شناسهٔ خبر: 50173440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ند پرایس: واشنگتن هنوز برای حضور در نشست مسکو تصمیمی اتخاذ نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به برگزاری نشست آتی در مسکو درباره افغانستان گفت: واشنگتن هنوز برای حضور در نشست مسکو تصمیمی اتخاذ نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با حضور در کنفرانس خبری وزارت خارجه این کشور، از عدم تصمیم‌گیری واشنگتن برای حضور در نشست مسکو درباره افغانستان خبر داد و گفت: واشنگتن هنوز نمیتواند حضور و مشارکت خود در نشست رایزنی روسیه درباره افغانستان که قرار است در تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) برگزار شود، را تایید کند.

وی با بیان اینکه واشنگتن از نشست آتی در مسکو اطلاع دارد، تاکید کرد: هنوز نمی‌توان هرگونه دیدار یا حضور در این نشست را تایید کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه، گروه طالبان در نشست مسکو با موضوع افغانستان که قرار است ۲۰ اکتبر برگزار شود، شرکت خواهد کرد، گفت: یک هیئت بزرگ از طالبان هفته آینده به مسکو می‌آید تا در سومین نشست مسکو درباره افغانستان شرکت کند.

وی افزود: روسیه نگران فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در افغانستان است و انتظار دارد مقامات جدید کابل توانایی خود را در شکست گروه تروریستی بدون حمایت خارجی ثابت کنند.

زاخارووا خاطرنشان کرد که با وجود تغییرات اساسی در وضعیت سیاسی داخلی افغانستان، این مذاکرات می‌تواند به طور موثر در روند آشتی بین افغان‌ها و تشکیل یک دولت فراگیر کمک کند.

چندی پیش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دخالت‌های آمریکا در امور داخلی افغانستان را باعث فاجعه در این کشور دانست.

«ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان نیز اعلام کرده بود که از نمایندگان طالبان برای شرکت در مذاکرات بین المللی درباره افغانستان در ماه جاری دعوت خواهد شد.

او همچنین افزود: مسکو نگران وضعیت امنیت و حقوق بشر در افغانستان است، اما در عین حال معتقدیم نباید دریافت خودمان از دموکراسی را به مقامات افغانستان تحمیل کنیم.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در نشست وزیران خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در کشور‌های عضو آسیا (CICA) درباره متحد آمریکا، اعلام کرد: ناتو از پذیرش مسئولیت حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان خودداری می‌کند و درباره آن جوابگو نیست.

رایزنی در قالب مسکو در سال ۲۰۱۷ و طبق مکانیسم رایزنی ۶ جانبه نمایندگان ویژه روسیه، افغانستان، هند، ایران، چین و پاکستان شکل گرفته است و حال قراار است در تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ماه) رایزنی‌های مسکو درباره افغانستان برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما