شناسهٔ خبر: 32348598 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

استانداری خوزستان: مشاغل بسیاری در سیل از بین رفته/ سیل در استان یک سیل هزار ساله بوده/ سدها دوره بازگشت سدساله را تجربه کرده اند

صاحب‌خبر -

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: مشاغل بسیاری در سیل اخیر خوزستان با توجه به خساراتی که به کشاورزان و دامداران وارد شده از بین رفته است که موجب بیکاری و مشکلاتی برای مردم این استان به ویژه روستاییان شده است.

به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده بعدازظهر چهارشنبه در دیدار با تیم ارزیابی صلیب سرخ در اهواز افزود: تاکنون 110هزار میلیارد ریال خسارات ناشی از سیل به خوزستان وارد شده که این میزان همچنان در حال افزایش است.

وی گفت: با آمادگی میان دستگاه ها و نیروهای مسلح 125 هزار نفر در اردوگاه های اضطراری در خوزستان اسکان یافتند و 270 روستا تخلیه که از این تعداد 119 روستا دچار آبگرفتگی شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: هنوز در مرحله مقابله و کنترل بحران هستیم و آرام ارام برخی مناطق به سمت بازسازی و پسامقابله می رود؛ سدهای خوزستان تا حدودی تخلیه شده اند اما سامانه بارشی جدید در راه است.

وی ادامه داد: اما آب همچنان به سمت بخش های جنوبی خوزستان به ویژه شادگان ، آبادان و خرمشهر می رود که در آبادان و خرمشهر در حال استحکام بخشی هستند.

حاجی زاده با بیان اینکه محوریت امداد رسانی به مردم چه نقدی و غیرنقدی جمعیت هلال احمر است بیان کرد: باتوجه به نوع دوستی مردم ایران همه امکانات دولتی و خصوصی در اختیار مردم بوده ولی در سیل های بزرگ جامعه جهانی به کمک هم می شتابند و ما آماده پذیرش هرگونه کمکی از جامعه جهانی هستیم.

وی گفت: نیازهای کنونی خوزستان قایق موتوری، شناور بادی، سازه اقامتی، کانکس، دستگاه تصفیه آب شرب، موتوربرق، آبگرمکن خورشیدی، و سرویس بهداشتی و صحرایی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: برای اینکه شهرها و روستاهای خوزستان با آبگرفتگی رو به رو نشوند آب ها را به سمت مزارع و دشت ها رها کردیم.

وی گفت: خوزستان از لحاظ جایگاه 33 درصد آب های جاری کشور و بزرگترین رودخانه‌های کشور از جمله کارون، مارون، کرخه و دز را در خود جای داده است؛ این استان دارای 9 سد است که حوضه های آبریز هشت استان کشور به خوزستان می ریزد.

حاجی زاده با تشریح وضعیت جغرافیایی خوزستان و مدل های آب و هوایی گوناگون این استان بیان کرد: بسیاری از صنایع بزرگ کشور ، صنایع نفت و گاز ، بنادر در این استان است و از جمله ویژگی های آن می توان به دسترسی استان به آب های آزاد، مرز خاکی طولانی با عراق و مرز آبی با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان و کشور در چند سال اخیر خشکسالی را تجربه کرده توضیح داد: در تابستان گذشته سدهای خوزستان پایین ترین تراز خود را تجربه کردند اما مدیریت رهاسازی آب از اوایل آذر گذشته در خوزستان شروع شد.

وی افزود: در پنج ماه اخیر حدود 30 میلیارد متر مکعب آب از حوضه های بالادست خوزستان وارد سدهای این استان شده که از این میزان 22 میلیارد متر مکعب ذخیره شد و هشت میلیارد متر مکعب نیز از آن رهاسازی شد.

حاجی زاده با بیان اینکه سیل در خوزستان براساس نظر کارشناسان یک سیل هزار ساله بوده است و سدهای خوزستان دوره بازگشت سدساله را تجربه کرده اند گفت: مدیریت رهاسازی و مدیریت سیلاب موجب شد تا بدون تلفات جانی این سیلاب را عبور کنیم که نتیجه همراهی و همکاری مردم و مسئولان بوده است.

نظر شما