شناسهٔ خبر: 34166603 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لرستان رتبه نخست مهاجرت در کشور را دارد

خرم آباد - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان گفت: لرستان مهاجرفرست ترین استان کشور است که نرخ خالص مهاجرت سالانه آن ۱۲ درصد می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علی هادی چگنی روز پنجشنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی لرستان افزود: این استان ۲.۲۲ درصد جمعیت کشور را دارد و تنها راه توسعه همه جانبه و جلوگیری از مهاجرت مردم آن سرمایه گاری بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر همکاری استان برای حضورسرمایه گذاران اظهار داشت: اصلی ترین مشکل لرستان، مانع توسعه و مطالبه اصلی مساله تخصیص آب است که وزارت نیرو به تازگی متقاعد شده در این حوزه تجدید نظر کند.

وی این مهم را از دلایل اصلی مهاجرت و حاشیه نشینی مردم لرستان در سایر استان‌ها دانست و تصریح کرد: به دلیل صلاح استان خوزستان، تخصیص لازم به لرستان را ندادند در حالی که امروز عدم تخصیص آب لرستان موجب خسارت سیل در پایین دست شده است.

وی گفت: ۱۳ میلیارد مترمکعب رواناب در لرستان وجود دارد که ۹ میلیارد متر مکعب ان در استان تولید می‌شود در حالی که سهم برداشت آب لرستان کمتر از یک میلیارد متر مکعب می‌باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان به عبور ۷۳۵ کیلومتر خطوط انتقال انرژی از استان اشاره کرد و افزود: هیچگونه پالایشگاهی در استان وجود ندارد و نه تنها از این ظرفیت استفاده ای نمی شود بلکه خسارت های زیست محیطی را به همراه دارد.

وی با انتقاد از بهره برداری نامطلوب از منابع استان ادامه داد: متوسط درآمد سرانه کشور و لرستان به ترتیب ۱۳ و هشت میلیون تومان است که نشان دهنده مشکلات اقتصادی مردم می‌باشد.

وی همچنین خواستار تخصیص ۲۲ میلیارد تومان مابقی اعتبار آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک شد و گفت: تکمیل طرح های راه آهن و تامین زیرساختها از خواسته های اصلی استان است.

چگنی با اشاره به ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت سیل به لرستان افزود: اقدامات انجام شده موقتی است که باید تثبیت آن تا قبل از آغاز فصل بارش ها انجام شود که تاکنون ۶۵ درصد سهم جبران خسارت‌ها ی سیل تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: هزینه تکمیل طرح ساختمان استانداری به اشتباه در ردیف بودجه ساماندهی قلعه لحاظ شده که باید اصلاح شود.

۷۲۶۹/‏۶۰۶۰

برچسب‌ها:

نظر شما