شناسهٔ خبر: 32612256 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش فروش فیلم‌ها با اعمال درجه‌بندی سنی؟

مدیر سینما آزادی معتقد است: دستورالعمل درجه‌بندی سنی فیلم‌ها موجب افزایش فروش می‌شود. زیرا زمانی‌که رده بندی سنی می‌گذاریم، مخاطب ترغیب می‌شود ببیند چه فیلمی است که کودکان نباید آن را ببینند!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، دستورالعمل جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی روز گذشته (سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت) توسط سازمان سینمایی ابلاغ و لازم‌الاجرا شد. در این دستورالعمل، فیلم‌ها به چهار گروه ۹+، ۱۲+، ۱۵+ و ۱۸+ تقسیم می‌شوند و تماشای فیلم‌های گروه آخر برای افراد کمتر از ۱۸ سال ممنوع است و مدیران سینما مکلف به جلوگیری از این افراد به سالن هستند.

این دستورالعمل، محاسن آشکاری دارد و می‌تواند به حفظ موازین تربیتی، اخلاقی و باورهای اجتماعی مخاطبان سینما کمک کند. اما معایب پنهانی هم دارد از جمله اینکه سینماگر به صرف نمایش یک برچسب ۱۸+ می‌تواند موارد غیراخلاقی و شوخی‌های جنسی را بی‌پروا روی پرده نمایش نشان دهد! بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که برای فیلم‌هایی با محدودیت سنی ۱۸+ باید سالن‌های محدودی هم در نظر گرفت. 

از دیگر معایب بالقوه این دستورالعمل، ترغیب تماشاچیان به فیلم‌های با برچسب ۱۸+ است؛ فیلم‌هایی که به گفته سازمان سینمایی «دارای صحنه‌های افراطی از خشونت یا صحنه‌های استعمال مواد مخدر یا صحنه‌هایی تداعی‌کننده روابط زناشویی و یا الفاط و حرکات نامناسب» هستند.

رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی درباره این موضوع می‌گوید: قطعا اجرای این آیین نامه موجب افزایش فروش فیلم‌ها می‌شود زیرا زمانی‌که رده‌بندی سنی می‌گذاریم، مخاطب ترغیب می‌شود ببیند چه فیلمی است که کودکان نباید آن را ببینند؟! به عنوان مثال، زمانی‌که فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» اکران شد، به خاطر نوع اسم فیلم، بیشتر آقایان برای دیدنش  به سینماها رفتند.

او ادامه می‌دهد: البته ما در سینماهای خودمان طبق چیزی که شورای صنفی نمایش به ما اعلام می‌کرد، آن را رعایت می‌کردیم و هر فیلمی را که اکران می‌کردیم، روی سردر سینما رده سنی آن را هم اعلام می‌کردیم.

* پیشنهاد ایجاد فضای تفریحی برای کودکان در پردیس‌های سینمایی

سعید‌ی‌پور، درباره مزایای درجه‌بندی سنی فیلم‌ها خاطرنشان می‌کند: بارها در سینما شاهد بودم با اینکه اعلام کرده بودیم فیلم برای کودکان مناسب نیست و رده سنی زده بودیم اما بازهم خانواده‌ها خودشان اصرار بر دیدن فیلم توسط کودکانشان داشتند. به نظرم خوب است در پردیس‌های سینمایی، فضای تفریحی مناسبی برای کودکان داشته باشیم تا زمانی‌که پدر و مادرها فیلم مورد نظرشان را می‌‌بینند، کودکان از آن فضا استفاده کنند.

او می‌گوید: در کشورهای دیگر، رده‌بندی سنی فیلم‌ها سال‌هاست آغاز شده؛ آنها حتی برای انیمیشن هایی که در آن صحنه‌هایی از خشونت وجود دارد، رده‌بندی سنی می‌گذارند و این موضوع حتی برای کودکان هم جا افتاده است.

مدیر سینما آزادی با بیان اینکه طرح رده‌بندی سنی فیلم‌ها نیاز به فرهنگسازی دارد، یادآور می‌شود: با توجه به اینکه صدا و سیما طیف گسترده‌ای از مخاطب را دارد، می‌تواند در این زمینه نقش پررنگی داشته باشد؛ رسانه ملی می‌تواند تیزرهایی را آماده کند تا خانواده‌ها در جریان مفصل این طرح قرار گیرند.

سعیدی‌پور معتقد است: موارد خوبی در دستورالعمل درجه‌بندی سنی فیلم‌ها از سوی سازمان سینمایی لحاظ شده و خوب است همه آن را اجرا کنند و همه ما باید نسبت به فرهنگسازی درباره آن کمک کنند و خانواده‌ها را از این موضع آگاه سازند.

انتهای پیام/

نظر شما