شناسهٔ خبر: 35010856 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دبیرکل کارگروه مصادیق مجرمانه: فیلترینگ مفهومی در تقابل با آزادی نیست

همایش ملی رسانه و سبک زندگی اسلامی با محوریت استحکام خانواده در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خانواده خبرگزاری فارس این همایش از سوی موسسه صراط المستقیم با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای با حضور شخصیت‌های لشگری و کشوری و مسوولین عالی فرهنگی رسانه‌ای کشور  عصر روز سه شنبه ۵ شهریور در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

فیلترینگ‌ها به نفع هیچ گروه و جریانی نیست

در این همایش جاویدنیا معاون دادستان کل کشور و دبیر کل کارگروه مصادیق مجرمانه (فیلترینگ) کشور گفت:«مفتخریم که اقدامات برای سالم سازی فضای مجازی خاری در چشم دشمنان شده به طوریکه اعضای گروه تایید مسادیق مجرمانه را جزو لیست تحریم آورده‌اند.»

این مقام مسوول خطاب به جامعه علمی و پژوهشی کشور گفت:«خواهشمندیم جامعه علمی و پژوهش‌های علمی و آماری مستند در خصوص تاثیر فضای مجازی انجام دهند زیرا ما هرچه در این باره حرف می‌زنیم مورد اتهام قرار می‌گیریم که می‌خواهیم این فضا را محدود کنیم و تا دستگاه قضایی به خاطر تاثیر برخی نرم‌افزارها بر رفتار و فرهنگ کشور  و برهم زدن امنیت فکری و اخلاقی خانواده‌ها می‌خواهد محدودیتی ایجاد کند در رسانه‌ها فوری این موضوع مقابل آزادی بیان قرار می‌گیرد. اما حتی در کشورهای غیراسلامی و لائیک مشاهده می‌کنیم که چه بسا برخوردها شدید‌تر است.»

دبیر کل فیلترینگ در ادامه افزود:«در برخی کشورها زیر 18 سال را حتی کودک می‌‌دانند و اگر این کودک به اینترنت بدون فیلتر دسترسی داشته باشد، از والدین او سلب صلاحیت می‌کنند و آن بچه را از خانواده گرفته و به پرورشگاه می‌فرستند اما در جامعه اسلامی ما اینطور نیست و می‌بینیم کودکان ما دسترسی به اینترنت بدون فیلتر دارند. در این نرم افزارها روزانه 12.5 میلیون محتوای مجرمانه تولید می‌شود. ما باید چه میزان نیرو استخدام کنیم که دانه به دانه آنها را بررسی کند؟»

جاویدنیا در پایان اعلام کرد:« هیچ تعمدی در اعمال محدودیت‌های فضای مجازی وجود ندارد و ما هیچ محدودیتی را به نفع گروه یا جریانی اعمال نمی‌کنیم.»

باید یک نهاد حاکمیتی در حوزه خانواده و جمعیت تشکیل شود

در ادامه حجت‌الاسلام احمد سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درباره فضای این روزهای فرهنگی و فضای مجازی گفت:«امروز نبرد بین اسلام ناب محمدی و استکبار جهانی است و دیگر بلوک شرق و غرب از بین رفته است. بلکه این روزها اراده حق و باطل در حال جنگ با یکدیگر هستند. نکته مهم این است که جایگاه رسانه‌ها در این نبرد سنگین کجاست؟ آیا باید این فضا را برای استکبار فراهم کنند یا سد پولادی در مقابل آن قرار بدهند. اگر قرار است سد ایجاد کنیم باید به قرآن و ارزش‌هایمان  رجوع کنیم.  یکی از این ارزش‌ها نامه 31 نج البلاغه حضرت علی (ع) به امام حسن است که باید همگی به آن مراجعه کنیم.»

این نماینده مجلس درباره اقدامات آمریکا در خصوص تغییر سبک زندگی گفت:«مرکز پژوهش‌های آمریکا به ترامپ گفته‌ است که شما در جنگ نظامی با ایران پیروز نمی‌شوی. بلکه باید وارد ذهن، اندیشه‌ها و رفتار ایرانی‌ها شوی و آن را تغییر دهی. از جمله موضوعاتی که آمریکایی‌ها برای تغییر آن تلاش می‌‌کنند، خانواده‌است که روی آن مانور شدیدی وجود دارد»

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان پیشنهاد داد:« راهکار من برای وضعیت فعلی تشکیل یک نهاد حاکمیتی در حوزه خانواده و جمعیت است که با هدف حفظ و پایداری خانواده و جمعیت فعالیت کند. اما متاسفانه تراکم قانون و قانون گریزی در کشور زیاد است. برای مقابله ولنگاری فرهنگی نیز کشور نیاز به یک عزم ملی دارد.»

حجت الاسلام عباس محمدحسنی نماینده ولی فقیه در ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز درباره مفهوم رسانه و نقش آن در ترویج سبک زندگی اسلامی سخنرانی کرد و گفت:«یکی از نام‌های عصر حاضر، عصر رسانه است. پس نقش رسانه‌ها در سبک زندگی و ترویج مسائل مختلف در این حوزه بسیار تعیین کننده‌است. دلیل این اثرگذاری نیز جذابیت بالای آن است. رسانه‌های امروزی منبر میلیونی و میلیاردی دارند و دیگر با منبرهای قدیمی قابل مقایسه نیستند. برای همین رسانه ها در گفتمان‌سازی سبک زندگی مرجع شده‌اند. پس باید 10 اصل را رعایت کنند.»

رسانه باید هجومی باشد نه آنکه پدافندی عمل کند

محمدحسنی درباره این اصول دهگانه گفت:«باید به اسلام و سبک زندگی اسلامی شناخت کامل داشته باشند. باید برای مردم اعتمادسازی کنند. از هنر فاخر بهره‌مند شوند. رسانه باید از هنرمندان متشرع ومتعهد استفاده کند نه اینکه از اسلام بگویند ولی نشانه و تعهدی نسبت به آن نداشته باشند. رسانه باید گروه‌های مرجع مانند روحانیون، نظامیان، اصحاب رسانه و نخبگان را برجسته کند. نه اینکه با برجسته سازی چهره‌های پیش‌پا افتاده خودزنی کند. خود رسانه باید به سبک زندگی درست التزام داشته باشد چون نمی‌شود با دستمال کثیف شیشه تمیز را پاک کرد. رسانه باید درست مخاطب شناسی کند مانند دکتری که برای بیمارانش نسخه‌های مختلفی می‌پیچد. برای کودکان، نوجوانان؛ جوانان، زنان، مردان نباید تنها یکجور برنامه داشته باشد. در رسانه باید نقد علمی و حکیمانه وجود داشته باشد که اگر ما می‌گوییم سبک‌های غیراسلامی بد است چرا بد است و این دلایل منصفانه باید در رسانه مطرح شود. رسانه اگر دنبال تاثیر عمیق است باید کنشی و فعال عمل کند، نه پدافندی و دفاعی بلکه باید هجومی باشد. در پایان نیز اصحاب رسانه و مسوولین باید بیش از این به میدان بیایند که متاسفانه اینطور نیست.»

این مدیر رسانه‌ای درباره رسانه‌های امروزی مانند شبکه‌های اجتماعی گفت:«دوران شعار تمام شده‌ است. امروز غرب در شبکه‌های اجتماعی و آنچه ما در این شبکه‌ها تولید می‌کنیم متوجه ذائقه ما می‌شود که پیرو جوان و زن و مرد و حتی روحانی ما به چه چیزی علاقمند است و این اطلاعات را طبقه‌بندی می‌کند. ما باید بدانیم که هر رسانه کارکرد خودش را دارد و باید بداند مخاطبش چه کسانی هستند. همچنین مشخص شود که از هر رسانه چه انتظاراتی داریم. در حوزه سبک زندگی نیز تاکید می‌کنم باید از شعار خارج شویم. بلکه باید محورها و مسوولیت‌ها مشخص شود و هرسال چک شود که کدام دستگاهها خوب کار کرده‌اند و کدام دستگاهها کوتاهی کرده‌اند که با آنها برخورد شود. نه اینکه هرساله برنامه برگزار کنیم که برای سبک زندگی چه کنیم؟»

