شناسهٔ خبر: 35013418 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیشنهاد درج رده‌بندی سنی فیلم در تیزر/ قبل از ساخت فیلم مخاطبش مشخص باشد

پوران درخشنده معتقد است در حال حاضر کودکان و فرزندان ما فیلم‌هایی را به همراه بزرگ‌ترهای‌شان می‌بینند که نباید ببینند. حسین باهر، جامعه‌شناس هم پیشنهاد کرد فیلمسازان قبل از ساختن فیلم‌ها باید مشخص کنند قرار است برای چه گروه سنی‌ای فیلم بسازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، پیش‌نویس «دستورالعمل درجه‌بندی گروه سنی فیلم‌های سینمایی» تابستان سال گذشته منتشر و همزمان با روز ملی سینما (چهارشنبه ۲۱ شهریور) ابلاغ شد.(+) ۸ ماه بعد، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری دستورالعمل جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را که به امضای حسین انتظامی سرپرست سازمان رسیده بود، ابلاغ کرد و این آیین‌نامه از روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برای تمامی سینماها، تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها لازم الاجرا شد. (+) بر اساس این آیین‌نامه، فیلم‌های سینمایی در سه گروه ۹+، ۱۲+، ۱۵+ دسته‌بندی شدند.

روز گذشته و در ادامه این موضوع، هیأتی متشکل از ۳۰ شخصیت آشنا با فیلم و سینما در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، تربیتی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه معرفی شدند؛ (+) اگر چه برخی نام‌ها محل تأمل بود. این افراد، آثاری را که هیأت پروانه نمایش یا معاون ارزشیابی و نظارت ارجاع می‌دهد، بازبینی کرده و دلایل انتخاب گروه سنی را با ذکر مصادیق در صورت جلسات خود درج می‌کنند.

این اقدام، با واکنش‌های متفاوتی از سوی کارشناسان و سینماگران روبه‌رو شده است و اکثراً آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند. در این زمینه، نظر ۳ کارشناس را جویا شدیم.

* تمجید از حضور جامعه‌شناسان و روانشناسان در هیأت درجه‌بندی سنی فیلم‌ها

پوران درخشنده کارگردان «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» درباره طرح درجه‌‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی بیان کرد: به نظر من اصل و ماهیت این طرح بسیار عالی ست و امیدوارم در عمل نیز به خوبی به اجرا دربیاید و اثرگذاری مثبت آن در رفتارهای کودکان و خانواده ها مشاهد شود.
وی افزود: با اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی در واقع مخاطب می‌داند که برای فیلم دیدن در چه گروه سنی به سالن سینما می‌رود و رعایت این موضوع  به نوعی تربیت مخاطب و آموزش به خانواده‌ها است.
درخشنده تاکید کرد که در حال حاضر کودکان و فرزندان ما فیلم‌هایی را به همراه بزرگترهایشان می‌بینند که نباید ببینند و رعایت‌نکردن این موضوع در درازمدت لطمات جبران ناپذیری به بنیان خانواده‌ها وارد می‌کند.
این کارگردان سینما در ادامه یاد آور شد که نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی برای ما فیلمسازها هم یک نوع آموزش است که برای چه گروهی و با چه هدفی باید فیلم بسازیم تا اثرات بدی بر روان مخاطبین ما نداشته باشد.
وی افزود: رتبه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی در سینمای دنیا امری متداول است و به دکتر انتظامی برای رسمی و قانونی‌کردن موضوع  تبریک می‌گویم و از همه سینماگران می‌خواهم با توجه به این امر در اعتلای فرهنگ سینمای ایران تلاش کنیم.
کارگردان فیلم «رابطه» در پایان گفت: ترکیب شورای رتبه بندی با حضور جامعه‌شناسان و روانشناسان حاضر خوب است و انتظار می‌رود سینماگران حاضر در شورا نیز به موضوعات روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کودکان و نوجوانان آشنا باشند.

* لزوم آگاه‌سازی خانواده‌ها درباره رده‌بندی سنی فیلم‌ها

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینمای ایران درباره اجرای طرح رده‌بندی سنی فیلم‌ها گفت: این طرح مدت‌هاست که در کشور ما مطرح شده اما به اندازه لازم و کافی جدی گرفته نشده است و نیاز به تدابیر اجرایی بیشتری دارد.
وی ادامه داد: در ابتدا باید خانواده‌ها در جریان اجرای چنین طرحی قرار گیرند و بدانند برای کدام فیلم‌ها می‌توانند همراه با کودکانشان به سینما بروند و در این زمینه سینمادارها هم باید به خانواده‌ها کمک کنند ودر زمان تهیه بلیت از گیشه سینما به آنها یادآور شوند.
تهیه‌کننده «زهر مار» خاطرنشان کرد: یکی دیگر از روش‌های مناسب در اطلاع‌رسانی رده‌های سنی فیلم‌ها برای خانواده‌ها علاوه بر درج رده‌بندی سنی روی بلیت فیلم‌ها این است که در تیزرهای تلویزیونی نیز آورده شود، زیرا خانواده‌ها با دیدن تیزرهای فیلم‌ها از طریق تلویزیون در جریان قرار خواهند گرفت که فیلم مورد نظرشان برای کودکشان مناسب است یا باید فیلم دیگری را جایگزین آن کنند.
نوروزبیگی با بیان اینکه موافق اجرای طرح رده بندی سنی است، ادامه داد: قطعا فیلم‌هایی تولید می‌شوند که مناسب گروهی از جامعه نیستند، به عنوان مثال بیماران سرطانی. باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد تا آن گروه مشخص به دیدن این نوع فیلم‌ها نروند.

* قبل از ساخت فیلم مخاطبش مشخص باشد

حسین باهر جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه هم معتقد است:‌ نکته اصلی این است که کودک ظرفیت محدودی دارد و نشان‌دادن همه صحنه‌ها و یا برخی شوخی‌ها مناسب سن او نیست، به همین دلیل اگر قرار است به همراه خانواده برای دیدن فیلمی برود باید به این نکته مهم توجه شود.
وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم فیلم کودک برای کودک و فیلم بزرگسال و نوجوان مختص به خود این گروه‌های سنی است، بنابراین فیلمسازان قبل از ساختن فیلم‌ها باید مشخص کنند که قرار است برای چه گروه سنی فیلم بسازند و از همان ابتدا برنامه‌ریزی‌ها و فیلمنامه‌شان را برای آن گروه سنی بنویسند.
این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی گروهی را برای رده‌بندی سنی فیلم‌ها مشخص کرده است که با توجه به اینکه  در آنها جامعه‌شناس، روانشناس، متخصصان حوزه کودک و نوجوان، سینماگر و ... وجود دارد، امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
باهر با بیان اینکه کودکان روح لطیفی دارند، یادآور شد: کارهایی که قرار است برای کودکان و نوجوانان انجام شود، باید در جهت توسعه و تعالی آنها باشد و بهتر است در این زمینه از متخصصان امر استفاده شود که خوشبختانه در این هیأت وجود دارد.
وی در پایان گفت: فیلم‌هایی که قرار است کودکان و نوجوانان ببینند باید ملاحظاتی در زمینه شوخی‌ها و صحنه‌ها و دیالوگ‌ها وجود داشته باشد که با کمک طرح رده‌بندی سنی امیدواریم شاهد رعایت آن باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما