شناسهٔ خبر: 31757165 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

60 هزار میلیارد ریال برای بافت های فرسوده اختصاص یافت

آبادان - ایرنا - رئیس کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده دولت، 60 هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید قیر مورد نیاز بافت های فرسوده کشور اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمد رضا رضایی کوچی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در آبادان اظهار داشت: درصد زیادی از شهرهای آبادان و خرمشهر دارای بافت فرسوده هستند که برای رفع آن نیازمند حمایت دستگاه های مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی، بهداشت، درمان ، آموزش و پرورش و وزارت کشور می باشند.
وی افزود: آبادان و خرمشهر در هشت سال دفاع مقدس زیرساخت های شهری را به واسطه جنگ از دست دادند و برای حل معضلات شهری در بخش عمران باید به کمک این 2 شهر شتافت.
رئیس کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی گفت: در فروردین ماه سال آینده، مشکلات عمرانی آبادان و خرمشهر مورد بررسی جدی قرار خواهد گرفت و وزیران مربوطه با حضور در این نشست راهکارهای خود برای خدمات دهی بیشتر به این 2 شهر را ارائه خواهند داد.
وی ،خواستار پرداخت عوارض سایر ارگان های اجرایی به شهرداری آبادان شد و گفت: در آبادان ارگان های مهمی از جمله بنادر و پالایشگاه وجود دارد که باید در بحث عمرانی این شهر و برای رفاه آسایش شهروندان نگاه ملی داشته باشند.
رضایی کوچی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت های شهری در آبادان و خرمشهر افزود: ظرفیت های خوبی در این منطقه وجود دارد، زیر سیاخت های مهم و اصلی در این 2 شهر وجود دارد که باید از آن برای رفع مشکلات استفاده شود.
وی با اشاره به نیاز شهرداری به قیر برای آسفالت معابر شهری اظهار داشت: شهرداری آبادان عوارض زیادی از سازمان تامین اجتماعی و پالایشگاه طلب دارد و این دستگاه ها موظفند درآمدها و مطالبات شهرداری را برای رفع معضلات عمرانی وصول کنند.
رضایی کوچی تصریح کرد: زیر ساخت اصلی شهرهای آبادان و خرمشهر توسط جنگ تخریب شد و پس از آن هم به طور کامل ساخته نشده لذا می توان به لحاظ شرایط جنگ، تسهیلات ویژه ای را به این 2 شهر اختصاص داد.
وی با اشاره به معضلات مالی شهرداری های کشور گفت: در تمام کشور، شهرداری ها با مشکل تامین اعتبار مواجه هستند و عمده شهرداری ها نیز دچار ورشکستگی شدند و باید از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت نفت برای کمک به عمران شهری استفاده کرد.
شهردار آبادان نیز در این نشست گفت: عمده درخواست های شهروندان، ابتدایی و در حد بهبود وضعیت فاضلاب و معابر شهری است.
حسین حمیدپور اظهار داشت: مطالبات مردم حداقلی است و باید اذعان کرد بعد از گذشت 30 سال از دوران بازسازی هنوز کف خواسته های مردم تحقق نیافته است.
وی افزود: 20 درصد مساحت شهری و 40 درصد منظر عمومی شهر آبادان شامل بافت فرسوده است و این شهر از این بابت در رده سوم استان است.
شهردار آبادان گفت: آسفالت های نامطلوب، کمبود شبکه های آب و فاضلاب، ساخت و سازهای بی نظم، نما و منظر شهری را تحت تاثیر خود قرار داده و زیبنده آبادان نیست.
حمیدپور تصریح کرد: در سال گذشته با کمک اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان، برآوردهایی صورت گرفت و اعتباری به مبلغ 70 میلیارد ریال برای احیای بافت فرسوده اختصاص داده شد ولی این اعتبار مشکل بافت فرسوده آبادان را برطرف نمی کند.
وی افزود: قیمت تمام شده تامین مصالح در آبادان بسیار بالاتر از مرکز کشور است و هزینه های اجرای عملیات بازآفرینی را بیشتر می کند و ضرورت دارد در تخصیص منابع مالی به این شهر و همچنین خرمشهر نگاه ویژه تری صورت گیرد.
حمیدپور گفت: 11 محله هدف عنوان بافت فرسوده در آبادان شناسایی شده که در حاشیه شهر آبادان می باشند و 60 هزار نفر در این محلات زندگی می کنند.
شهردار آبادان اظهار داشت: آبادان در حال حاضر برای ارائه خدمات اورژانسی در بافت های فرسوده با مشکلات زیادی مواجه است و اگر اعتبارات تخصیص یافته، تامین شود در سال آینده، عملیات بازآفرینی را در چهار محله هدف آغاز می کنیم.

**رفع معضلات عمرانی منطقه آزاد اروند نیازمند نگاه ملی است
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در جمع خبرنگاران گفت: توسعه منطقه آزاد اروند و رفع معضلات بخش عمرانی در این منطقه نیازمند نگاه ملی می باشد.
به گزارش ایرنا محمد پژمان اظهار داشت: منطقه آزاد اروند دارای ظرفیت های بسیاری است که با استفاده از این توانایی های داخلی می توان مشکلات شهرهای آبادان و خرمشهر در بخش عمرانی را برطرف کرد.
وی افزود: نباید برای رفع مشکلات منطقه در انتظار ظرفیت های ملی بود و باید به فکر ثروت آفرینی بود و صحبت کردن از مشکلات و کاستی ها به تنهایی کار ساز نیست .
معاون وزیر راه و شهر سازی اظهار داشت: ارائه طرح و برنامه از توانایی ها و توانمندی های منطقه، اشتغال زایی، ایجاد ثروت و توسعه اقتصادی بر اساس توانمندی های داخلی راهکار مهم برای توسعه و عمران شهرهای آبادان و خرمشهر است.
پژمان تصریح کرد: ظرفیت های ملی هم باید برای توسعه منطقه وارد عمل شود ولی باید از مدیریت و توانایی داخلی منطقه آزاد اروند بهره برد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی بخش ها از دولت، نهادهای عمومی و مجموعه حاکمیت گرفته تا مردم و جامعه حرفه ای باید در موضوع بافت های فرسوده به شکل حداکثری نقش داشته باشند در غیر این صورت توفیقی به دست نخواهد آمد.
پژمان به وجود قوانین متعدد برای احیا و بازسازی بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: دولت و مجلس آمادگی کامل دارند تا برای اجرای بهتر برنامه، الزام های قانونی لازم را مهیا کنند؛ باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد زیرا آسیب ها در حال تشدید است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بر توجه به ظرفیت های مردمی درخصوص برنامه بازآفرینی شهری تاکید کرد و گفت: تجربه نشان داده که توجه به ظرفیت های مردم و نخبگان نتایج فراوانی در پی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و اعضای کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی در سفری 2 روزه معضلات و مشکلات بافت های فرسوده شهرهای آبادان و خرمشهر را مورد بررسی قرار می دهند.
7104/6064

نظر شما