2 روز تا پایان مهلت لبنیاتیها برای ارزانی
هفته گذشته رضا باکری، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی گفته بود که در پی بررسیهای صورت گرفته، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کاهش قیمت لبنیات را با در نظر گرفتن حاشیه سود قانونی ۱۴ درصدی در دستور کار قرار داد که رضایت کارخانهها را نیز در برداشت.
صاحبخبر - وی ادامه داد: «در این میان نرخهای جدید که کاهش قیمت هفت تا ۱۱ درصدی انواع لبنیات را باعث میشود، به تصویب سازمان حمایت رسید و به کارخانههای لبنی ابلاغ شد که این قیمتهای مصوب را روی محصولات خود درج کنند.» حالا حدود یک هفته از این اظهارات میگذرد و در همان زمان یک روز وقت برای لبنیاتیها در نظر گرفته شده بود اما به نظر میرسد هنوز آنها این نرخها را رعایت نکردهاند. در این رابطه باکری درباره اینکه چرا صنایع لبنی به ابلاغیه رسمی ستاد تنظیم بازار عمل نکرده و قیمت محصولات خود را کاهش ندادهاند؟ توضیح داد که ابلاغیه مورد نظر بیستم آذر ماه امسال برای کارخانههای لبنی ارسال شده است و به آنها بابت اجرای قانون یک هفته فرصت داده شده است. دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اظهار کرد: «اگر نرخهای اعلام شده تا مهلت تعیین شده در همه برندهای صنایع لبنی اعمال نشود، دستگاههای نظارتی برخورد قاطعی با متخلفان در این صنعت خواهند کرد و جریمههای سنگینی در انتظار آنهایی است که مرتکب گرانفروشی شوند.» این اظهارات در شرایطی است که بر اساس گزارش های اعلامی قیمت لبنیات در هفته اخیر افزایش مجدد داشته است. در حالی با ابلاغیه ۱۸ آذر ستاد تنظیم بازار انتظار میرفت، قیمت لبنیات در بازار کاهش یابد، اما قیمت برخی برندها افزایش یافته است. یکی از کارخانه لبنی که پیش از ابلاغ ستاد تنظیم بازار قیمت هر بطری شیر پرچرب را ۴۳۰۰ تومان عرضه میکرد، از روز چهارشنبه قیمت ۴۴۵۰ تومان را روی آن حک کرد، یعنی قیمت این برند لبنی پس از ابلاغیه ۱۵۰ تومان افزایش یافت. در یک سال گذشته قیمت لبنیات حدود 50 درصد افزایش یافته و توانایی مردم برای خرید این محصول اساسی و ضروری کاهش یافته است. بر اساس آمارها، سرانه مصرف سالانه شیر در کشور حدود ۸۰ کیلوگرم یعنی نصف میانگین جهانی و حدود یک پنجم برخی کشورهای اروپایی است. کارخانههای لبنی پیش از این خودسرانه قیمت محصولات لبنی را افزایش داده بودند و ماهها به صورت غیر قانونی و غیر مصوب لبنیات گران به مردم فروختند. آیا راه دیگری برای پایین آوردن قیمت وجود ندارد؟ کارشناسان میگویند وجود دارد. میتوان با پایین آودرن قیمت تمام شده تولید محصولات دامی و همچنین قیمت تمام شده کارخانههای لبنی، محصول را در بازار ارزانتر کرد. قیمت تولید در هر دو بخش در کشور ما بالاست و دلایل فراوانی برای بالا بودن قیمت تمام شده وجود دارد که از جمله آنها گران بودن علوفه، عدم پرورش دامهای با بهرهوری بالا، نبودن مدیریت در هر دو بخش دامداری و صنایع لبنی و عدم حمایت دولت از جمله آنهاست که باعث میشود تاوان همه اینها را مردم بپردازند، ظاهرا جیب مردم در دسترستر از هر چیزی برای جبران همه مشکلات است.∎
نظر شما