شناسهٔ خبر: 29991458 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دبیر انجمن صنایع لبنی:

کارخانه‌های لبنی تا فردا برای اصلاح قیمت‌ها فرصت دارند

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: دوشنبه آخرین مهلت برای کارخانه‌های لبنی تعیین شده تا قیمت‌های جدید را روی محصولات خود حک کنند.

صاحب‌خبر -

رضا باکری  در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه بسیاری از شرکت‌ها قیمت‌های جدید را روی محصولات خود حک نکردند، اظهار داشت: دوشنبه هفته گذشته به همه کارخانه‌های لبنی مهلت یک هفته‌ای دادیم تا 26 آذر ماه قیمت‌های جدیدی را که ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرده، روی محصولات‌شان حک کنند.
وی افزود: با توجه به حجم لبنیاتی که در بازار وجود داشت، نیاز بود پس از اتمام آنها در بازار، محصولاتی که دوباره به بازار وارد می‌شوند، با قیمت‌های جدید بیایند.
دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: کارخانه‌هایی که علی‌رغم ابلاغیه ستاد تنظیم بازار بخواهند گران‌فروشی کنند، مجازات‌های سنگینی در انتظار آنها خواهد بود که این بار با دفعات گذشته قابل مقایسه نخواهد بود. باکری در پاسخ به اینکه چرا کارخانه دامداران قیمت خود را پس از ابلاغیه ستاد تنظیم بازار افزایش داده است، گفت: این برند به دلیل نگرانی از جریمه‌ها همانند دیگر برندهای لبنی قیمت خود را افزایش نداده بود و ابلاغیه ستاد تنظیم بازار مجوزی برای این برند شد تا قیمت را افزایش دهد.
گفتنی است، طی چند ماه گذشته کارخانه‌های لبنی قیمت محصول خود را خودسرانه در بازار افزایش داده بودند و قیمت‌های اخیری که ستاد تنظیم بازار اخیراً ابلاغ کرد، در برخی موارد بیشتر از قیمت برخی کارخانه‌ها و در موارد دیگر نزدیک به قیمت‌های آنها است. چندی پیش نیز گروه اقتصادی کیهان طی گزارشی تاکید کرده بود گران‌فروشی در حال حاضر محدود به بازار لبنیات نبوده و در بازار میوه و برخی کالاهای ضروری هم بسیاری از مردم را مستاصل کرده است. در برخی موارد گرانی نظیر مواد پروتئینی یا میوه نیز وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت توپ را به زمین هم می‌اندازند. هرچند احتمال افزایش هزینه تولید برای برخی تولید کنندگان وجود دارد اما با توجه به تامین ارز چهار هزار و 200 تومانی (ارز دولتی) برای واردات کالاهای اساسی، حداقل این کالاها نباید افزایش قیمتی بیش از آنچه مصوب شده داشته باشند.
با این حال، تاکنون برخورد دستگاه‌های نظارتی و قانونی که عمدتا زیر مجموعه دولت محسوب می‌شوند، ضعیف و در مواردی مانند لبنیات هم بدون اثر بوده است، به عبارت دیگر مسئولان دولتی که متولی این موضوع هستند (مانند ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و...) در قبال این گران‌فروشی‌ها برخوردی منفعلانه
 داشته‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما