شناسهٔ خبر: 50379185 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پس از اعتراضات خونین دوشنبه صورت گرفت

اعلام منع آمدو شد و برگزاری تظاهرات شبانه در سودان/آمریکا،نروژ و انگلیس بیانیه مشترک صادر کردند

حمید محمدطاهری

منابع خبری از وضع مقررات منع آمد و شد در شهر "ام درمان" در سودان و برگزاری تظاهرات شبانه در این کشور پس از کشته و زخمی شدن حدود 150 معترض طی ناآرامی‌های روز دوشنبه خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خبرنگار اسپوتنیک اعلام کرد که نیروهای مشترک ارتش و واکنش سریع سودان مقررات منع آمد و شد در شهر ام درمان وضع کردند.

طبق این گزارش، شماری از معترضان در شهر "ام درمان" در جریان تظاهرات علیه انحلال شورای حاکمیتی و کابینه دولت و اعلام وضعیت فوق‌العاده مجروح شدند.اسپوتنیک در این باره گزارش داد که نیروهای ارتش و واکنش سریع سودان شماری از معترضان را در محله‌های مختلف ام درمان بازداشت کردند.

همچنین منابع خبری از درگیری میان معترضان و نظامیان سودان در ورودی پل "شمبات" میان ام درمان و بخش دریایی خارطوم خبر دادند.

در همین حال منابع خبری سودان از برگزاری تظاهرات شبانه پس از کشته شدن هفت شهروند سودانی و مجروح شدن ۱۴۰ تن دیگر در جریان تظاهرات روز دوشنبه خبر دادند.

روزنامه رای الیوم در این باره گزارش داد که معترضان سودانی شب گذشته و پس از تظاهرات خونین دوشنبه با حضور در مناطق مختلف علیه کودتای نظامی در این کشور، تسلط نظامیان بر قدرت و کنار گذاشتن غیرنظامیان از نهادهای دولتی تظاهرات کردند.

همزمان با این تحولات، آمریکا، انگلیس و نروژ با صدور بیانیه‌ای مشترک کودتای نظامی در سودان، اعلام وضعیت فوق‌العاده و بازداشت عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر این کشور را محکوم کردند.

این سه کشور در این بیانیه نسبت به وضعیت سودان ابراز نگرانی کردند.

اتفاقات روز گذشته سودان همچنین واکنش میچل باچله، کمیسر عالی سازمان ملل متحد را به همراه داشت.

باچله کودتای نظامی در سودان را محکوم کرد و نسبت به پسرفت اوضاع در این کشور پس از پیشرفتی که پس از سرنگونی دولت عمر البشیر حاصل شده بود، هشدار داد.

باچله در ادامه خواستار آزاد کردن حمدوک، مقامات دولتی و رهبران سیاسی بازداشت شده شد.

وی همچنین از مقامات نظامی سودان خواست که اختلافاتشان با گروه‌های غیرنظامی در دولت انتقالی را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنند.

باچله در ادامه خواستار خروج نیروهای ارتش از خیابان‌ها و عدم استفاده غیر ضروری از قدرت علیه معترضان شد.

ارتش سودان دوشنبه طی کودتایی قدرت را در دست گرفت و اعضای دولت انتقالی را که قرار بود پس از سرنگونی عمر البشیر، امور کشور را در دست بگیرند، بازداشت کرد.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در کنفرانس مطبوعاتی از انحلال شورای حاکمیتی، کابینه و برکناری استانداران و اعلام حالت فوق‌العاده خبر داد.

سودان از سال ۲۰۱۹ و پس از سقوط حکومت «عمر البشیر» وارد یک چرخه کشمکش قدرت میان نظامیان و سیاستمداران غیرنظامی شده است. مخالفان دولت نظامی، ارتش سودان را به دست داشتن در این کودتا و تلاش برای بازگرداندن سودان به دوره عمر البشیر متهم کردند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما