شناسهٔ خبر: 34995769 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیا همه ۳۰ عضو هیأت رده‌بندی سنی فیلم‌ها فرصت تماشای آثار را دارند؟

یک مدرس روزنامه‎نگاری ضمن حمایت از طرح رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی، این پرسش را مطرح کرد که آیا همه اعضای هیأت رده‌بندی سنی فیلم‌ها فرصت تماشای آثار را خواهند داشت؟ و اینکه در صورت تضارب آرا، چه ملاکی مد نظر است؟

صاحب‌خبر -

علی‌اصغر محکی، عضو هیأت علمی دانشگاه، رتبه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی توسط جمعی از کارشناسان  فرهنگی، آموزشی، تربیتی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه را اقدام مناسبی دانست و به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: اصل عمل کار، معقول و پسندیده‌ای است که یک فیلم را خبرگان رشته‌های مختلف ابتدا ببینند و با توجه علم و اشرافی که از آثار احتمالی فیلم بر مخاطب دارند، راجع به رتبه‌بندی سنی برای مشاهده فیلم  نظر بدهند.

وی ادامه داد: امیدوارم عملی بودن این شیوه، یعنی دیدن فیلم  توسط ۳۰ نفر از افرادی که معمولا مشغله و گرفتاری کاری بالایی دارند، با توجه  زمانی که صرف خواهد شد، تا هر ۳۰ نفر فیلم را ببینند و نظر بدهند میسر شود؛ می‌توان پیش‌بینی کرد دوره‌ای نسبتا طولانی خواهد بود، مگر اینکه گفته شود مثلا اگر نصف به علاوه یک این افراد نظر دهند، کفایت کند که البته  کیفیت رای پایین خواهد آمد، هرچند آن هم زمان نسبتا طولانی خواهد برد.

مدیر عامل اسبق روزنامه همشهری  افزود: نکته بعدی اینکه اگر از بین این تعداد زیاد داوران جمعی نظر مخالف داشته باشند آیا صرفا بر اساس اصول دموکراسی اکثریت درباره‌اش عمل می‌شود؟ که این هم می‌تواند محل اشکال باشد، چرا که اعضای جمع از رشته‌ها و حوزه‌های مختلف علمی هستند و چه بسا نظر آن اقلیت از نظر کیفیت اهمیتی بالاتر از رأی اکثریت داشته باشد، به هر حال اینها سوالاتی است که از نظر علمی بودن نوع اقدام پیش می‌آید و یقینا قابل رفع است.

وی در پایان تاکید کرد: با وجود این، باید از اصل کار که توجه داشتن به دیدگاه نخبگان و اهل فن است، تقدیر و حمایت شود. به هر حال اگر مشکلات اجرایی که عرض شد حل شود حتما پشتوانه رای و دیدگاه جمع بزرگی از صاحبنظران می تواند ملاک قابل اتکایی برای رتبه بندی فیلم های سینمایی باشد. بنا بر این، نظر من بیش از آنکه مخالف با اجرای طرح باشد، حمایت از اجرای آن، مشروط به پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی قوی و محکم است.

انتهای پیام/

نظر شما