شناسهٔ خبر: 46333800 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سازمان ملل: مذاکرات طالبان و دولت افغانستان درحال پیشرفت است

فرستاده سازمان ملل از پیشرفت در مذاکرات میان گروه طالبان و دولت افغانستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، دبورا لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان اعلام کرد در مذاکراتی که با گروه طالبان و نمایندگان دولت افغانستان در دوحه، پایتخت قطر داشتم، شاهد روند رو به جلوی دستور کار مذاکرات بودم.

بر این اساس، دبورا لیون نشست ترکیه را فرصتی دیگر برای حل سیاسی فراگیر و عادلانه مشکل افغانستان و به عنوان مکمل مذاکرات دوحه خواند و گفت باید تلاش بیشتری کنیم تا برای طرف‌های افغان ثابت شود مذاکرات به سود ملت است.

وی افزود: آنانی که در نشست مسکو حضور داشتند تمایل قابل توجه خود را برای مذاکره نشان دادند.

در فوریه گذشته (اسفند سال ۹۸)، طالبان و دولت افغانستان با میانجیگری ایالات متحده به توافق مهمی دست یافتند و زمینه را برای گفتگو‌های صلح فراهم کردند، این مذاکرات از ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) در دوحه پایتخت قطر آغاز شد. به‌رغم آغاز گفتگو‌های میان طالبان و دولت افغانستان، روند خشونت در این کشور متوقف نشده و در ماه‌های اخیر افغانستان شاهد حملات گسترده‌ای از بمب‌ها و درگیری‌ها بوده است.

یک سال از انعقاد توافق دوحه میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان می‌گذرد، اما در عمل شاهد پیشرفتی در استقرار صلح و برقراری ثبات در افغانستان نیستیم. هیچ سرباز و یا پیمانکار آمریکایی در طول این یک سال کشته نشده، اما عملیات طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی علیه مردم عادی و بویژه جامعه مدنی و خبرنگاران افغان گسترش یافته، مذاکرات درون افغانی در دوحه و در میانه راه پیشرفتی نداشته و با نوعی از سکون و بن بست مواجه است و در عین حال ناامیدی عمومی نسبت به آینده در افغانستان مجددا در حال افزایش است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما