شناسهٔ خبر: 22988796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۴۵۰ میلیارد تومان برای توسعه طرح‌های اقتصادی روستایی در گیلان اختصاص یافت

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای توسعه طرح‌های اقتصاد روستایی در گیلان، مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی امشب در نشست خبری در رشت اظهار داشت: برای توسعه طرح‌های اقتصاد روستایی در کشور مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است که سهم گیلان در این بخش 450 میلیارد تومان است.

لاریجانی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان گیلان در عرصه‌های مختلف افزود: در کنار تمام چالش‌هایی که صنعت و کشاورزی گیلان را درگیر خود کرده باید گفت شانس‌های این استان برای رسیدن به توسعه همه جانبه در بخش‌های مختلف بی‌نظیر است.

وی وجود دریای خزر را برای استان نعمت خواند و گفت: وجود چنین ظرفیت عظیمی در گیلان، فرصت‌های متنوعی را به‌وجود آورده به‌طوری که فعالیت در بخش‌های مختلف صید ماهیان یکی از ده‌ها مزیت آن بوده و حمایت‌هایی نظیر اعطای وام با سود اندک را شامل می‌شود.

رئیس مجلس قابلیت‌های استان در بخش‌های مختلف را برشمرد و عنوان کرد: گیلان در بخش‌های کشاورزی، امور گردشگری و حتی صنعت می‌تواند پیشرو باشد و نباید با این نگاه که این استان یک استان صرفاً کشاورزی است از توسعه و پیشرفت در سایر بخش‌های آن غافل شد.

لاریجانی در مورد حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت خوب جغرافیایی گیلان و دسترسی به راه آبی و نزدیکی با همسایگان مهمی مانند کشور روسیه، امکانات برای سرمایه‌گذاری صنعتی در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی برای گیلان به‌خوبی فراهم است.

وی بر لزوم وارد شدن تکنولوژی‌های جدید در کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: گیلان برای یک جهش و توسعه سریع در تولید محصولات کشاورزی باید از شکل سنتی خود خارج شده و با ورود تکنولوژی و ابزارهای جدید به این حوزه، با نگاهی جدید به فعالیت در این بخش بپردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به صنعت چای اشاره و تصریح کرد: صنعت چای که از صنایع قدیمی گیلان زمین است گرچه این روزها با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما می‌تواند با تکیه بر همین نقاط قوت و با ورود تکنولوژی‌های جدید در امر فرآوری چای بر چالش‌ها فائق آید.

لاریجانی از عملکرد رسانه‌های تصویری در زمینه تبلیغ چای انتقاد کرد و بیان داشت: در دنیای امروزی، تبلیغ و شناساندن یک محصول حرف اول را در بازار می‌زند و رسانه‌های تصویری خصوصاً در گیلان باید با فعالیت بیشتر در این باره زمینه‌های معرفی محصول تولید استان را بیشتر فراهم کنند.

وی معرفی و شناساندن کارآفرینان برتر در صنعت چای را مهم دانست و گفت: فعالیت برای محصولات تولیدی در داخل استان برای شناساندن آن محصول یک تبلیغ نیست بلکه این یک کار ملی برای تولید ملی کشور بوده که باید طی آن کارآفرینان برتر و فعال صنعت چای مورد تشویق قرار گیرند.

رئیس مجلس حمایت از صنعت چای شمال را برشمرد و افزود:چای باید به محصولی تبدیل شود که در کنار جذابیت برای مصرف کننده برای کشاورز نیز دارای صرفه اقتصادی باشد که با سرمایه‌گذاری و آوردن تکنولوژی فرآوری و بسته بندی خوب و با حمایت مسئولان از طریق صندوق توسعه ملی امکان پذیر است.

لاریجانی به موضوع بازار عرضه برنج در این روزها اشاره کرد و بیان داشت: نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در مورد چالش‌هایی که در مورد قیمت برنج در بازار کشور به‌وجود آمده است بسیار فعال بوده‌اند و پیگیرانه موضوعات را دنبال می‌کنند که امیدواریم به‌زودی این معضلات برطرف شوند.

وی زنجیره تولید در گیلان را کامل دانست و با تاکید بر تقویت آن گفت: گیلان جزء معدود استان‌هایی در کشور است که زمینه‌های فعالیت در زمینه محصولات استراتژیک غذایی کشور را دارا هستند که این موضوع نشان می‌دهد حمایت‌های لازم باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی توسعه گردشگری را از محورهای اصلی توسعه دانست و ابراز داشت: باید موانع بر سر راه توسعه گردشگری را برطرف کنیم زیرا طبیعت و ظرفیت‌های گیلان بسیار زیاد است که استاندار نیز توجه ویژه‌ای در این بخش داشته و نقطه نظرات خوبی را مطرح کرده است.

لاریجانی به مسئله زباله و چالش‌هایی که ایجاد کرده است اشاره کرد و گفت: پسماند و زباله در این سال‌ها مشکلات بسیار زیادی را برای شهرهای شمالی ایجاد کرده است که با استفاده از تکنولوژی‌های به روز دنیا و تولید برق سهم زیادی از این چالش بزرگ حل و برطرف می‌شود.

وی جایگاه استان گیلان را در کشور بسیار خوب ارزیابی کرد و بیان داشت: اقتصاد باید مردم‌محور باشد به‌طوری که اگر دست مردم در اقتصاد باز باشد پیشرفت می‌کند همانطور که در تمام دنیا نیز ما شاهد اجرای همین روند هستیم و برای این کار باید تولید‌کنندگان و صادرکنندگان کشور را عزیز بداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی از ایجاد جو ناامیدی در کشور انتقاد کرد و افزود: رسانه‌ها نباید با خلافی که در بخشی انجام می‌شود دست به ایجاد جو نا امیدی در کشور بزنند زیرا این فضا نه تنها مردم را بی‌اعتماد می‌کند بلکه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان که فرزندان این کشور هستند را نیز دور می‌کند.

وی از مشکلات اساسی در کشور را حجیم بودن دولت خواند و گفت: حجیم بودن دولت موجب می‌شود سهم بسیار زیادی از منابع و درآمدهای آن صرف هزینه‌های جاری کشور شود در حالی‌که اگر اینگونه نبود این سهم از بودجه و درآمدها به‌خوبی می‌توانست در صنعت و در دیگر بخش‌ها برای توسعه کشور هزینه شود.

لاریجانی اعتبار ایران در منطقه و جهان را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: با تدابیر مقام معظم رهبری، ایران جایگاه بسیار ویژه‌ای در معاملات جهانی پیدا کرده است که همه اینها مدیون خون شهیدان بوده به‌طوری که ایران هم اکنون از قدرت‌های تاثیرگذار در منطقه و جهان به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/پ

 

رییس مجلس در نشست خبری رشت

نظر شما