شناسهٔ خبر: 50377855 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

درخواست کشور‌های غربی برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت درباره سودان

نمایندگان برخی کشور‌های غربی از جمله آمریکا خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت با موضوع بررسی کودتا در سودان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، برخی کشورهای غربی خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت درباره وقوع کودتا در سودان در روز سه شنبه (امروز) شدند. 

بر این اساس، یک منبع آگاه دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: آمریکا، نروژ، انگلیس، فرانسه، ایرلند و استونی از جمله کشور‌هایی هستند که امروز در نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل حضور خواهند داشت.

این منبع دیپلماتیک ادامه داد: روز گذشته در مورد وقایع اخیر در سودان از نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایرلند، نروژ و استونی سوالاتی پرسیده شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در ساعات اخیر نیرو‌های نظامی با یورش به معترضان حداقل ۷ نفر را کشته و ۱۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.

نیرو‌های مسلح ناشناس دیروز به منزل مسکونی «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان یورش بردند، خانه او را محاصره و نخست وزیر را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. جدای از نخست وزیر تنی چند از وزرا و اعضای شورای حاکمیتی نیز از سوی این گروه بازداشت شدند.

شهروندان سودانی در واکنش به این ماجرا بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و با کودتا دانستن این اقدام اعلام کردند وظیفه مردم است که با مسدود کردن خیابان‌ها از تحرکات بی جای نظامیان جلوگیری کنند.

ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیت سودان اعلام کرد دولت منحل و در سراسر کشور حالت فوق‌العاده برقرار شده است. وی همچنین وعده برگزاری انتخابات در ژوئیه سال ۲۰۲۳ را داد.

مردم سودان از ناکامی حکومت در حل بحران نان و مسائل اقتصادی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ناراضی هستند. سودان از مرداد ۱۳۹۸ و در پی عزل «عمرالبشیر» از سمت ریاست جمهوری وارد بحران شده است.

خارطوم ۳۳ روز پیش نیز صحنه کودتای نافرجام بود. تاکنون هویت و مواضع کودتاچیان مشخص نیست. آن‌ها حتی بیانیه‌ای درباره اتفاقات دیروز صادر نکرده اند.

انتهای پیام/

نظر شما