شناسهٔ خبر: 31757020 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

60 هزار میلیارد ریال برای بافت های فرسوده کشور اختصاص یافت

آبادان - ایرنا - رئیس کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده دولت، 60 هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید قیر مورد نیاز بافت های فرسوده کشور اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمد رضا رضایی کوچی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در آبادان اظهار داشت: درصد زیادی از شهرهای آبادان و خرمشهر دارای بافت فرسوده هستند که برای رفع آن نیازمند حمایت دستگاه های مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی، بهداشت، درمان ، آموزش و پرورش و وزارت کشور می باشند.
وی افزود: آبادان و خرمشهر در هشت سال دفاع مقدس زیرساخت های شهری را به واسطه جنگ از دست دادند و برای حل معضلات شهری در بخش عمران باید به کمک این 2 شهر شتافت.
رئیس کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی گفت: در فروردین ماه سال آینده، مشکلات عمرانی آبادان و خرمشهر مورد بررسی جدی قرار خواهد گرفت و وزیران مربوطه با حضور در این نشست راهکارهای خود برای خدمات دهی بیشتر به این 2 شهر را ارائه خواهند داد.
رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی خواستار پرداخت عوارض سایر ارگان های اجرایی به شهرداری آبادان شد و گفت: در آبادان ارگان های مهمی از جمله بنادر و پالایشگاه وجود دارد که باید در بحث عمرانی این شهر و برای رفاه آسایش شهروندان نگاه ملی داشته باشند.
رضایی کوچی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت های شهری در آبادان و خرمشهر افزود: ظرفیت های خوبی در این منطقه وجود دارد، زیر سیاخت های مهم و اصلی در این 2 شهر وجود دارد که باید از آن برای رفع مشکلات استفاده شود.
وی با اشاره به نیاز شهرداری به قیر برای آسفالت معابر شهری اظهار داشت: شهرداری آبادان عوارض زیادی از سازمان تامین اجتماعی و پالایشگاه طلب دارد و این دستگاه ها موظفند درآمدها و مطالبات شهرداری را برای رفع معضلات عمرانی وصول کنند.
رضایی کوچی تصریح کرد: زیر ساخت اصلی شهرهای آبادان و خرمشهر توسط جنگ تخریب شد و پس از آن هم به طور کامل ساخته نشده لذا می توان به لحاظ شرایط جنگ، تسهیلات ویژه ای را به این 2 شهر اختصاص داد.
وی با اشاره به معضلات مالی شهرداری های کشور گفت: در تمام کشور، شهرداری ها با مشکل تامین اعتبار مواجه هستند و عمده شهرداری ها نیز دچار ورشکستگی شدند و باید از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت نفت برای کمک به عمران شهری استفاده کرد.
شهردار آبادان نیز در این نشست گفت: عمده درخواست های شهروندان، ابتدایی و در حد بهبود وضعیت فاضلاب و معابر شهری است.
حسین حمیدپور اظهار داشت: مطالبات مردم حداقلی است و متاسفانه باید اذعان کرد بعد از گذشت 30 سال از دوران بازسازی هنوز کف خواسته های مردم تحقق نیافته است.
وی افزود: 20 درصد مساحت شهری و 40 درصد منظر عمومی شهر آبادان شامل بافت فرسوده است و این شهر از این بابت در رده سوم استان است.
شهردار آبادان گفت: آسفالت های نامطلوب، کمبود شبکه های آب و فاضلاب، ساخت و سازهای بی نظم، نما و منظر شهری را تحت تاثیر خود قرار داده و زیبنده آبادان نیست.
حمیدپور تصریح کرد: در سال گذشته با کمک اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان، برآوردهایی صورت گرفت و اعتباری به مبلغ 70 میلیارد ریال برای احیای بافت فرسوده اختصاص داده شد ولی این اعتبار مشکل بافت فرسوده آبادان را برطرف نمی کند.
وی افزود: قیمت تمام شده تامین مصالح در آبادان بسیار بالاتر از مرکز کشور است و هزینه های اجرای عملیات بازآفرینی را بیشتر می کند و ضرورت دارد در تخصیص منابع مالی به این شهر و همچنین خرمشهر نگاه ویژه تری صورت گیرد.
حمیدپور گفت: 11 محله هدف عنوان بافت فرسوده در آبادان شناسایی شده که در حاشیه شهر آبادان می باشند و 60 هزار نفر در این محلات زندگی می کنند.
شهردار آبادان اظهار داشت: آبادان در حال حاضر برای ارائه خدمات اورژانسی در بافت های فرسوده با مشکلات زیادی مواجه است و اگر اعتبارات تخصیص یافته، تامین شود در سال آینده، عملیات بازآفرینی را در چهار محله هدف آغاز می کنیم.
اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سفری 2 روزه مشکلات و معضلات عمرانی شهرهای آبادان و خرمشهر را مورد بررسی قرار می دهند.
7104/6064

نظر شما