شناسهٔ خبر: 34013956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می‌دهد؛

تکریم «امامزادگان» در دیار آفتاب

امامزادگان معظم یا به سفارش ائمه اطهار(ع) پای در این سرزمین نهاده اند، یا به عشق زیارت سلطان سریر رضا حضرت علی بن موسی الرضا (ع) روانه گشته اند و یا به جهت فرار از ظلم ظالمان و ستم ستمگران آن دوران، سرزمین سلمان را به عنوان پناهگاه خویش برگزیده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ پنجم ذی قعده روز تجدید عهد با ذراری پاک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و روز تجلیل از مقام شامخ و والای وارثان عترت رسول و یادگاران زهرای بتول و امامزادگان عظیم الشأن و واجب التعظیم است.

 

در هر نقطه ای از ایران اسلامی که بقعه ای از بقاع متبرکه این پاکان نورافشانی می‌کند مردمان آن در معنویت و دیانت شهره و زبانزدند و این، موهبتی است بس عظیم که باید ارج نهاد.

 

امامزادگان معظم یا به سفارش ائمه اطهار علیهم السلام پای در این سرزمین نهاده اند، یا به عشق زیارت سلطان سریر رضا حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء روانه گشته اند و یا به جهت فرار از ظلم ظالمان و ستم ستمگران آن دوران، سرزمین سلمان محمدی را به عنوان پناهگاه خویش برگزیده‌اند.

 

این امامزادگان با ورود خویش به این دیار، دانش نبوی، صولت حیدری، عصمت فاطمی، حلم حسنی، شجاعت حسینی، عبادت سجادی و دانش باقری و جعفری و دیگر خصلت‌های ناب الهی را به عنوان تحفه ای گرانبها به همراه آورده‌اند و با هجرتشان خدمات شایانی را به ایران اسلامی نمودند. آنان با ایجاد پایگاه‌های فکری و عقیدتی مسیر درستکاری و رستگاری را فراروی این ملت قرار داده‌اند.

 

تجلیل از این بزرگواران و پاک نهادان که با قدوم خویش عطر معنویت را در این کشور پراکنده و انوار تابان خاندان عصمت و طهارت را جلوه‌گر شده اند، و موجب ارتقا و رشد فرهنگ مدنی، دینی و اخلاق در میان ساکنان این دیار گشته اند، تجلیل از همه خوبیها، زیبایی‌ها و نیکی‌ها است.

 

 تکریم و بزرگداشت این امامزادگان معظم به مثابه تعظیم شعائر الهی و تجلیل از پیامبر مکرم و عترت پاکش خواهد بود که آثار و برکات آن پیش از هر چیز به جامعه اسلامی‌مان نازل می شود.

 

در استان خراسان جنوبی 96 بقعه متبركه و امامزاده وجود دارد که در مناسبت‌های مختلف اين اماكن مقدس ميزبان خیل عظیمی از زائران و دوستداران اهل بیت عمصت و طهارت (ع) است.

 

بنا به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در ۱۱ شهرستان مراسم بزرگداشت تجلیل از امامزادگان برگزار می شود.

 

حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند از برگزاری همایش محوری استان در امامزاده علی شهرستان طبس در روز پنجشنبه 20 تیرماه با حضور ائمه جمعه شهرستان های طبس و بشرویه، روسای ادارات اجرایی اوقاف و هیئت امنا و خدام بقاع متبرکه خبر داد.

 

وی با تاکید بر اینکه امامزادگان کانون نور و پایگاه نشر دین و معارف اهل بیت علیه السلام هستند، می‌فزاید: امامزادگان در زمان حیاتشان با بیان و قلم خود تبلیغ دین می‌کردند و پس از شهادتشان مرقد و مزارشان مبلغ پاکی و طهارت است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه داشتن علم و دانش و هزینه کردن امامزاده برای امام معصوم علیه السلام را از دلایل تکریم امامزادگان می‌داند و می‌گوید: خیر بودن، شهادت و کرامات امامزادگان از دلیل دیگر برای تکریم این بزرگان به شمار می رود.

 

حجت الاسلام بخشی پور می افزاید: به تعبیر رهبر معظم انقلاب امامزادگان ذخایر الهی هستند و تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی وظیفه ای است که رهبری از ما مطالبه می کنند.

 

وی با بیان اینکه 96 بقعه متبرکه در خراسان جنوبی وجود دارد که به سه سطح یک تا سه تقسیم بندی می‌شوند، می‌افزاید: 12 بقعه متبرکه استان از جمله امامزادگان باقریه، امامزاده بی بی زینب خاتون(س)، امامزاده سید علی (ع) نهبندان، امامزاده سیدالحسین (ع) دهک نهبندان، امامزاده شاه سلیمان علی (ع) خوسف، بقعه پیرحاجات، امامزاده علی طبس و سلطان کریم شاه سرایان در سطح یک قرار دارند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه سالانه زائران بسیاری به بقاع متبركه امامزادگان استان وارد می شوند، بیان می‌کند: برای تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در طی سال برنامه‌های فرهنگی بسیاری برگزار‌ می شود.

 

 حجت الاسلام بخشی پور می‌گوید: از جمله این برنامه‌های فرهنگی در بقاع تبرکه استان برپایی خیمه های معرفت، برگزاری دوره های آموزشی سبك زندگی، غرفه پاسخگویی به سئوالات دینی و شرعی، غرفه عرضه محصولات فرهنگی، غرفه عفاف و حجاب و برگزاری برنامه های عمومی و مناسبتی است.

 

به گفته وی در طول سال طرح آرامش بهاری ویژه نوروز، سوگواره یاس نبوی ویژه ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، طرح ضیافت الهی ویژه ماه رمضان، طرح بصیرت عاشورایی ویژه ایام محرم و صفر، طرح نشاط معنوی و مراسم پیوند آسمانی در محل بقاع متبركه اجرا می شود.

 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی  تاکید می‌کند: در مجموع با اقداماتی انجام شده طی سال‌های گذشته در بقاع متبركه استان اکنون برخی از بقاع به قطب فرهنگی تبدیل شده اما هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی مانده است.

 
حجت الاسلام بخشی پور از فعالیت چهار مرکز افق (اختصار فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) در بقاع متبرکه استان خبر داد و می‌افزاید: براساس آخرین آمار بقاع متبركه خراسان جنوبی دارای  65 خادم ثابت، 400 خادم افتخاری و 30 مرکز فرهنگی قرآنی است.

 

توسعه عمرانی بقاع متبركه

وی با اشاره به اینکه همه بقاع متبركه این استان درآمدزا نیستند، می‌ گوید: به طور معمول هزینه فعالیت های عمرانی در بقاع متبركه توسط خیرین و تسهیلات سازمان تامین می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان می‌کند: 42 طرح جامع برای تكمیل فعالیت های عمرانی نیمه تمام در بقاع متبركه خراسان جنوبی در وسعت 13 هزار و 878 مترمربع تهیه و تصویب شده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور متراژ فعالیت های عمرانی در سال جاری را 12 هزار و 500 مترمربع دانست که در سه ماهه ابتدای امسال 2 هزار و 414 مترمربع انجام شده، ادامه می‌دهد: هم اکنون شش طرح عمرانی در بقاع متبركه خراسان جنوبی در دست اقدام برای تصویب است و امسال بیش از 13 میلیارد تومان برای اجرای طرحهای عمرانی نیاز است.

 

به گفته وی سال گذشته اجرای فعالیت های عمرانی مصوب در بقاع متبرکه استان 14 هزار و 155 مترمربع بوده است  که عملکرده اداره کل اوقاف و امورخیریه استان 21 هزار و 878 مترمربع در حوزه عمرانی بوده است.

 

 

 

 

نظر شما