شناسهٔ خبر: 28818462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برنامه ای به میزبانی علمدار کربلا

به گزارش ایرنا، از همان دوران کودکی همراه برادرش امام حسین (ع) بود، او جوانی خود را صرف خدمت به امام حسین (ع) کرد و در میان جوانان بنی هاشم شکوه و احترام ویژه

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، از همان دوران کودکی همراه برادرش امام حسین (ع) بود، او جوانی خود را صرف خدمت به امام حسین (ع) کرد و در میان جوانان بنی هاشم شکوه و احترام ویژه ای داشت بطوریکه همچون پروانه هایی بر گرد شمع عباس حلقه ای از عشق و وفا به وجود آورده بودند.
حضرت عباس(ع) سرپرستی قافله امام حسین (ع) را در کوچ به کربلا بر عهده داشت و در این واقعه حماسه ای آفرید که تاریخ نظیر آن را ندارد.
او روز عاشورا تاب دیدن لبهای خشکیده کودکان و فرزندان برادرش را نداشت و با شجاعت تمام مشک آب را بر دوش گرفت و رفت و زیباترین صحنه ایثار و شجاعت را در تاریخ هستی از خود برجا گذاشت.
اگرچه عباس در این راه موفق به آوردن آب نشد و خود نیز لبانش را به آب نزد اما درس ایثار و از خودگشتگی را برجا گذاشت که با گذشت هزاران سال همچنان نام و برادری فرزند ام البنین(س) بر زبانها جاریست.
در کتاب لهوف روایتی آمده که در آن گفته شده : وقتی کاروان اسرای کربلا که در راس آنها سرهای برنیزه و علم قرار داشت به قصر یزید رسید یزید شروع به براندازی علم و نیزه ها کرد.
به علم حضرت عباس که رسید او را وارسی کرد و بعد از مکثی گفت: مرحبا به عباس، تمامی چوب علم جای شمشیر است بجز قسمتی که در دست علمدارش بوده است و این به معنی مقاومت علمدار تا آخرین لحظه است.
و امروز در تجلیل از ایثارگریهای علمدار کربلا و برای پنجمین دوره متوالی سوگواره ملی علمدار کربلا با حضور مسئولان کشوری و استانی در مجتمع بزرگ فرهنگی، هنری ارشاد اسلامی ایلام برگزار شد.
حضور عدنان عبدالحسین جانشین تولیت آستان حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) به همراه سه نفر دیگر از کارکنان این حرم مطهر حال و هوای این محفل را معنوی و کربلایی کرد.
فضای معنوی این محفل زمانی دو چندان شد که یکی از اعضا تولیت حرم حضرت عباس(ع) نوحه خوانی کرد و شرکت کنندگان با سینه زنی او را همراهی کردند.
قرائت شعر از سوی شاعران برگزیده این جشنواره در وصف دلاوری حضرت عباس(ع) از دیگر جلوه های این برنامه بود.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام در این آیین از استقبال گسترده شرکت کنندگان در پنجمین سوگواره ملی علمدار کربلا خبر داد و گفت: تعداد آثار ارسالی این دوره دو برابر افزایش یافته است.
حجت‌الاسلام علی چراغی پور افزود: در پنجمین دوره برگزاری این سوگواره در مجموع حدود یک هزار و 350 اثر در دو بخش عکس و شعر به دبیرخانه این سوگواره ارسال‌ شده است.
وی ادامه داد: از این شمار 980 اثر در بخش عکس و در بخش شعر نیز 350 اثر از استان های مختلف کشور ارسال شده است.
چراغی پور آشنایی بیش ‌از پیش با معارف و سیره اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع)، استفاده از ظرفیت عظیم هنرمندان ایران اسلامی در راستای خلق آثار ارزشمند دینی و آیینی به‌ ویژه فرهنگ رفیع عاشورا، شناسایی جوانان علاقه‌مند و تولید آثار هنری با موضوع دین را از اهداف برگزاری این سوگواره برشمرد.
به گفته وی، این سوگواره به همت دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ایلام با مشارکت ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همکاری روابط عمومی حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و ستاد بازسازی عتبات عالیات برگزار شده است.
در این آیین همچنین پیام مراجع تقلید آیات عظام علوی گرگانی و صافی گلپایگانی و همچنین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پنجمین سوگواره ملی علمدار کربلا قرائت شد.
7171/6034
انتهای پیام

نظر شما