دوران شعار تمام شده‌است

حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و همچنین مدیرعامل خبرگزاری شبستان نیز در ادامه این همایش گفت:«ما می‌گوییم رسانه مهم است اما متوجه قدرت آن نیستیم. در صورتی که خداوند در قرآن خطاب به پیامبر در آیه تبلیغ می‌فرماید:« یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» این آیه خطاب به پیامبر می‌گوید: اگر این پیام را که منظور پیام غدیر است را انجام دهی انگار هیچ کاری انجام نداده‌ای. یعنی همه 23 سال پیامبری و استمرار تو پشتوانه‌ای ندارد. اگر دقت کنید ماجرای غدیر در یک زمان و مکان و به شکل خاصی رخ می‌دهد که صحنه بسیار زیبایی است. این به این مفهوم است که پیامبر آن زمان به بهترین شکل ممکن این پیام را منتقل کرده‌است.»

در حال حاضر رسانه‌‌ها بیشتر از کارکرد مثبت، کارکرد منفی دارند

حجت الاسلام عباسعلی علیزاده کارشناس حوزه خانواده نیز در پایان این همایش به صحبت درباره سبک زندگی و رسانه پرداخت و چندین موضوع را فهرست‌وار برشمرد:«سبک زندگی مجموعه‌ای ترجیحات و انتخاب‌های به هم پیوسته است که می‌توان 12 عرصه برای آن برشمرد. الگوی پوشش، الگوی مسکن، الگوی مناسک مذهبی، الگوی معاشرت، الگوی کنش و مواجهه با فناوری IT و ICT، الگوی کنش رسانه‌ای، الگوی اندیشه ورزی، الگوی حمل و نقل، الگوی رفتار مالی، الگوی آرایشی و تزئینی، الگوی اوقات فراغت و الگوی بهداشت و سلامت.

در ادامه نیز چند دلیل عمومی برای تشکیل خانواده وجود دارد. انس و آرامش روحی، آرامش و بهزیستی زوجین، تداوم نسل،جامعه پذیری و فرهنگ پذیری.

اما ارزشهای دهگانه دیگری وجود دارد که باید بر زندگی یک مسلمان تراز حاکم شود. این ارزش‌ها عبارتند از ادب و احترام، انس و صمیمیت، مودت و شفقت، راستی و صداقت،حیا و عفت، احسان و فداکاری، مسوولیت‌‌شناسی و مسوولیت پذیری، انصاف و عدالت، صبر و فداکاری، سعه صدر و مدارا»

این کارشناس خانواده در ادامه کارکردهای اصلی رسانه را نیز برشمرد و افزود:«رسانه نیز 4 کارکرد اصلی دارد که باید آن را دقیق بشناسیم. اطلاع رسانی، معبری برای تبادل و انتشار نظرات مختلف، ظرفیت بزرگی برای نگرش سازی و جهان‌بینی، تفریح و سرگرمی. حال باتوجه به مواردی که ذکر شد باید بدانیم ضد کارکردهای رسانه‌ وقتی شکل می‌گیرد که رسانه اطلاع رسانی سهوا و یا عمدا اطلاع رسانی غلط انجام دهد. نگرش سازی غیر اسلامی و ملی در آن صورت بگیرد. محلی برای ایجاد بستر ارتباطات ناسالم شود و یا در آن تولیدات و سرگرمی‌های آسیب‌زا پخش شود. در اینصورت همه این موارد بر عرصه 12‌گانه سبک زندگی عمومی و 10 گانه سبک زندگی اسلامی سرریز می‌کند و آن را به چالش می‌کشد. متاسفانه می‌توان گفت که در حال حاضر رسانه‌ها بیش از آنکه کارکرد مثبت داشته باشند، کارکرد منفی دارند. این در حالی‌ست که رسانه هفتمین نهاد اجتماعی برشمرده می‌شود.»

 

انتهای پیام/

نظر شما