شناسهٔ خبر: 32436657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

برومند در نشست روسای دانشگاه‌های فارس؛

مراکز آموزش عالی مسائل مربوط به سیل را به صورت علمی بررسی کنند

معاون پژوهش و فناری وزارت علوم گفت: مراکز آموزش عالی موظف شده‌اند از طریق دانشگاه‌های معین در هر استان مسائل مربوط به سیل را به صورت علمی رصد و نتیجه را اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نشستی با روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس به بررسی مسائل کلان این واحد‌های آموزشی پرداخت.

در ابتدای این نشست، روسای دانشگاه‌ها به بیان مسائل و مشکلات پرداختند و توانمندی‌های دانشگاه‌ها را در حوزه‌های مختلف بیان کردند.
 
غلامی در این نشست و در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده درخصوص طرح ساماندهی آموزش عالی تصریح کرد: اگرچه انحلال، ادغام و تجمیع برخی واحد‌های دانشگاهی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان شده، اما در مرحله اولیه اجرای طرح ساماندهی قرار نیست مرکز آموزشی منحل شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: این موارد تنها با رعایت اصل وجاهت و ضرورت صورت خواهد گرفت.

وی گفت: در خصوص طرح ساماندهی آموزش عالی اطلاع رسانی به صورت کامل رخ نداده است؛ زیرا طرح نهایی در حال حاضر به صورت پیش نویسی اولیه نگاشته شده است.

غلامی اظهار کرد: برای نهایی کردن این طرح با روسای موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها حتما مشورت خواهیم کرد؛ به ویژه ستاد ساماندهی در استان فارس باید نظرخواهی انجام دهد.

وزیرعلوم بیان کرد: همه مسئولان مربوطه باید درباره طرح نهایی توجیه شوند؛ اما هنوز به مباحث بیشتر نیاز است.

وی افزود: این طرح به معنای کیفیت بخشی، جلوگیری از موازی کاری، افزایش هم افزایی در ارایه خدمات و از این قبیل موارد است.

غلامی خاطرنشان کرد: پیش نویس اولیه این طرح در شورا‌های مختلف ستادی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرخواهی شده است؛ اما در مراحل بعدی با دانشگاه‌ها وارد گفتگو می‌شویم.

وزیر علوم تصریح کرد: به جز دانشگاه‌های علمی و کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی که باید تعطیل می‌شدند، هیچ فشاری برای تعطیلی مراکز آموزش عالی نیست، ولی برخی این موسسات آموزش عالی به دلایل مختلف ازجمله کاهش آمار دانشجویان تعطیل شده اند.

وی در ادامه این جلسه در خصوص عملکرد دانشگاه‌های علمی و کاربردی یادآور شد: اینکه دانشگاه علمی و کاربردی از طریق کنکور به دنبال جذب دانشجو باشد، درست نیست؛ بلکه عملکرد این مراکز باید برنامه ریزی برای حرفه‌های مختلف و صنایع باشد.

غلامی مطرح کرد: در این امر باید برنامه ریزی‌های بیشتری صورت گیرد؛ همچنین بخش خصوصی نیز وارد شود و یک فعالیت غیردولتی جدی برای مهارت افزایی شکل دهد.

وزیرعلوم تاکید کرد: قرار نیست با اجرای طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه پیام نور تعطیل شود، بلکه تکلیفی جدیدی برای این دانشگاه تعریف شده است و آن آموزش مجازی است.
 
وی در ادامه افزود:  زمانی که دانشگاه پیام نور در رقابت با دانشگاه آزاد واحد‌های متفرقه ایجاد کرد باید پیش بینی می‌شد چه وضعی ایجاد می‌شود. امروز نیز باید باید ظرفیت‌های خالی شده در این دانشگاه را پر کنیم و در حوزه فناوری و اشتغال خدمات رسانی کنیم.

غلامی گفت:  با این حساب، دانشگاه پیام نور باید زیرساخت‌های آموزش مجازی را در کشور فراهم کند.

وزیرعلوم  بر ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی تاکید کرد و گفت: مسائل روزمره بیش از حد ما را سرگرم کرده است؛ درحالی که باید نقشه راهی را تعریف کنیم که منطبق با پیش بینی‌های علمی باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس با اشاره به ضرورت مشارکت دانشگاهیان در در مسائل اقتصادی و اجتماعی مطرح کرد: دانشگاه‌ها بدون آنکه انتظار دعوت داشته باشند، در این گونه مسائل اظهار نظر کنند.

غلامی افزود: در این زمینه نیز به دانشگاه‌ها نامه‌ای ارسال شده است؛ به ویژه با توجه به سیل اخیر در کشور استادان دانشگاه باید مباحث مربوط به بارش‌های هر استان را مدنظر داشته باشند و همه جوانب آن را مورد بررسی قرار دهند.

برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم هم در جمع روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس گفت: ۵۲ درصد فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی شاغل با سابقه بیمه هستند که این آمار نشان می‌دهد مراکز آموزشی ما باید در جذب فارغ التحصیلان در مناطق و رشته‌های مختلف بازنگری کنند.

برومند تاکید کرد: جذب فارغ التحصیلان دکترا و کارشناسی ارشد شرایط خود را می‌طلبد و در این زمینه مراکز باید با توجه به مزیت‌های منطقه خود طرح دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: درصورتی که دانشگاه‌ها فارغ التحصیلان حوزه‌های مزیت دار را جذب کنند، جذب منابع از وزارت علوم نیز آسان‌تر خواهد بود.

وی درخصوص تجهیز دانشگاه‌های کشور گفت: در سال گذشته، یک میلیارد دلار برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها درنظر گرفته شد، دانشگاه‌ها نیز طرح‌هایی ارایه کردند؛ اما فقط دو طرح فاینانسور (حامی مالی) داشتند.

برومند با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند با اخذ وام از بانک‌های عامل برای تامین تجهیزات اقدام کنند، تصریح کرد: در عین حال، تجهیز کامل همه آزمایشگاه‌ها میسر نیست.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: تهیه برخی تجهیزات توجیه پذیر نیست؛ چراکه قیمت بسیاری دارد و به راحتی تعمیر نمی‌شود.

برومند ابراز داشت: ۴۰ میلیون یورو برای تجهیز دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است؛ اما با این مبلغ نمی‌توان همه لوازم را با توجه به قیمت روز خریداری کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید در این حوزه همکاری کنند تا به روش‌هایی متفاوت از گذشته دست یابیم؛ دراین زمینه ایجاد آزمایشگاه‌های موضوعی در هر استان می‌تواند راهگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال حتی ممکن است نتوان این آزمایشگاه‌های موضوعی را به صورت کامل در کشور ایجاد کرد و بودجه موجود جوابگوی نیاز‌ها نیست.

برومند همچنین با اشاره به توسعه رشته‌ها و آموزش‌های بیشتر توسط مراکز آموزش عالی گفت: مسأله اصلی در این زمینه سرمایه گذاری است. دانشگاه‌ها می‌توانند در این حوزه‌ها ورود کنند و اعضای هیات علمی نیز طرح‌هایی برای سرمایه گذاری با هدف توسعه استان ارایه دهند.

معاون وزیرعلوم بیان کرد: در این حوزه می‌توان از بخش خصوصی نیز یاری گرفت تا سرمایه‌های سرگردان این بخش به جای روانه شدن به بازار ارز و طلا و مسکن با هدف ایجاد ارزش افزوده در راه توسعه استان‌ها به کار گرفته شود.

وی با اشاره به بروز سیل در بیشتر نقاط کشور طی یک ماه گذشته تصریح کرد: مراکز آموزش عالی موظف شده اند از طریق دانشگاه‌های معین در هر استان مسائل مربوط به سیل را به صورت علمی رصد و نتیجه را اعلام کنند.

محمدجواد دهقانی، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در این نشست عنوان کرد: این مرکز در بحث آمایش آموزش عالی طبق ابلاغ وزیر علوم موضوع ارزیابی مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی کل کشور را رسما در سال ۹۸ انجام خواهد داد.
 
محمدجواد دهقانی بیان کرد: در این زمینه شاخص‌های ارزیابی مراکز و موسسات مشخص خواهد شد و به تصویب می‌رسد و پس از آن با درنظر گرفتن ماموریت مراکز و نوع عملکرد آن‌ها ارزیابی می‌شوند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهارکرد: نتایج این ارزیابی در پایان سال جاری به اطلاع مراکز تصمیم گیرنده ارائه خواهد شد.

گفتنی است، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین روز از سفر به استان فارس از آزمایشگاه مرکزی و مجموعه پردیس دانشگاه شیراز بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات و برنامه‌های توسعه‌ای دانشگاه قرار گرفت.

نظر شما