شناسهٔ خبر: 29990236 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

دبير انجمن صنايع لبني خبرداد؛

فردا؛ آخرين مهلت کارخانه‌هاي لبني براي اصلاح قيمت‌ها

صاحب‌خبر -

رضا باکري دبير انجمن صنايع لبني در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اينکه بسياري از برندها قيمت‌هاي جديد را روي محصولات خود حک نکردند، گفت: دوشنبه هفته گذشته به همه کارخانه‌هاي لبني مهلت يک هفته‌اي داديم تا قيمت‌هاي جديدي را که ستاد تنظيم بازار ابلاغ کرده، روي محصولات‌شان حک کنند.

وي ادامه داد: با توجه به حجم لبنياتي که در بازار وجود داشت نياز بود، پس از اتمام آنها در بازار محصولاتي که دوباره به بازار وارد مي‌شوند، با قيمت‌هاي جديد بيايند.

باکري گفت: کارخانه‌هايي که علي‌رغم ابلاغيه ستاد تنظيم بازار بخواهند گران‌فروشي کنند، مجازات‌هاي سنگيني در انتظار آنها خواهد بود که اين بار با دفعات گذشته قابل مقايسه نخواهد بود.

دبير انجمن صنايع لبني در پاسخ به اينکه چرا کارخانه دامداران قيمت خود را پس از ابلاغيه ستاد تنظيم بازار افزايش داده است، گفت: اين برند به دليل نگراني از جريمه‌ها همانند ديگر برندهاي لبني قيمت خود را افزايش نداده بود و ابلاغيه ستاد تنظيم بازار مجوزي براي اين برند شد تا قيمت را افزايش دهد.

قيمت لبنيات پس از ابلاغيه ستاد تنظيم بازار افزايش يافت

در حالي با ابلاغيه 18 آذر ستاد تنظيم بازار انتظار مي‌رفت، قيمت لبنيات در بازار کاهش يابد، اما قيمت برخي برندها افزايش يافته است.

ستاد تنظيم بازار در 18 آذر قيمت‌هاي جديد لبنيات را اعلام کرد و تعدادي از رسانه‌ها تيتر زدند که از امروز «قيمت لبنيات در بازار 9 درصد کاهش مي‌يابد». حدود يک هفته از آن تاريخ مي‌گذرد و مردم انتظار کاهش قيمت را مي‌کشند که يک دفعه قيمت جديد روي بطري‌هاي شير حک مي‌شود و ناباورانه مي‌بينيم قيمت‌ها نه‌تنها کاهش نيافته، بلکه افزايش هم يافته است.

کارخانه لبني دامداران که پيش از ابلاغ ستاد تنظيم بازار قيمت هر بطري شير پرچرب را 4300 تومان عرضه مي‌کرد، از روز چهارشنبه قيمت 4450 تومان را روي آن حک کرد، يعني قيمت اين برند لبني پس از ابلاغيه 150 تومان افزايش يافت.

طي يک سال گذشته قيمت لبنيات حدود 50 درصد افزايش يافته و توانايي مردم براي خريد اين محصول اساسي و ضروري کاهش يافته است. رسانه‌ها پيش از اين بارها اعلام کرده‌اند که قيمت‌ها بيش از تصور بالا رفته و سرانه مصرف بسيار پايين آمده است. انتظار مي‌رفت ستاد تنظيم بازار در قيمت‌هايي که اعلام مي‌کند بيشتر مردم را مدنظر قرار دهد، اما تصميم ستاد تنظيم بازار بيشتر به کام کارخانه‌هاي لبني تا مردم بوده است.

بر اساس آمارها، سرانه مصرف سالانه شير در کشور حدود 80 کيلوگرم يعني نصف ميانگين جهاني و حدود يک پنجم برخي کشورهاي اروپايي است. بنابراين به جاي اينکه دولت با حمايت از مردم تلاش کند تا سرانه مصرف محصولات لبني افزايش يابد، با اعلام چنين قيمت‌هايي بيش از پيش به کاهش سرانه مصرف دامن مي‌زند. ظاهرا دولت تنها راه راضي کردن کارخانه‌ها را افزايش روز به روز قيمت آنها مي‌داند.

کارخانه‌هاي لبني پيش از اين خودسرانه قيمت محصولات لبني را افزايش داده بودند و ماه‌ها به صورت غير قانوني و غير مصوب لبنيات گران به مردم فروختند. دولت به جاي اينکه آنها را مجبور کند تا به ازاي روزهايي که لبنيات گران فروختند، لبنيات ارزان به مردم بفروشند تا همه چيز ير به ير شود، قيمت‌هاي جديدي اعلام کرده که از قيمت بازار هم گران‌تر است.

نظر شما