شناسهٔ خبر: 34570668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کنار آمدن مردم و رانندگان با طرح جدید حمل و نقل عمومی در زنجان

حالا با گذشت چند هفته از اجرای طرح جدید اتوبوسرانی در شهر زنجان به نظر می‌رسد، حمل و نقل عمومی به روال عادی بازگشته و هم رانندگان و هم مردم با آن کنار آمده‌اند که البته مسؤولان مجموعه شهری معتقدند اجرای طرح موجب کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، از تیرماه امسال اجرای طرح جدید اتوبوسرانی در شهر زنجان در حال اجراست، طرحی که از همان ابتدا مخالفان و موافقانی داشته است.

به طوری که بارها مسؤولان ذیربط در این زمینه با برگزاری جلسات و البته برآورد نرخ نوسانات، قیمت‌های جدید را اعلام کرده‌اند.

حالا با گذشت چند هفته از اجرای این طرح به نظر می‌رسد، حمل و نقل عمومی به روال عادی بازگشته و هم رانندگان و هم مردم با آن کنار آمده‌اند.

در حال حاضر پایانه‌های اتوبوسرانی زنجان از یک محل به سه محل افزایش پیدا کرده است و از هسته مرکزی شهر به هسته بیرونی یعنی پایانه ارتش و بلوار آزادی انتقال یافته است.

مسؤولان مجموعه شهری معتقدند این موضوع موجب کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر شده و البته رضایت مردم را نیز به دنبال داشته باشد.

*الکترونیکی کردن حمل و نقل عمومی

شهردار زنجان با اشاره به اینکه هنوز در مراحل ابتدایی اجرای طرح هستیم اما برای استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی مشوق‌هایی در نظر داریم، اظهار کرد: با اقدام صورت گرفته حدود 70 درصد از اتوبوس‌ها در پارک‌سوارها توقف کرده و به مرکز شهر وارد نمی‌شود و همین امر بار ترافیکی مرکز شهر را کاهش خواهد داد.

مسیح‌الله معصومی با اشاره به اینکه در تلاش برای الکترونیکی کردن حمل و نقل عمومی هستیم، تصریح کرد: در این راستا سیستم کارتخوان در اتوبوس‌ها تعبیه شده است.

وی گفت: البته برای استفاده بیشتر مردم کارتخوان‌ها، کرایه آن کمتر از پرداخت نقدی است تا مردم به استفاده بیشتر از آن تشویق شوند.

*اعزام هر 15 دقیقه‌ای اتوبوس‌ها

معاون سازمان حمل و نقل و بار و ترافیک شهرداری زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: از زمان آغاز اجرای طرح تاکنون آماری از افزایش مسافران نداریم، البته آمار در حال احصاست و به زودی اعلام می‌شود.

رضا نوری با بیان اینکه با گذشت یک ماه از اجرای این طرح مسیرهای اتوبوس جا افتاده است و کلا در مسیرهای مشخصی حرکت می‌کنند، افزود: اتوبوس‌ها کاملا با سیستم رصد می‌شوند چون محدوده آنها تعریف شده است.

وی تصریح کرد: امروز اتوبوس‌ها دقیقا از مسیر تعیین شده حرکت می‌کنند و این موضوع مغایر با آن چیزی که در نقشه برای آنها تعیین شده نیست.

معاون سازمان حمل و نقل و بار و ترافیک شهرداری زنجان با بیان اینکه گاها ممکن است به علت تغییر راننده اشتباهی جزئی در مسیر رخ دهد اما این امر فراگیر نیست، گفت: در هر صورت الان مشکل مسیر اشتباه را نداریم.

وی همچنین در رابطه با تخلف رانندگان و توقف‌های طولانی آنها در مسیر نیز گفت: توقف در طول مسیر نباید بیشتر از چند دقیقه باشد که موجب ابراز نارضایتی شهروندان شود.

نوری با اشاره به اینکه برای سرعت بخشی در حمل و نقل عمومی طوری برنامه‌ریزی شده است که درآمد روزانه رانندگان به 300 هزار تومان برسد، بیان کرد: برای همین شهرداری مابه‌التفاوت درآمد رانندگان را تا جایی که به 300 هزار تومان برسد پرداخت می‌کند.

معاون سازمان حمل و نقل و بار و ترافیک شهرداری زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر 110 دستگاه بخش خصوصی در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند، اضافه کرد: در حال حاضر همه شهرک‌ها اتوبوس دارند و کمترین اتوبوس در شهرک‌ها چهار دستگاه است که مربوط به شهرک کارمندان، نصر و آزادگان است.

وی تصریح کرد: همچنین در برخی از شهرک‌های پرجمعیت طبق نیاز هشت دستگاه اتوبوس نیز داریم و اعزام هر اتوبوس هر 15 دقیقه اتفاق می‌افتد.

حمد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان  نیز در ارتباط با طرح جدید اتوبوسرانی گفت: شرایط رانندگان و مسیرهای در نظر گرفته شده و مشکلاتی که این طرح برای مردم خواهد داشت برای مجموعه شهری مهم است، البته قبول داریم که طرح بی عیب و نقص نیست.

حمیدرضا حمیدی گفت: در همین راستا در ارتباط با نحوه پرداخت حقوق رانندگان سه جلسه چهار ساعته برگزار کرده‌ و در این راستا به یک نتیجه مشترک رسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: جا افتادن طرح‌های ترافیکی نیاز به زمان دارد که برای بهتر شدن آن باید صبر کرد.

*نرخ کرایه اتوبوس‌ها

گفتنی است، طبق نرخ‌های تعیین شده از سوی شهرداری زنجان مبلغ کرایه شهرک‌های غربی زنجان از جمله شهرآرا، کوی ثمین، کوی فرهنگ در قالب پرداخت با کارت شهروندی 600 تومان و نقدی یک هزار تومان خواهد بود.

همچنین کرایه مسافران شهرک‌های امیرکبیر، کوی قائم، شهرک کارمندان و الهیه تا پایانه جدید واقع در میدان ارتش در قالب پرداخت کارت شهروندی 500 تومان و  پرداخت نقدی 800 تومان پیش‌بینی شده است.

کرایه مسیر شهرک‌های شرقی  از جمله پونک، گلشهر کاظمیه، اندیشه، کوی شهریار، بهارستان و انصاریه تا پارک سوار بلوار آزادی نیز 500 تومان با کارت شهروندی و 800 تومان به صورت نقدی خواهد بود.

گفتنی است، کرایه تردد در خط ویژه نیز از میدان ارتش تا بلوار آزادی در قالب پرداخت نقدی 500 تومان و پرداخت با کارت شهروندی 300 تومان است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

نظر شما