شناسهٔ خبر: 39420227 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

بیل گیتس: تصمیم ترامپ برای متوقف کردن بودجه سازمان بهداشت جهانی خطرناک است

بیل گیتس روز چهارشنبه اظهار داشت، تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ مبنی بر عدم تأمین بودجه سازمان بهداشت جهانی در مورد درمان همه گیری کرونا خطرناک است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیل گیتس روز چهارشنبه اظهار داشت، تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ مبنی بر عدم تأمین بودجه سازمان بهداشت جهانی در مورد درمان همه گیری کرونا خطرناک است.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، بنیانگذار مایکروسافت در یک توئیت گفت: «کار سازمان بهداشت جهانی، کند کردن روند گسترش Covid-۱۹ است و اگر این کار متوقف شود، هیچ سازمان دیگری نمی‌تواند جایگزین آن‌ها شود. دنیا اکنون بیش از هر زمان دیگری سازمان جهانی بهداشت احتیاج دارد.»


سازمان جهانی بهداشت، اواخر ژانویه ویروس کرونا را به عنوان یک بیماری اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد و یک هفته بعد، بنیاد بیل و ملیندا گیتس متعهد شدند ۱۰۰ میلیون دلار برای کمک به مهار این شیوع کمک کنند. این بنیاد می‌گوید، این صندوق‌ها برای یافتن واکسن ویروس، محدود کردن شیوع آن و بهبود تشخیص و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی این بنیاد حدود ۲۰ میلیون دلار به گروه‌هایی از جمله مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده و سازمان جهانی بهداشت اعطا شده است.


این اولین باری نیست که زوج مذکور وجوهی را به موضوعات بهداشت عمومی اختصاص می‌دهند. در سال ۲۰۰۹، آن‌ها برای مقابله با شیوع سل در چین تلاش کردند و یک سال بعد ۱۰ میلیارد دلار به تحقیقات واکسن اهدا کردند. بیل گیتس، که از ماه مارس نسبت به تأثیر اقدامات دیرهنگام فاصله گذاری اجتماعی هشدار داد، از ایالات متحده خواست تا تعطیلاتی را در سطح کشور به اجرا درآورد. وی گفت: «استراتژی دولت به اندازه کافی، مؤثر عمل نخواهد کرد و تعداد موارد کرونا در اواخر آوریل به اوج خود می‌رسد.»


ترامپ در توجیه قطع بودجه چینی‌ها گفت: «اگر سازمان بهداشت جهانی وظیفه خود را برای ورود کارشناسان پزشکی به چین انجام می‌داد تا اوضاع را به صورت عینی ارزیابی کند و عدم شفافیت چین را اعلام کند، شیوع این ویروس با موارد مرگ بسیار اندک در منبع آن کنترل می‌شد.»


رئیس سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به انتقادات رئیس جمهور، جدول زمانی از اقدامات این سازمان را در پاسخ به بیماری همه گیر کرونا مطرح کرد و در بیانیه‌ای گفت: «لطفا ویروس را سیاسی نکنید.»، اما ترامپ با بیان اینکه ایالات متحده هر سال ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک می‌کند، افزود که چین تقریباً ۴۰ میلیون دلار کمک می‌کند. روز سه شنبه انجمن پزشکی آمریکا نیز تصمیم ترامپ را "خطرناک" خواند.


دکتر پاتریس هریس، رئیس انجمن گفت: «در بدترین بحران بهداشت عمومی در طول یک قرن اخیر، متوقف کردن بودجه سازمان جهانی بهداشت (WHO) گامی خطرناک در جهت اشتباه است که باعث می‌شود شکست دادن Covid-۱۹ دشوار‌تر شود.»

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما