شناسهٔ خبر: 34977181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درجه‌بندی سنی فیلم‌ها از نگاه ۳ فیلمساز/ طرحی که نیاز به همراهی خانواده‌ها دارد

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران معتقد است رده‌بندی سنی فیلم‌ها می‌تواند در قضاوت، نظارت و تماشای مخاطبان موثر باشد. کارگردان «پاستاریونی» هم می‌گوید اجرایی شدن این طرح نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده و دقیق برای خانواده‌ها دارد تا نتیجه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس،  پیش‌نویس «دستورالعمل درجه‌بندی گروه سنی فیلم‌های سینمایی» تابستان سال گذشته منتشر و همزمان با روز ملی سینما (چهارشنبه ۲۱ شهریور) ابلاغ شد.(+) ۸ ماه بعد، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری دستورالعمل جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را که به امضای حسین انتظامی سرپرست سازمان رسیده بود، ابلاغ کرد و این آیین‌نامه از روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برای تمامی سینماها، تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها لازم الاجرا شد. (+) بر اساس این آیین‌نامه، فیلم‌های سینمایی در سه گروه ۹+، ۱۲+، ۱۵+ دسته‌بندی شدند.

روز گذشته و در ادامه این موضوع، هیأتی متشکل از ۳۰ شخصیت آشنا با فیلم و سینما در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، تربیتی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه معرفی شدند؛ (+) اگر چه برخی نام‌ها محل تأمل بود. این افراد، آثاری را که هیأت پروانه نمایش یا معاون ارزشیابی و نظارت ارجاع می‌دهد، بازبینی کرده و دلایل انتخاب گروه سنی را با ذکر مصادیق در صورت جلسات خود درج می‌کنند.

این اقدام، با واکنش‌های متفاوتی از سوی کارشناسان و سینماگران روبه‌رو شده است و اکثراً آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند. در این زمینه، نظر ۳ نفر از افراد فعال در حوزه سینمای کودک و نوجوان را جویا شدیم.

 

* در رده‌بندی سنی فیلم‌ها نباید فریب عنوان فیلم کودک را خورد

غلامرضا رمضانی از کارگردانان شناخته شده در ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان معتقد است: رده‌بندی سنی جزء ملزومات سینما است که باید اجرا شود البته در کشورهای دیگر نظام آموزشی این رده‌بندی را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: رده‌بندی سنی و اجرایی شدن آن کاری مهم و مثبت است و اگر این کار درست کارشناسی شود و مخاطب به شکل صحیحی هدایت شود و خانواده‌ها قوانین را رعایت کنند، می‌توانیم امیدوار باشیم که فیلم‌ها مخاطب‌های واقعی خودشان را می‌بینند.

کارگردان «ضربه فنی» بیان داشت: فیلمسازان باید درک عمیقی داشته باشند که فیلم را برای چه مخاطبی می‌سازند و چه مفاهیمی در آن به کار می‌برند؟ گاهی قرار است فیلمی برای کودکان ساخته شود اما دیالوگ‌هایی در آن موجود است که برای آن رده سنی مناسب نیست. اینها نکات مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

* رده‌بندی سنی فیلم‌ها در قضاوت مخاطبان موثر است

سیدجواد هاشمی از دیگر کارگردانان فعال در حوزه کودک و نوجوان هم گفت: رده‌بندی سنی فیلم‌ها می‌تواند در قضاوت، نظارت و تماشای مخاطبان موثر باشد و اتفاق خوبی است که باید از سال‌ها پیش اجرایی می‌شد.

کارگردان «آهوی پیشونی سفید» ادامه داد: اگر بخواهیم به یک عدالت خیرخواهانه برسیم، باید مسیر رده‌بندی سنی را به شکل درستی طی کنیم، زیرا رده‌بندی موجب می‌شود در اکران و مخاطب‌شناسی برای هر اثری اتفاقات خوبی بیفتد. در مجموع رده‌بندی سنی اثرات بسیار خوبی به همراه خواهد داشت که برای همه مفید خواهد بود.

 

* رده‌بندی فیلم‌ها به آگاهی خانواده‌ها کمک می‌‌کند

سهیل موفق نیز درباره اهمیت اجرایی شدن درجه‌بندی سنی فیلم‌ها گفت: این موضوع برای فیلم‌ها و مخصوصاً فیلم‌های حوزه کودک بسیار مفید است و این موضوع سال‌ها دغدغه شخصی من بوده و علاقمند بودم تا هرچه زودتر اجرایی شود، زیرا گاهی خانواده‌ها بدون دانستن رده سنی کودکانشان را به دیدن برخی فیلم‌هایی می برند که مناسب سن آنها نیست و اجرایی شدن این طرح کمک می‌کند تا خانواده‌ها از سردرگمی در آیند.

وی ادامه داد: رده‌بندی سنی موجب می‌شود خانواده ها فیلم مناسب را برای دیدن کودکانشان انتخاب کنند تا آسیبی به آنها به واسطه دیدن فیلمی نامناسب سن آنها وارد نشود.

کارگردان «پاستاریونی» تصریح کرد: نکته مهم این است که اجرایی شدن این طرح نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده و دقیق برای خانواده‌ها دارد تا نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

 

نظر شما