شناسهٔ خبر: 33667573 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طرح اصلاح خطوط، حمل و نقل زنجان با تأخیر به مقصد می‌رسد

طرح اصلاح خطوط، حمل و نقل عمومی شهر زنجان با یک روز تأخیر از فردا سه‌شنبه آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مجموعه شهری زنجان از سال گذشته به دنبال اجرای طرح ترافیکی جدید در این شهر است، طرحی که موافقان و مخالفان خود را دارد.

در کنار این موضوع مبحث افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس نیز همچون سالیان قبل مطرح بوده و حواشی خاص خود را دارد.

به طوری که بارها مسؤولان ذیربط در این زمینه با برگزاری جلسات و البته برآورد نرخ نوسانات، قیمت‌های جدید را اعلام کرده‌اند.

با وجود اعلام نرخ‌های جدید تاکسی و اتوبوس که همچون سنوات گذشته عدد رندی نبوده باز هم مشکلات و درگیری بین راننده و مسافر ادامه داشته و تقریبا می‌توان گفت، غیر ممکن است مسافر، سوار تاکسی شود و هنگام پیاده شدن با راننده بر سر میزان کرایه درگیری لفظی پیدا نکرده باشد، زد و خورد هم البته گاهی هست.

در واقع می‌توان گفت، مشکل کرایه دیرپاترین مشکل مسافران و رانندگان است و حل آن در واقع به آرزوی محال تبدیل شده است و مشخص نیست، چرا این موضوع که به معضل تبدیل شده در زنجان، نه مسافر از کرایه‌ها راضی است و نه راننده تاکسی و در این میان کرایه‌های نامشخص و به تعبیر برخی امروز این کرایه‌های شناور هستند که در شهر وجود دارد.

کرایه شناور نیز به داشتن پول خرد نزد مسافر یا راننده مرتبط است، یعنی امکان دارد در یکی از مسیرهای یکسان مسافر به جای 750 تومان حتی یک هزار تومان بپردازد، و در همان مسیر با تجربه سفر با یک راننده دیگر حتی 600 تومان بپردازد.

در اتوبوس اما قانون دیگری حاکم است، یعنی برخلاف اعلام نرخ‌های جدید اتوبوس، رانندگان به این موضوع تمکین نکرده و نرخ‌های خودسرانه خودشان را اعمال می‌کنند، موضوعی که گاهی شهروندان به آن اعتراض می‌کنند و گاهی نیز برای کاهش تنش از آن عبور می‌کنند و مبلغ درخواستی راننده را پرداخت می‌کنند.

همین موضوعات و بسیاری از عوامل دیگر موجب افزایش اختلاف بین راننده و مسافر شده و دعواهای لفظی رخ می‌دهد موضوعی که دیگر برای شهروندان و رانندگان خسته کننده شده است.

از امروز طرح جدید حمل و نقل اتوبوسرانی در زنجان در حال اجراست، اما با این حال رانندگان اتوبوس بازهم به کرایه‌های اعلامی از سوی شهرداری تمکین نکرده و کرایه خودسرانه خودشان را دریافت می‌کنند.

*تشویق مردم به استفاده از کارت شهروندی

شهردار زنجان نیز با اعلام نرخ جدید تاکسی و اتوبوس در زنجان گفت: نرخ کرایه تاکسی طبق روال سنوات گذشته و با در نظر گرفتن نوسانات افزایش یافته است اما تغییر نرخ کرایه اتوبوس بر اساس اجرای طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی رخ داده است.

مسیح‌الله معصومی با اشاره به نرخ تعیین شده برای اتوبوس‌های درون شهری بیان کرد: نرخ کرایه اتوبوس در پرداخت با کارتخوان و نقدی متفاوت است که هدف از این کار نیز جاسازی فرهنگ استفاده از کارت شهروندی بین شهروندان بوده است.

وی تصریح کرد: برنامه شهرداری زنجان هم در بحث تاکسی و هم اتوبوس تشویق مردم به استفاده از کارت شهروندی است و در این زمینه طرح‌های خوبی پیش‌بینی شده است.

* رانندگان اتوبوس به هیچ صراطی مستقیم نیستند

یکی از شهروندان با اشاره به اینکه در اعلام نرخ‌ها باید حساب پول خرد نیز در گرفته شود، اضافه کرد: آخرین نرخ اعلامی برای تاکسی‌ها 750 تومان است در صورتی که عملا 50 تومانی در شهر نیست که بخواهیم به راننده بدهیم.

احمدی با اشاره به اینکه همین نبود پول خرد موجب بروز تنش بین راننده و مسافر می‌شود، تصریح کرد: آرامش روانی مسافر و راننده مهمترین بحث است که مسؤولان باید در نظر بگیرند، اما متاسفانه همواره این موضوع مورد غفلت واقع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کرایه اتوبوس‌ها نیز آن نرخی که از سوی شهرداری اعلام شده نیست، گفت: رانندگان اتوبوس از هفته‌ها قبل نرخ مورد نظر خود را می‌گیرند و هیچ کس جلودار آنها نیست، در واقع رانندگان اتوبوس به هیچ صراطی مستقیم نیستند.

*اصلاح خطوط یک روز به تعویق افتاد

عضو شورای شهر زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: قرار بود طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی از دوشنبه اجرایی شود اما به علت آماده نبودن برخی زیرساخت‌ها از سه‌شنبه یعنی یک روز با تاخیر آن را اجرایی می‌کنیم.

کاظم افشارچی ادامه داد: امروز دیگر همه زیرساخت‌ها از جمله پایانه‌ها، خطوط، خط‌کشی و ... آماده شده است و از فردا صبح این طرح اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: جلسات توجیهی نیز با رانندگان برگزار شده و قرار است، از فردا کرایه‌ها بر اساس نرخ  اعلامی شهرداری اجرایی و طرح خطوط حمل و نقل نیز از همین روز اجرایی می‌شود.

گفتنی است، طبق نرخ‌های تعیین شده از سوی شهرداری زنجان مبلغ کرایه شهرک‌های غربی زنجان از جمله شهرآرا، کوی ثمین، کوی فرهنگ در قالب پرداخت با کارت شهروندی 600 تومان و نقدی یک هزار تومان خواهد بود.

همچنین کرایه مسافران شهرک‌های امیرکبیر، کوی قائم، شهرک کارمندان و الهیه تا پایانه جدید واقع در میدان ارتش در قالب پرداخت کارت شهروندی 500 تومان و  پرداخت نقدی 800 تومان خواهد بود.

کرایه مسیر شهرک‌های شرقی  از جمله پونک، گلشهر کاظمیه، اندیشه، کوی شهریار، بهارستان و انصاریه تا پارک سوار بلوار آزادی نیز 500 تومان با کارت شهروندی و 800 تومان به صورت نقدی خواهد بود.

گفتنی است، کرایه تردد در خط ویژه نیز از میدان ارتش تا بلوار آزادی در قالب پرداخت نقدی 500 تومان و پرداخت با کارت شهروندی 300 تومان است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

نظر شما