترکی، آمادگی ساخت سریالی پیرامون شاهنامه را داریم و ظرف سال‌های آینده، موازنه تغییر می‌کند و به جای پرداختن به مسائل سیاه، آثاری تولید می‌شود که در آینده هم ماندگار شود. 

محمدحسنی گفت: من ۲ عذرخواهی می‌کنم. اول از بانوان سرزمین که در این حوزه کم فروشی نکردیم اما کم‌کاری کرده‌ایم. حلالیت دومم هم از خانواده‌های شهداست که صاحبان انقلاب هستند. ممکن است با برخی آثارمان آنها را رنجانده باشیم و ته دلشان را خالی کرده باشیم. 

برگزاری کنسرت در بیابان و کوهستان

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون برگزاری کنسرت توسط سازمان اوج گفت: بله قصد برگزاری کنسرت را داریم. ما به برپایی کنسرت حتی در فضاهای بیابانی و کوهستانی هم فکر کرده‌ایم. 

محمدحسنی در پاسخ به سوالی درباره نوشتن نامه به رهبر معظم انقلاب، نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: گزارش ده‌ساله اوج را خدمت رهبری تقدیم کردیم و ایشان منت گذاشتند و تقریظی مهربانانه برای بچه‌های اوج نگاشتند. 

وی در پاسخ به پرسشی گفت: بخشی از دستاوردها به خاطر ثباتی است که همکاران اوج داشته است. ما سنگ‌های زیادی از رسانه‌های خارجی می‌خوریم، اما درد کلوخی که از برخی دوستان می‌خوریم، بیشتر است. 

وی توضیح داد: مثلا روزنامه‌ای روز قبل از جشنواره فیلم فجر تیتر زده بود، کمک ۱۵ میلیاردی سازمان اوج به دبیرخانه جشنواره. خبری که کذب بود. آن روز سوختیم اما جواب هم نمی‌توانیم بدهیم زیرا در این صورت باید هر روز بیانیه بدهیم.

تلاش برای رسیدن به درامد هزار میلیارد تومانی

رئیس سازمان اوج گفت: تلاش ما این است که درآمد ما به هزار میلیارد برسد و حتی همان ۱۸ میلیارد تومان سال گذشته را هم دیگر نگیریم.

وی در ادامه درباره همکاری نکردن با سریال پایتخت و رقم قرارداد پایتخت ۵، توضیح داد: بخشی از این حرف‌ها حواشی و نادرست است. قرارداد ما در پایتخت ۵، ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. درآمد این سریال به گفته مدیران تلویزیون از آگهی‌ها ۱۸۳ میلیارد بوده است. ما پول خودمان را بعد از دوسال گرفتیم. 

بعد از پایتخت ۵ بلافاصله با بچه‌های پایتخت وارد گفت‌وگو شدیم، قصه هم داشتیم. عدد ما هم بیست درصد بیشتر از پایتخت پنج بود. در همین حین متوجه شدیم مدیران صدا و سیما گفته‌اند خودمان می‌توانیم این کار را کنیم. بعید می‌دانم برای فصل هفت این سریال هم در خدمت دوستان باشیم، اما با سیروس مقدم آثار دیگر می‌سازیم.

وی ادامه داد: عددی که صداوسیما با پایتختی‌ها به نتیجه رسید، دو برابر هزینه پایتخت پنج بود. این در حالی بود که بچه‌های پایتخت با ما خیلی همراه بودند. آقای مقدم با ما خیلی همکاری کردند. به هر حال وقتی چند مشتری پیدا می‌شود، قیمت بالا می‌رود.

محمدحسنی درباره برنامه‌های سازمان اوج در حوزه تجسمی هم بیان کرد: در حوزه تجسمی چند زیرشاخه داریم. یکی از آنها عکس است. ما هیچ تشکلی برای آن ایجاد نکرده‌ایم چون خانه عکاسان و انجمن عکاسان وجود دارد و لزومی نداشت مجموعه سومی را برای رقابت ایجاد کنیم. «خانه طراحان» به‌تنهایی چند آتلیه و موسسه جدید ایجاد کرده است. در مجسمه‌سازی و نقاشی هم احساس می‌کردیم تشکل‌های حمایت‌کننده زیاد وجود دارد. ضمن اینکه آن‌قدری اثربخشی در این حوزه‌ها نمی‌دیدیم، اما ممکن است در آینده وارد این حوزه شویم.  قرار نیست اوج در همه حوزه‌ها فعالیت کند. خودمان را در همه بخش‌ها پخش نمی‌کنیم. این هدر دادن بودجه است.

حضور در جشنواره‌های خارجی مد نظر ما نیست

وی درباره حضور در جشنواره‌های خارجی هم گفت: زمانی سعی می‌کردیم آثارمان را به جشنواره‌های خارجی ارسال کنیم با اینکه می‌دانستیم سیاست‌ها به آن‌ها دیکته می‌شود و سعی می‌کنند به فیلمسازان ایرانی خط بدهند. در حال حاضر ما به آن معنا آثاری برای آن جشنواره‌ها ارسال نمی‌کنیم؛ اما بازار فیلم آن کشورها برای ما مهم بوده و هست. 

محمدحسنی گفت: در بازار جشنواره فیلم کن حضور داشتیم؛ منتها نه با اسم اوج بلکه با اسم فیلم. به قردادهای خوبی هم رسیده‌ایم اما هنوز خیلی کار داریم تا بتوانیم بگوییم فروش خوبی کرده‌ایم. حضور در جشنواره‌های خارجی به ویژه جشنواره‌هایی که چهره سیاسی دارند، مد نظر ما نیست. اما به‌دست آوردن بازار آن کشورها هدف ماست.

محمدحسنی درباره تولیدات موسیقایی مجموعه اوج مطرح کرد: حجم زیادی از آثار از خواننده‌های خوب مثل محسن چاوشی و غیره داشته‌ایم. هرکسی یک بخش از کار ما را دوست داشته است. ادعا نداریم که توانسته‌ایم سقف سلیقه مخاطب را براورده کرده باشیم. 

وی با بیان اینکه حتماً در تجربیات خودمان هم اشتباه داشته‌ایم، گفت: باید سعی کنیم به ذائقه مخاطب نزدیک شویم و آثاری تولید کنیم که ماندگارتر باشد. اثری را خوب می‌دانیم که در کنار محتوای خوب مردم در تنهایی خود و پشت فرمان با خود زمزمه کنند. هنوز در حال تجربه کردن هستیم.

وی درباره تولیدات انیمیشنی برای شبکه پویا، گفت: ما حاشیه‌ای در همکاری با این شبکه نداشتیم بلکه زیاد سنگباران شدیم به همین دلیل گفتیم آرم اوج را از تیتراژ بردارند بلکه فضا آرام تر شود. از روسیه و خیلی کشورها به استودیوهای انیمیشن پیشنهاد داشتیم این قراردادها باعث شد درآمد خوبی داشته باشیم. چون تفاوت قیمت دلار و ریال زیاد است برای آن‌ها خیلی به صرفه است.

محمدحسنی درباره سرانجام پروژه صدام هم گفت: چند باز می خواستیم این کار را بسازیم ولی هر بار در عراق اتفاقی پیش می‌آمد و ما را به تردید انداخت. سریال غول پیکر و پرهزینه‌ای است و به اندرونی زندگی صدام می‌پردازد. ۴۰ قسمت بود و آقای (علیرضا) نادری نوشته بود. 

منتظر یک فرصت به لحاظ بودجه و وضعیت عراق هستیم. روزهایی این سریال نوشته می‌شد که دایم در بغداد بمباران می‌شد. موانع این چنینی زیاد داشتیم ولی جزو اولویت‌های ماست. کار بزرگی است. روایت ایرانی‌ها از صدام باید به تصویر کشیده شود، ما با صدام جنگیده‌ایم. چرا ما نباید بسازیم. حتماً این سریال ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: ما هفت سریال در این سال‌ها ساخته‌ایم ولی هیچوقت به این موضوع فکر نمی‌کردیم. در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا و وضعیت سینماها، سریال‌سازی در دستور کار ماست. 

رییس سازمان فرهنگی رسانه‌ای ای اوج خاطرنشان کرد: اوج در همین دوره ۲۵ سریال را در دستور کار قرار داد. ابراهیم حاتمی‌کیا هم به این دلیل به سمت سریال سازی رفت که فیلم سینمایی این روزها مخاطبی ندارد، پس برای چه کسی فیلم بسازد؟

رییس سازمان اوج در پایان درباره لغو طرح سینما ماشین و برنامه این سازمان برای ساخت پردیس سینمایی بیان کرد: سینما ماشین خیلی جذاب بود و از این تجربه لذت بردم. ما نتوانستیم از برج میلاد آن را توسعه بدهیم. بچه‌های ما مذاکره کردند اما شهرداری‌ها قول‌هایی دادند که به آن عمل نکردند. نکته دوم که خیلی از صاحبان آثار حاضر نبودند فیلم خود را بدهند چون می‌گفتند فیلم ما می‌سوزد و منتظر بازگشایی سینماها می‌مانیم. نقشه‌های آن پردیس هم آماده شده بود بسیار پردیس خوبی بود، نگارخانه‌ها، آمفی تئاترها و فروشگاه‌های زیادی داشت اما آن را برای زمین ۶ هزار متری بالای میدان فردوسی طراحی کرده بودیم، بعد از اینکه مسئولیت را در بنیاد روایت فتح تحویل دادیم به آن فکر نکردیم، چون اوج این بودجه را ندارد.

نظر شما