شناسهٔ خبر: 50401925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گفتگوی تلفنی بلینکن با نخست وزیر سودان

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با نخست وزیر سودان تلفنی گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با حمدوک نخست وزیر سودان تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، مشروح این بیانیه به شرح زیر است: آنتونی جی بلینکن امروز با عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان گفتگو کرد. وزیر امور خارجه (آمریکا) از آزادی نخست وزیر (سودان) -که در بازداشت بود- استقبال کرد و بار دیگر از نیرو‌های نظامی سودان خواست تا همه رهبران غیرنظامی بازداشت شده را آزاد و از امنیت آن‌ها اطمینان حاصل کنند. او در این گفتگو همچنین نگرانی عمیق خود را درباره استیلای مداوم نظامیان (بر سودان) ابراز و تأکید کرد نیرو‌های نظامی باید از خود خویشتن داری نشان داده و از توسل به خشونت در واکنش به تظاهرکنندگان خودداری کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا بر حمایت واشنگتن از دوره انتقال تحت رهبری غیرنظامیان به سوی دموکراسی و بازگشت به اصول چارچوب انتقالی سودان تأکید کرد، همانطور که این موضوع در اعلامیه قانون اساسی سال ۲۰۱۹ و توافق نامه صلح جوبا در سال ۲۰۲۰ آمده است. او همچنین به محکومیت‌های گسترده بین‌المللی در ارتباط با بر سر کار آمدن نظامیان (در سودان) و حمایت از مطالبات مردم سودان برای داشتن یک رهبری غیرنظامی، دموکراسی و صلح اشاره کرد.

روز دوشنبه برای ششمین بار در تاریخ سودان، نظامیان قدرت را به دست گرفتند. به گفته یکی از معترضان ۵۲ سال است که این کشور گروگان گرفته شده است.

از سال ۲۰۱۹ و سرنگونی عمر البشیر دیکتاتور سابق این کشور، نظامیان قدرت را با غیر نظامیان در دولت انتقالی تقسیم کرده اند.

بامداد روز گذشته تلویزیون دولتی سودان برنامه‌های خود را متوقف کرد و ژنرال البرهان مسئول انتقال قدرت در سودان از دستگیری تقریبا همه اعضای غیر نظامی دولت از جمله عبدالله حمدوک خبر داد

انتهای پیام/

نظر شما