شناسهٔ خبر: 50400363 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نشست شورای امنیت درباره سودان بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافت

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره سودان بدون صدور بیانیه‌ای مشترک درباره اتفاقات اخیر این کشور به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره سودان در حالی به کار خود پایان داد که توافقی برای صدور بیانیه مشترک درباره تحولات اخیر در این کشور آفریقایی حاصل نشد.

برخی منابع دیپلماتیک از تداوم مذاکرات اعضا برای صدور بیانیه‌ای مشترک درباره اتفاقات روز‌های اخیر سودان در این نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل خبر دادند.

نیرو‌های مسلح ناشناس با یورش به منزل مسکونی «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان، خانه او را محاصره و نخست وزیر را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. جدای از نخست وزیر تنی چند از وزرا و اعضای شورای حاکمیتی نیز از سوی این گروه بازداشت شدند.

شهروندان سودانی در واکنش به این ماجرا بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و با کودتا دانستن این اقدام اعلام کردند وظیفه مردم است که با مسدود کردن خیابان‌ها از تحرکات بی جای نظامیان جلوگیری کنند.

ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیت سودان اعلام کرد دولت منحل و در سراسر کشور حالت فوق‌العاده برقرار شده است. وی همچنین وعده برگزاری انتخابات در ژوئیه سال ۲۰۲۳ را داد.

مردم سودان از ناکامی حکومت در حل بحران نان و مسائل اقتصادی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ناراضی هستند. سودان از مرداد ۱۳۹۸ و در پی عزل «عمرالبشیر» از سمت ریاست جمهوری وارد بحران شده است. خارطوم ۳۳ روز پیش نیز صحنه کودتای نافرجام بود.

این امر سبب شد، برخی کشورهای غربی خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت درباره وقوع کودتا در سودان در روز سه شنبه شوند.

بر این اساس، یک منبع آگاه دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: آمریکا، نروژ، انگلیس، فرانسه، ایرلند و استونی از جمله کشور‌هایی هستند که در نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل حضور دارند.

این منبع دیپلماتیک ادامه داد: در روزهای اخیر در مورد وقایع اخیر در سودان از نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایرلند، نروژ و استونی سوالاتی پرسیده شده است.

از سوی دیگر والکر پرتس، نماینده سازمان ملل در امور سودان در نشست مطبوعاتی مجازی از خارطوم با خبرنگاران در ساختمان اصلی سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به پرسش خبرنگار این پایگاه درباره دیدار خود با یکی از فرماندهان نظامی سودان -که نام او را ذکر نکرد- گفت: «با یک فرمانده نظامی درباره نیاز یا تمایل سازمان ملل به کشاندن طرف‌ها به میز مذاکره صحبت کردم. او در پاسخ به پرسش من گفت ارتش برای کمک به گفتگو زیر نظر سازمان ملل آماده است. گفتگو به مراتب از اقدام نظامی موثرتر خواهد بود.»

او درباره اوضاع مدنی سودان نیز گفت: «تعدادی از احزاب و اتحادیه‌های سودان فراخوان تظاهرات علیه کودتا منتشر کرده اند. طبق برآورد‌های سازمان ملل هزاران شهروند در خارطوم و دیگر مناطق به این فراخوان برای محکوم کردن کودتای نظامی پاسخ مثبت داده و خواستار بازگشت دولت مدنی شده اند.»

پرتس افزود: «گزارش‌هایی از تیراندازی و زخمی شدن شهروندان منتشر شده است، اما سازمان ملل نمی‌تواند هیچ یک از این جزئیات را تایید کند. همه را به خویشتنداری دعوت می‌کنم. از ارتش می‌خواهم همه کسانی را که غیرقانونی بازداشت شده اند، آزاد کند. از طرف‌های تاثیرگذار می‌خواهم به میز مذاکره و چارچوب قانون اساسی بازگردند و صلح داخلی و انتقال سیاسی را به خطر نیندازند.»

والکر پرتس در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرات احتمالی کودتای نظامی بر اوضاع اقتصادی و انسانی سودان گفت: «هنوز برای تعیین تاثیرات این رویداد بر اوضاع اقتصادی زود است، اما اظهارات عبدالفتاح البرهان، رئیش شورای حاکمیتی سودان درباره اوضاع نابسامان اقتصادی قابل تامل است. اوضاع انسانی سودان وخیم است. نصف جمعیت این کشور به کمک نیاز دارد. اوضاع انسانی در شرق و غرب به ویژه دارفور وخیم است. از زمان بسته شدن بندر، کمبود تجهیزات پخت نان را در خارطوم مشاهده می‌کنیم.»

پرتس از ورود به موضوع احتمال تغییر اوضاع کنونی به جنگ داخلی یا رویارویی نظامی اجتناب کرد، زیرا ورود به این موضوع به معنای پیش بینی آینده است، اما اعلام کرد وحدت شورای امنیت و موضع گیری یکپارچه آن ضروری و مهم است، زیرا طرف‌های مختلف در سودان آن را جدی خواهند گرفت.

پیش از این، چند دیپلمات در گفتگو با خبرگزاری «فرانس پرس» اعلام کرده بودند که شورای امنیت بعد از ظهر روز سه شنبه به درخواست ۶ کشور غربی نشست اضطراری غیرعلنی درباره سودان برگزار می‌کند.

بامداد روز دوشنبه تلویزیون دولتی سودان برنامه‌های خود را متوقف کرد و ژنرال البرهان مسئول انتقال قدرت در سودان از دستگیری تقریبا همه اعضای غیرنظامی دولت از جمله عبدالله حمدوک خبر داد.

بیشتر بخوانید:

عبدالفتاح البرهان: دولتی فراگیر تشکیل خواهیم داد/نخست وزیر در خانه من است!

دفتر نخست وزیری سودان: کسی فریب سخنان فرمانده کودتا را نخواهد خورد

نخست‌وزیر سودان به خانه بازگشت

با اظهارات اخیر عبدالفتاح البرهان مشخص شد که گمانه‌زنی‌های برخی از رسانه‌های عربی و صهیونیستی صحیح بوده است. او شخصا عامل اصلی دستگیری نخست وزیر و برخی دیگر از اعضای کابینه است و مسیر کودتا را راهبری کرده است.

«اسرائیل هیوم» در گزارشی که به تازگی منتشر شده، اذعان می‌کند که البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان گزینه خوبی برای در دست گرفتن کامل قدرت در خارطوم است، چراکه نزدیکترین شخصیت به تل‌آویو محسوب می‌شود و جزء طرفداران اصلی عادی سازی روابط است.

«محمد سید احمد» تحلیلگر مصری مسائل سودان هم پیش از این و در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرده بود که این کودتا تحت فشار صهیونیست‌ها و برای خروج کامل کشور از مسیر انقلابی طراحی شده و اینکه مردم سودان باید با تمام قدرت در برابر این کودتا ایستادگی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما