شناسهٔ خبر: 63971789 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

رئیس مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی:

درمان همه دردهای جامعه امروز در آموزش و پرورش است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه درمان همه دردهای جامعه امروز در آموزش و پرورش است، گفت: ‌پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش می‌تواند نقش بسیار کلیدی در نظام حکمرانی کشور به‌ویژه در حوزه آموزش و پرورش ایفا کند.

صاحب‌خبر -

‌‌به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، بابک نگاهداری در برنامه تجلیل از برگزیدگان دانش‌آموزی هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: نظام غربی با نظام اسلامی، ‌یک فرق اساسی در هدف نهایی دارد که برای آن حکمرانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظام غربی، هدف نهایی خود را در رشد اقتصادی و رفاه گذاشته اما نظام اسلامی یک ادعایی دارد که می‌گوید غایت نهایی، تربیت انسان‌های خردورز، عالم، فاخر و متعالی است و می‌گوید کاری را می‌پسندم که در بستر آن انسان‌های خردورز، عالم و فاخر تربیت شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر نظام غربی بر بستر اقتصاد، کشور را اداره می‌کند، نظام اسلامی کشور را در بستر علم و تعلیم و تربیت اداره می‌کند. یعنی تمام ارجاعات در نظام اسلامی به علم و تعلیم و تربیت است و به همین دلیل ولی فقیه به عنوان عالم دانشمند در راس نظام اسلامی قرار دارد.

نگاهداری تصریح کرد: در رهبر و راهبر بودن، فعالیت‌های پژوهشی و تولید علمی که در راستای بهسازی تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد، یکی از اصلی‌ترین پیشران‌هایی می‌تواند باشد که منجر به تحقق نظام اسلامی شود.

وی افزود: بنابراین همه فعالیت‌هایی که شکل‌گیری این جشنواره را شکل داده، بستر اصلی برای تحقق هدف نظام حکمرانی اسلامی است و باید بتوانیم مجموعه این فعالیت‌ها را به نظام ‌تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی وصل کنیم تا شاهد اثربخشی آن باشیم و آموزش و پرورش در این زمینه باید کمک کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بستر اصلی پژوهش در آموزش و پرورش در مدارس باید شکل گیرد، گفت: این تغییر رویکرد در تمام کشورها رخ می‌دهد. خیلی از رویکردهای نگاه از بالا به پایین، توان حل مساله را از دست داده‌اند و به همین دلیل حکومت تبدیل به حکمرانی می‌شود و تغییر الگو کرده و به دنبال تکثیر ریزنهادهای موفقیت هستند.

وی اظهار کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هم می‌تواند اعتباربخشی به این پژوهش‌ها و تکثیر موارد موفق را داشته باشد.

نگاهداری خطاب به معلمان و دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: شماها که در میدان هستید، بهترین مرجع برای پاسخ‌دهی و حل مسائل نظام آموزش و پرورش هستید. شرف نظام آموزش و پرورش در بهسازی مستمر آن است و اینکه با توجه به اقتضائات میدان برای یک بهسازی دائمی تلاش کنید، جزو رسالت‌های شماست.

وی با تاکید بر اینکه بهسازی نظام آموزش و پرورش را وظیفه ذاتی خودتان بدانید، تصریح کرد: در سند تحول بنیادین نیز بر روی پژوهش در آموزش و ایجاد فضای بازآموزی علمی و تحقیقاتی برای دانش‌آموزان خیلی تاکید شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نقیصه را داریم چون کسی حل مساله را به ما یاد نداد و آموزش‌ها حافظه‌محور بود، گفت: این باعث می‌شود وقتی سر کار می‌رویم، توان حل مساله را نداریم. همانگونه که خیلی از مدیران ما حل مساله نمی‌کنند چون یاد نگرفته‌اند و بخشی از سازمان‌های ما سازمان حل مساله نیستند و اگر نباشند هم اتفاقی نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه درمان همه دردهای جامعه امروزی ما در آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: ‌حساس‌ترین مقطعی که خانه فرهنگی یک انسان ساخته می‌شود در آموزش و پرورش قرار دارد که در آینده در عرصه‌های مختلف می‌توانند نقش‌آفرین باشند. بنابراین پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش می‌تواند نقش بسیار کلیدی در نظام حکمرانی کشور به‌ویژه در حوزه آموزش و پرورش ایفا کند.

نگاهداری با بیان اینکه پژوهشگاه‌ها ماموریت‌گراتر از دانشگاه‌ها هستند، تصریح کرد: هر چه مرجعیت پژوهشگاه را به ارکان تصمیم‌سازی وزارت نزدیک‌تر کنیم یعنی در جایگاه درست خودش قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این راستا هم ستاد وزارت آموزش و پرورش باید تلاش کند که انسجام و یکپارچگی ایجاد کند و هم پژوهشگاه باید سعی کند در جایگاه اصلی خودش قرار گیرد و از رویکردهای نگاه از بالا به پایین خودداری کند.

نظر شما