شناسهٔ خبر: 63963508 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

برخی مدیریت‌ها نمایشی و در حد رونمایی از سند است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: برخی مدیریت‌ها نمایشی و در حد رونمایی از سند و برگزاری سفرهای داخلی و خارجی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، "بابک نگاهداری" رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جشنواره بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نظام غربی و اسلامی در هدف نهایی اختلاف دارند؛ غایت نهایی نظام غربی در رشد رفاهیت و اقتصاد است و نهاد دولت در نهاد اقتصادی است، اما نظام اسلامی بر این باور است که غایت نهایی ما تربیت انسان های فاخر و خردورز و متعالی است؛ این نظام هر کاری را وقتی می پسندد که در بستر آن انسان متعالی تربیت شود.

نگاهداری بیان کرد: در نظام اسلامی تمام ارجاعات با نهاد علم و تربیت است، قرار بود در نظام اسلامی نهاد راهبر، نهاد علم و تعلیم و تربیت باشد هرچقدر از این مسیر فاصله بگیریم اشکال ایجاد می‌شود. جهت‌گیری ما باید راهبری کردن علم باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: فکر می کنید چرا در نظام اسلامی ولی فقیه در رأس قرار دارد؟ به این دلیل که فقیه یعنی عالم و چون ما به راهبری نهاد علم اعتقاد داریم، ولی فقیه که عالم و دانشمند است را در رأس قرار می دهیم. در رهبری و راهبری نظام علم، فعالیت های پژوهشی و تولید علم در راستای بهسازی تعلیم و تربیت، یکی از اصلی ترین پیشران‌هاست. بستر اصلی پژوهش در آموزش و پرورش باید در مدرسه شکل بگیرد.

نگاهداری تاکید کرد: کار پژوهشگاه آموزش و پرورش می تواند اعتباردهی به همین اقدام پژوهشی های دانش آموزان باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه احساس کنیم کسی که در پستی بالاتر نشسته درست می‌گوید، غلط است مثلا کسی که در دانشگاه نشسته شاید از مسائل کف مدرسه خبر ندارد پس دانش آموز و معلم که در مدرسه قرار دارند بهتر از مسائل حوزه خود خبر دارند.

به گفته نگاهداری؛ شرف آموزش و پرورش در بهسازی مستمر آن است. او گفت: ما الگوی بومی خاص و دائمی می خواهیم که شرف آموزش و پرورش در کشور را به دنبال دارد. بهسازی نظام آموزشی را باید وظیفه ذاتی خود بدانیم.هر روز در حرکاتی پویا و مستمر معلمان باید بهسازی نظام آموزشی را انجام دهند که موجب شرف آنها می شود.

نگاهداری با اشاره‌ به اینکه بهسازی کتب درسی و تاکید بر الگوی بومی باید بیش از قبل مورد توجه قرار بگیرد؛ گفت: سند تحول بنیادین به پژوهش تاکید دارد. به جای اینکه کتب درسی را با مطالب کم خاصیتِ حافظه محور پر کنیم کتب را به محلی برای به حل مسئله تبدیل کنیم. در تجربه زیسته خودم کسی در مدرسه به من حل مسئله یاد نداد و بیشتر موضوعات‌حافظه محوری بود.

او در ادامه‌ گفت: برخی از مدیران کشور حل مسئله نمی کنند. همچنین برخی مدیریت ها نمایشی و در حد رونمایی از سند و برگزاری سفرهای داخلی و خارجی است، اما آیا این کارها مسئله ای را حل می کند؟ آیا همه سازمان های ما محل حل مسئله هستند؟ خیر. برخی سازمان ها اگر نباشند هیچ مشکلی در کشور ایجاد نمی‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مردم شناسان معتقدند خانه فرهنگی هر انسانی تا ۱۵ سالکی شگل می گیرد و بعد از آن تغییر سخت می‌شود گفت: معلمان برای من بیشتر از اساتید دانشگاه الگو بودند. آموزش و پرورش در حساس ترین دوره ساخت خانه فرهنگی انسانها نقش دارد.

نگاهداری اضافه کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش می تواند نقش کلیدی را در حکمرانی کشور ایفا کند. پژوهشگاه ها ماموریت‌گراتر از دانشگاه ها هستند و می توانند مسئولیت پاسخگویی به مسائل حکمرانی را داشته باشند البته اگر در جای درست خود باشند. هرچقدر به مرجعیت پژوهشگاه نزدیکتر شویم یعنی پژوهشگاه در جای درست ایستاده و هرچقدر نهادهای متکثر داشته باشیم که هماهنگ نباشند ما را از دست یابی به اهداف پژوهش دورتر می کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: پژوهشگاه نباید فقط روی پژوهش های دانشگاهی متمرکز شوند؛ در ژاپن حتی روی پژوهش های دانش آموزی و معلمان متمرکز شده اند که در راستای همان رویکرد تکثیر ریزموفقیت‌هاست.

انتهای پیام/

نظر شما