به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه شیراز، منصور غلامی در نشستی با رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان فارس به بررسی مسائل کلان این واحدهای آموزشی پرداخت.
وی طرح ساماندهی آموزش عالی را زمینهساز کیفیتبخشی، جلوگیری از موازیکاری و همافزایی بیشتر در ارائه خدمات دانست و بر ضرورت آیندهپژوهی در آموزش عالی تأکید کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست در خصوص طرح ساماندهی آموزش عالی اظهار کرد: اگرچه انحلال، ادغام و تجمیع برخی واحدهای دانشگاهی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان شده، اما در مرحله اولیه اجرای طرح ساماندهی قرار نیست مرکز آموزشی منحل شود. این موارد تنها با رعایت اصل وجاهت و ضرورت صورت خواهد گرفت.
غلامی افزود: در خصوص طرح ساماندهی آموزش عالی اطلاعرسانی بهصورت کامل رخ نداده است؛ زیرا طرح نهایی در حال حاضر بهصورت پیشنویس اولیه نگاشته شده است.
وی بیان کرد: برای نهاییکردن این طرح با رؤسای مؤسسات آموزش عالی و دانشگاهها حتماً مشورت خواهیم کرد؛ بهویژه ستاد ساماندهی در استان فارس باید نظرخواهی انجام دهد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: همه مسئولان مربوطه باید درباره طرح نهایی توجیه شوند اما هنوز به مباحث بیشتر نیاز است. این طرح به معنای کیفیتبخشی، جلوگیری از موازیکاری، افزایش همافزایی در ارائه خدمات و از این قبیل موارد است.
غلامی ادامه داد: پیشنویس اولیه این طرح در شوراهای مختلف ستادی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرخواهی شده است؛ اما در مراحل بعدی با دانشگاهها وارد گفتوگو میشویم.
وی تصریح کرد: بهجز دانشگاههای علمی و کاربردی وابسته به دستگاههای دولتی که باید تعطیل میشدند، هیچ فشاری برای تعطیلی مراکز آموزش عالی نیست، ولی برخی از این مؤسسات آموزش عالی به دلایل مختلف از جمله کاهش آمار دانشجویان تعطیل شدهاند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این جلسه در خصوص عملکرد دانشگاههای علمی و کاربردی عنوان کرد: اینکه دانشگاه علمی و کاربردی از طریق کنکور به دنبال جذب دانشجو باشد، درست نیست؛ بلکه عملکرد این مراکز باید برنامهریزی برای حرفههای مختلف و صنایع باشد.
غلامی افزود: در این امر باید برنامهریزیهای بیشتری صورت گیرد. همچنین بخش خصوصی نیز باید وارد شود و یک فعالیت غیردولتی جدی را برای مهارتافزایی شکل دهد.
وی تأکید کرد: قرار نیست با اجرای طرح آمایش آموزش عالی، دانشگاه پیام نور تعطیل شود، بلکه تکلیف جدیدی برای این دانشگاه تعریف شده است و آن آموزش مجازی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: زمانی که دانشگاه پیام نور در رقابت با دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای متفرقه ایجاد کرد باید پیشبینی میشد چه وضعی ایجاد میشود. امروز نیز باید ظرفیتهای خالی شده در این دانشگاه را پر کنیم و در حوزه فناوری و اشتغال خدماترسانی کنیم. دانشگاه پیام نور باید زیرساختهای آموزش مجازی را در کشور فراهم کند.
غلامی بر ضرورت آیندهپژوهی در آموزش عالی تأکید کرد و گفت: مسائل روزمره بیشازحد ما را سرگرم کرده است؛ درحالیکه باید نقشه راهی را تعریف کنیم که منطبق با پیشبینیهای علمی باشد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره بهضرورت مشارکت دانشگاهیان در مسائل اقتصادی و اجتماعی گفت: دانشگاهها بدون آنکه انتظار دعوت داشته باشند، در اینگونه مسائل اظهارنظر کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در این زمینه نیز به دانشگاهها نامهای ارسالشده است؛ بهویژه با توجه به سیل اخیر در کشور، استادان دانشگاه باید مباحث مربوط به بارشهای هر استان را مدنظر داشته باشند و همه جوانب آن را مورد بررسی قرار دهند.
۵۲ درصد فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی شاغل با سابقه بیمه هستند
در ادامه مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۵۲ درصد فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی شاغل با سابقه بیمه هستند که این آمار نشان میدهد مراکز آموزشی ما باید در جذب فارغالتحصیلان در مناطق و رشتههای مختلف بازنگری کنند.
وی تأکید کرد: جذب فارغالتحصیلان دکترا و کارشناسی ارشد شرایط خود را میطلبد و در این زمینه مراکز باید با توجه به مزیتهای منطقه خود طرح ارائه دهند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: درصورتیکه دانشگاهها فارغالتحصیلان حوزههای مزیتدار را جذب کنند، جذب منابع از وزارت علوم نیز آسانتر خواهد بود.
دبیرکل شورای عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص تجهیز دانشگاههای کشور گفت: در سال گذشته، یک میلیارد دلار برای تأمین تجهیزات آزمایشگاهی موردنیاز دانشگاهها در نظر گرفته شد؛ دانشگاهها نیز طرحهایی ارائه کردند اما فقط دو طرح حامی مالی داشتند.
برومند با بیان اینکه دانشگاهها میتوانند با اخذ وام از بانکهای عامل برای تأمین تجهیزات اقدام کنند، افزود: درعینحال، تجهیز کامل همه آزمایشگاهها میسر نیست. تهیه برخی تجهیزات توجیهپذیر نیست؛ چراکه قیمت بسیاری دارد و بهراحتی تعمیر نمیشود.
وی افزود: ۴۰ میلیون یورو برای تجهیز دانشگاهها در نظر گرفته شده است؛ اما با این مبلغ نمیتوان همه لوازم را با توجه به قیمت روز خریداری کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: دانشگاهها باید در این حوزه همکاری کنند تا به روشهایی متفاوت از گذشته دستیابیم؛ در این زمینه ایجاد آزمایشگاههای موضوعی در هر استان میتواند راهگشا باشد.
برومند خاطرنشان کرد: بااینحال حتی ممکن است نتوان این آزمایشگاههای موضوعی را بهصورت کامل در کشور ایجاد کرد و بودجه موجود جوابگوی نیازها نیست.
وی همچنین با اشاره به توسعه رشتهها و آموزشهای بیشتر توسط مراکز آموزش عالی گفت: مسئله اصلی در این زمینه سرمایهگذاری است. دانشگاهها میتوانند در این حوزهها ورود کنند و اعضای هیئتعلمی نیز طرحهایی برای سرمایهگذاری با هدف توسعه استان ارائه دهند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در این حوزه میتوان از بخش خصوصی نیز یاری گرفت تا سرمایههای سرگردان این بخش بهجای روانه شدن به بازار ارز و طلا و مسکن با هدف ایجاد ارزش افزوده در راه توسعه استانها به کار گرفته شود.
برومند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بروز سیل در بیشتر نقاط کشور طی یک ماه گذشته عنوان کرد: مراکز آموزش عالی موظف شدهاند از طریق دانشگاههای معین در هر استان مسائل مربوط به سیل را بهصورت علمی رصد و نتیجه را اعلام کنند. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، موضوع ارزیابی مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی کشور را در سال ۹۸ انجام خواهد داد.
محمدجواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در این نشست عنوان کرد: این مرکز در بحث آمایش آموزش عالی طبق ابلاغ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، موضوع ارزیابی مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی کل کشور را رسماً در سال ۹۸ انجام خواهد داد.
وی افزود: در این زمینه شاخصهای ارزیابی مراکز و مؤسسات مشخص خواهد شد و به تصویب میرسد و پسازآن با در نظر گرفتن مأموریت مراکز و نوع عملکرد آنها ارزیابی میشوند.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بیان کرد: نتایج این ارزیابی در پایان سال جاری به اطلاع مراکز تصمیمگیرنده ارائه خواهد شد.
در ابتدای این نشست، رؤسای دانشگاهها به بیان دیدگاهها و نقطهنظرات خود پرداختند و توانمندیهای دانشگاهها را در حوزههای مختلف بیان کردند.
گفتنی است، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین روز از سفر به استان فارس از آزمایشگاه مرکزی و مجموعه پردیس دانشگاه شیراز بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات و برنامههای توسعهای دانشگاه قرار گرفت.
انتهای پیام/4107/4118/ن
نظر شما