به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، دکتر منصور غلامی در این نشست درخصوص طرح ساماندهی آموزش عالی اظهار داشت: اگرچه انحلال، ادغام و تجمیع برخی واحدهای دانشگاهی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان شده، اما در مرحله اولیه اجرای طرح ساماندهی قرار نیست مرکز آموزشی منحل شود. این موارد تنها با رعایت اصل وجاهت و ضرورت صورت خواهد گرفت.
وی افزود: درخصوص طرح ساماندهی آموزش عالی اطلاعرسانی به صورت کامل رخ نداده است؛ زیرا طرح نهایی در حال حاضر بهصورت پیشنویسی اولیه نگاشته شده است.
وزیر علوم ابراز داشت: برای نهاییکردن این طرح با روسای موسسات آموزش عالی و دانشگاهها حتماً مشورت خواهیم کرد؛ به ویژه ستاد ساماندهی در استان فارس باید نظرخواهی انجام دهد.
وی عنوان کرد: همه مسئولان مربوطه باید درباره طرح نهایی توجیه شوند؛ اما هنوز به مباحث بیشتر نیاز است.
دکتر غلامی گفت: این طرح به معنای کیفیتبخشی، جلوگیری از موازیکاری، افزایش هم افزایی در ارائه خدمات و از این قبیل موارد است.
وی افزود: پیشنویس اولیه این طرح در شوراهای مختلف ستادی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرخواهی شده است؛ اما در مراحل بعدی با دانشگاهها وارد گفتوگو میشویم.
دکترغلامی تصریح کرد: به جز دانشگاههای علمی و کاربردی وابسته به دستگاههای دولتی که باید تعطیل میشدند، هیچ فشاری برای تعطیلی مراکز آموزش عالی نیست، ولی برخی از این موسسات آموزش عالی به دلایل مختلف از جمله کاهش آمار دانشجویان تعطیل شدهاند.
وزیر علوم در ادامه این جلسه درخصوص عملکرد دانشگاههای علمی و کاربردی عنوان کرد: اینکه دانشگاه علمی و کاربردی از طریق کنکور به دنبال جذب دانشجو باشد، درست نیست؛ بلکه عملکرد این مراکز باید برنامهریزی برای حرفههای مختلف و صنایع باشد.
وی ابراز داشت: در این امر باید برنامهریزیهای بیشتری صورت گیرد؛ همچنین بخش خصوصی نیز وارد شود و یک فعالیت غیردولتی جدی برای مهارتافزایی شکل دهد.
دکتر غلامی تاکید کرد: قرار نیست با اجرای طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه پیام نور تعطیل شود، بلکه تکلیف جدیدی برای این دانشگاه تعریف شده است و آن آموزش مجازی است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: زمانی که دانشگاه پیام نور در رقابت با دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای متفرقه ایجاد کرد باید پیشبینی میشد چه وضعی ایجاد میشود. امروز نیز باید باید ظرفیتهای خالی شده در این دانشگاه را پر کنیم و در حوزه فناوری و اشتغال خدماترسانی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور باید زیرساختهای آموزش مجازی را در کشور فراهم کند.
دکترغلامی بر ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی تاکید کرد و گفت: مسائل روزمره بیش از حد ما را سرگرم کرده است؛ درحالی که باید نقشه راهی را تعریف کنیم که منطبق با پیشبینیهای علمی باشد.
وزیر علوم در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ضرورت مشارکت دانشگاهیان در مسائل اقتصادی و اجتماعی گفت: دانشگاهها بدون آنکه انتظار دعوت داشته باشند، در این گونه مسائل اظهار نظر کنند.
وی افزود: در این زمینه نیز به دانشگاهها نامهای ارسال شده است؛ به ویژه با توجه به سیل اخیر در کشور، استادان دانشگاه باید مباحث مربوط به بارشهای هر استان را مدنظر داشته باشند و همه جوانب آن را مورد بررسی قرار دهند.
در ادامه دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: ۵۲ درصد فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی شاغل با سابقه بیمه هستند که این آمار نشان میدهد مراکز آموزشی ما باید در جذب فارغالتحصیلان در مناطق و رشتههای مختلف بازنگری کنند.
وی تاکید کرد: جذب فارغالتحصیلان دکترا و کارشناسی ارشد شرایط خود را میطلبد و در این زمینه مراکز باید با توجه به مزیتهای منطقه خود طرح دهند.
دکتر برومند اظهار داشت: درصورتی که دانشگاهها فارغالتحصیلان حوزههای مزیتدار را جذب کنند، جذب منابع از وزارت علوم نیز آسانتر خواهد بود.
دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، درخصوص تجهیز دانشگاههای کشور گفت: در سال گذشته، یک میلیارد دلار برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاهها درنظر گرفته شد، دانشگاهها نیز طرحهایی ارایه کردند؛ اما فقط دو طرح حامی مالی داشتند.
دکتر برومند با بیان اینکه دانشگاهها میتوانند با اخذ وام از بانکهای عامل برای تامین تجهیزات اقدام کنند، افزود: در عین حال، تجهیز کامل همه آزمایشگاهها میسر نیست.
وی افزود: تهیه برخی تجهیزات توجیهپذیر نیست؛ چراکه قیمت بسیاری دارد و به راحتی تعمیر نمیشود.
دکتر برومند ابراز داشت: ۴۰ میلیون یورو برای تجهیز دانشگاهها در نظر گرفته شده است؛ اما با این مبلغ نمیتوان همه لوازم را با توجه به قیمت روز خریداری کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاهها باید در این حوزه همکاری کنند تا به روشهایی متفاوت از گذشته دست یابیم؛ دراین زمینه ایجاد آزمایشگاههای موضوعی در هر استان میتواند راهگشا باشد.
وی خاطرنشان کرد: با این حال حتی ممکن است نتوان این آزمایشگاههای موضوعی را به صورت کامل در کشور ایجاد کرد و بودجه موجود جوابگوی نیازها نیست.
دکتر برومند همچنین با اشاره به توسعه رشتهها و آموزشهای بیشتر توسط مراکز آموزش عالی گفت: مسأله اصلی در این زمینه سرمایه گذاری است. دانشگاهها میتوانند در این حوزهها ورود کنند و اعضای هیئت علمی نیز طرحهایی برای سرمایهگذاری با هدف توسعه استان ارائه دهند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ابراز داشت: در این حوزه میتوان از بخش خصوصی نیز یاری گرفت تا سرمایههای سرگردان این بخش به جای روانه شدن به بازار ارز و طلا و مسکن با هدف ایجاد ارزش افزوده در راه توسعه استانها به کار گرفته شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بروز سیل در بیشتر نقاط کشور طی یک ماه گذشته عنوان کرد: مراکز آموزش عالی موظف شدهاند از طریق دانشگاههای معین در هر استان مسائل مربوط به سیل را به صورت علمی رصد و نتیجه را اعلام کنند.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در این نشست عنوان کرد: این مرکز در بحث آمایش آموزش عالی طبق ابلاغ وزیر علوم موضوع ارزیابی مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی کل کشور را رسماً در سال ۹۸ انجام خواهد داد.
دکترمحمدجواد دهقانی افزود: در این زمینه شاخصهای ارزیابی مراکز و موسسات مشخص خواهد شد و به تصویب میرسد و پس از آن با درنظر گرفتن ماموریت مراکز و نوع عملکرد آنها ارزیابی میشوند.
وی اعلام کرد: نتایج این ارزیابی در پایان سال جاری به اطلاع مراکز تصمیمگیرنده ارائه خواهد شد.
در ابتدای این نشست، روسای دانشگاهها به بیان دیدگاهها و نقطهنظرات خود پرداختند و توانمندیهای دانشگاهها را در حوزههای مختلف بیان کردند.
گفتنی است، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین روز از سفر به استان فارس از آزمایشگاه مرکزی و مجموعه پردیس دانشگاه شیراز بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات و برنامههای توسعهای دانشگاه قرار گرفت.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷
نظر شما