شناسهٔ خبر: 34128930 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توضیحات شهردار زنجان درباره حواشی خطوط جدید اتوبوسرانی و خودسوزی یک راننده

شهردار زنجان درباره حواشی خطوط جدید اتوبوسرانی، مطالبات رانندگان، تجمعات چند روز گذشته رانندگان و اتفاقات امروز مقابل شهرداری زنجان توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: طرح جدید خطوط اتوبوسرانی با قوت اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نشست خبری با موضوع اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی با حضور شهردار و اعضای شورای زنجان برگزار و در این نشست جزئیات این طرح تشریح شد.

شهردار زنجان در این جلسه با بیان اینکه هر کار جدید به خاطر اینکه تغییر ایجاد می‌کند موجب مخالفت می‌شود که یا به علت ناآگاهی بوده و یا به خطر افتادن منافع عده‌ای است، اظهار کرد: طبق بررسی متوجه شدیم که اتوبوسرانی زنجان مشکل داشت و به همین خاطر موجب بروز مشکلاتی شده بود در همین راستا در حدود یک سال مطالعاتی انجام دادیم و قرار شد تغییراتی در آن ایجاد شود و پیشنهاد مشاور این بود که سه پایانه ایجاد شود.

مسیح‌الله معصومی با اشاره به فرآیند اجرای طرح جدید اتوبوسرانی و اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی بیان کرد: در همین راستا پایانه‌های مربوط ایجاد شد و سپس آن را به شورای تامین شهرستان و استان بردیم و مراجع قانونی به آن رای دادند.
وی با بیان اینکه مخاطبان این طرح مردم،کسبه خیابان سعدی و همچنین رانندگان بودند که طبق ارزیابی صورت گرفته متوجه شدیم که مردم رضایت لازم را از طرح دارند، گفت: دسته دوم کسانی هستند که درگیر با خط ویژه بودند که پس از تعدیل آن همراهی را شاهد هستیم و در آخرین نشست با اهالی نیز که دیروز برگزار شد این رضایت را شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه دسته سوم مخاطبین این طرح، رانندگان هستند که به علت واگذاری آنها به بخش خصوصی نارضایتی دارند، گفت: در این ارتباط اشکالاتی وجود دارد نخست که برخلاف سایر شهرها، در شهر زنجان بیش از 95 درصد از اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و اشکال دوم نیز این است که ضوابط در برون سپاری رعایت نشده است.

معصومی با بیان اینکه در آن آیین‌نامه که رانندگان پذیرفته‌اند چند نکته را متذکر شده‌ایم که رانندگان باید در مسیر اتوبوس‌های تعیینی شهرداری تردد کنند، گفت: اما با این حال پیش از این عدالتی در این بحث وجود نداشته است و همین موجب متفاوت بودن درآمدها بوده است.

شهردار زنجان گفت: همچنین در این آیین‌نامه ذکر شده است که هر وقت راننده تمایل نداشته باشد به شهرداری مراجعه کرده و مجوز وی آزاد می‌شود و اگر زیر ۱۰ سال باشد طبق آن فرمول مبلغ پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: در نهایت پس از تصویب طرح سه پیشنهاد را به رانندگان دادیم و قرار شد که در راستای اجرای این طرح ماهانه ۸ میلیون تومان به رانندگان خط ویژه پرداخت شود و دیگر نگران درآمد نباشند و تعهد کردیم به بقیه اتوبوس‌ها و پیش‌بینی کاهش درآمد نیز یک میلیون و 500 هزار تومان بابت اصلاح و کارت بلیت پرداخت شودو

*تعریف خطوط به عهده شهرداری است

معصومی گفت: تعهد دوم شهرداری این بود که چنانچه رانندگان نسبت به ماه‌های دیگر کاهش درآمد داشتند شهرداری آن را جبران خواهد کرد، اما متاسفانه با این حال برخی رانندگان با این موضوع مخالفت کردند اما شهرداری زنجان این آمادگی را دارد که با تامین ناوگان، سامانه حمل و نقل را به شخصه مدیریت کند.

شهردار زنجان گفت: تعریف خطوط و مدیریت حمل و نقل  به عهده شهرداری است از همین رو این طرح با جدیت و قوت اجرایی خواهد شد.

وی همچنین در ارتباط با تجمع رانندگان در چند روز گذشته نیز گفت: یک دسته از رانندگان که در خطوط ویژه هستند ثابت می‌گیرند، رانندگانی که در شهرک‌ها هستند ثابت نمی‌گیرند ولی یارانه یک میلیون و 500 هزار تومانی را دریافت خواهند کرد.

معصومی افزود: ما حتی اعلام آمادگی کردیم که با رانندگان خرید خدمتی کار کنیم، اما همان رانندگانی که در یک هفته رایگان روزانه 300 هزار تومان می‌گرفتند، الان نامه مکتوب نوشته‌اند که 400 هزار تومان می‌خواهند یعنی مطالبه رانندگان دریافت ماهیانه 12 میلیون تومان است.

شهردار زنجان همچنین در ارتباط با حادثه صبح امروز مقابل شهرداری زنجان و اقدام به خودسوزی و آتش زدن اتوبوس توسط یکی از رانندگان نیز گفت: این راننده که 10 سال قبل خودروی نو از شهرداری را گرفته بود و متعهد شده بود که 10 سال در سامانه حمل و نقل مطابق نظر شهرداری کار کند، امسال که به سال یازدهم رسیده است، درخواست داشت که دوباره در شهرداری استخدام شود و به عنوان راننده شهرداری فعالیت کند.

گفتنی است، یکی از رانندگان اتوبوس صبح امروز ضمن آتش زدن اتوبوس خود مقابل شهرداری زنجان تلاش در خودسوزی داشت که با حضور به موقع ماموارن آتش‌نشانی از این اقدام وی جلوگیری شد.

همچنین از صبح امروز شماری از رانندگان نیز با تجمع در پایانه ارتش زنجان در اعتراض به خطوط جدید اتوبوسرانی از جابه‌جایی مسافران خودداری کردند.

*افزایش تعداد مسافران اتوبوس

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این جلسه با اشاره به ایده مطرح شده در ارتباط با سه پایانه‌ای شدن اتوبوس‌های زنجان اظهار کرد: رانندگان، کسبه مرکز شهر و مردم مخاطب این طرح بودند.

حمیدرضا حمیدی با بیان اینکه مخالفت اولیه برای طرح را از ابتدای اجرای آن متصور بودیم، تصریح کرد: در واقع این امر شبیه یک اسبا‌ب‌کشی بود که قطعا با واکنش‌هایی مواجه می‌شد.

وی تصریح کرد: امروز در حال افزایش استفاده مسافران از اتوبوس و همچنین استفاده از کارت شهروندی هستیم در حالی که قبلا در اجرای طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی ضعف داشتیم که همین امر موجب ریزش مسافر شده بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه در حال حاضر استفاده کنندگان از اتوبوس جهت رفت و آمد به هسته مرکزی شهر از اصلاح خطوط رضایت کامل دارند، تصریح کرد: نواقصات طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی رفع شده و طرح خوب پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: اما یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که زیرساخت‌های لازم و پارکینگ برای اجرای طرح تغییر خطوط اتوبوسرانی ایجاد شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل عمومی و خدمات شهری شورای شهر زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: علت اینکه قسمت غرب شهر را اجازه دادیم مستقیم وارد هسته مرکزی شهر شوند این بود که با ظرفیت تکمیل وارد پایانه می‌شدند ولی در شرق و شمال شهر این اتفاق نمی‌افتاد

کاظم افشارچی افزود: مبلغ کرایه اتوبوس‌ها به صورت غیر قانونی بدون مصوبه شورای شهر افزایش پیدا کرد که این امر قابل تأمل است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

نظر شما