شناسهٔ خبر: 32346848 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاغل بسیاری در سیل اخیر خوزستان از بین رفته است

اهواز – ایرنا – مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: مشاغل بسیاری در سیل اخیر خوزستان با توجه به خساراتی که به کشاورزان و دامداران وارد شده از بین رفته است که موجب بیکاری و مشکلاتی برای مردم این استان به ویژه روستاییان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده بعدازظهر چهارشنبه در دیدار با تیم ارزیابی صلیب سرخ در اهواز افزود: تاکنون 110هزار میلیارد ریال خسارات ناشی از سیل به خوزستان وارد شده که این میزان همچنان در حال افزایش است.
وی گفت: با آمادگی میان دستگاه ها و نیروهای مسلح 125 هزار نفر در اردوگاه های اضطراری در خوزستان اسکان یافتند و 270 روستا تخلیه که از این تعداد 119 روستا دچار آبگرفتگی شدند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: هنوز در مرحله مقابله و کنترل بحران هستیم و آرام ارام برخی مناطق به سمت بازسازی و پسامقابله می رود؛ سدهای خوزستان تا حدودی تخلیه شده اند اما سامانه بارشی جدید در راه است.
وی ادامه داد: اما آب همچنان به سمت بخش های جنوبی خوزستان به ویژه شادگان ، آبادان و خرمشهر می رود که در آبادان و خرمشهر در حال استحکام بخشی هستند.
حاجی زاده با بیان اینکه محوریت امداد رسانی به مردم چه نقدی و غیرنقدی جمعیت هلال احمر است بیان کرد: باتوجه به نوع دوستی مردم ایران همه امکانات دولتی و خصوصی در اختیار مردم بوده ولی در سیل های بزرگ جامعه جهانی به کمک هم می شتابند و ما آماده پذیرش هرگونه کمکی از جامعه جهانی هستیم.
وی گفت: نیازهای کنونی خوزستان قایق موتوری، شناور بادی، سازه اقامتی، کانکس، دستگاه تصفیه آب شرب، موتوربرق، آبگرمکن خورشیدی، و سرویس بهداشتی و صحرایی است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: برای اینکه شهرها و روستاهای خوزستان با آبگرفتگی رو به رو نشوند آب ها را به سمت مزارع و دشت ها رها کردیم.
وی گفت: خوزستان از لحاظ جایگاه 33 درصد آب های جاری کشور و بزرگترین رودخانه‌های کشور از جمله کارون، مارون، کرخه و دز را در خود جای داده است؛ این استان دارای 9 سد است که حوضه های آبریز هشت استان کشور به خوزستان می ریزد.
حاجی زاده با تشریح وضعیت جغرافیایی خوزستان و مدل های آب و هوایی گوناگون این استان بیان کرد: بسیاری از صنایع بزرگ کشور ، صنایع نفت و گاز ، بنادر در این استان است و از جمله ویژگی های آن می توان به دسترسی استان به آب های آزاد، مرز خاکی طولانی با عراق و مرز آبی با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان و کشور در چند سال اخیر خشکسالی را تجربه کرده توضیح داد: در تابستان گذشته سدهای خوزستان پایین ترین تراز خود را تجربه کردند اما مدیریت رهاسازی آب از اوایل آذر گذشته در خوزستان شروع شد.
وی افزود: در پنج ماه اخیر حدود 30 میلیارد متر مکعب آب از حوضه های بالادست خوزستان وارد سدهای این استان شده که از این میزان 22 میلیارد متر مکعب ذخیره شد و هشت میلیارد متر مکعب نیز از آن رهاسازی شد.
حاجی زاده با بیان اینکه سیل در خوزستان براساس نظر کارشناسان یک سیل هزار ساله بوده است و سدهای خوزستان دوره بازگشت سدساله را تجربه کرده اند گفت: مدیریت رهاسازی و مدیریت سیلاب موجب شد تا بدون تلفات جانی این سیلاب را عبور کنیم که نتیجه همراهی و همکاری مردم و مسئولان بوده است.
به گزارش ایرنا تیم ارزیابی و هماهنگی میدانی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در قالب چهار نفر ظهر روز چهارشنبه وارد خوزستان شد که در ابتدا از مرکز کنترل و حوادث مدیریت بحران استان خوزستان دیدن، و پس از آن به سالن شهدای کارگر اهواز - انبار جمع آوری و کمک های اهدایی مردم، نهادها ، سازمان ها و ادارات سراسر کشور - رفتند؛ اعضای این تیم همچنین از اردوگاه اسکان اضطرای ناصر خسرو در اهواز دیدن کردند.
این تیم قرار است فردا از دیگر مناطق سیل زده خوزستان به منظور برآورد خسارات دیدن کند.
از اوایل فروردین امسال به دلیل طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه بسیاری از مناطق حاشیه ای این رودخانه ها در خوزستان درگیر سیلاب است.
در جریان سیل اخیر هلال احمر خوزستان به 170 هزار و 584 نفر سیل زده از چهارم فروردین تاکنون امداد رسانی کرده است.
7164/ 6037

نظر شما