شناسهٔ خبر: 14951489 - سرویس استانی
منبع: شبستان | لینک خبر

پای درددل ناشران در هشتیمن نمایشگاه کتاب زنجان

خبرگزاری شبستان:هشتمین نمایشگاه کتاب زنجان از(۲ تا ۸ شهریور) با حضور ۳۴۷ ناشر از سراسر کشور در زنجان دایر شد که در این نمایشگاه ۳۸ هزار عنوان کتاب عرضه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، وقتی صحبت از فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود، گروه زیادی به این مساله و اهمیت آن اتفاق نظر دارند ولی وقتی پای عمل به میان می آید، شاید کمتر کسی زحمت مطالعه حتی 5 دقیقه کتاب را به خود بدهد.

 

تلگرام و فضای مجازی واژه بسیار آشنایی است که کمتر کسی را می توان یافت که با آن آشنایی نداشته باشد، سونامی تلگرام که این روزها در ایران همه گیر شده است فرصت مطالعه هرچند اندک را از افراد ربوده است.

 

شاید برخی از تلگرام به عنوان فرصتی برای افزایش مطالعه یاد کنند، ولی بسیاری از صاحبنظران از آن به عنوان تهدیدی برای فرهنگ کتابخوانی یاد می کنند.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طبع آن ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ها متولی فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور هستند به گونه ای که معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه کتاب زنجان، برگزاری نمایشگاه کتاب را از اولویت های این وزارتخانه عنوان کرد.

 

در کنار برگزاری این نمایشگاه ها دولت برای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تدابیر دیگری اندیشیده است که از آن جمله می توان به حمایت وزارتخانه متبوع از ناشران اشاره کرد که همه ساله شاهد خرید کتاب از ناشران و اهداء آن به کتابخانه ها هستیم.

 

در کنار این اقدام، رویکرد برپایی نمایشگاه های کتاب و تخفیف های 20 تا 40 درصد یکی از سیاست های دولت برای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

 

هشتمین نمایشگاه کتاب در زنجان که پذیرای 347 ناشر از سراسر کشور است و اولین نمایشگاه استانی پس از نمایشگاه بین المللی کتاب می باشد، توانسته است 38 هزار عنوان کتاب را عرضه کند.

 

به منظور شنیدن درددل های ناشران هشتمین نمایشگاه کتاب پای صحبت های آنان نشستیم.

 

نشر کتاب هرمس امسال با 800 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشت و در این هفته 650 عنوان کتاب را عرضه کرده است.

 

مومنی که در غرفه نشر هرمس با روی گشاده توضیحات لازم را در مورد عناوین کتاب موجود به بازدیدکنندگان می دهد، می گوید، برای پنجمین سال در نمایشگاه کتاب زنجان حضور دارم.

 

وی با اشاره به اینکه نشر کتاب هرمس یکی از شرکت‌ های انتشار کتاب و وابسته به مؤسسه شهر کتاب است، ادامه می دهد: فصل خوبی برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته نشده است و اگر یک هفته مانده به بازگشایی مدارس، استقبال از نمایشگاه بیشتر می شد.

 

مومنی می گوید: معمولا در نمایشگاه های کتاب بازدیدکنندگان خریدهای خود را به روزهای پایانی نمایشگاه موکول می کنند که در این ایام شاهد شلوغی نمایشگاه می شویم.

 

این ناشر حمایت دولت از ناشران را خوب ارزیابی می کند و معتقد است برگزاری نمایشگاه های کتاب می تواند به فعالان این عرصه کمک کند.

 

آثاری همچون "دختر سروان اثر الکساندر پوشکین" به ترجمه حمیدرضا آتش برآب، 4 اثر "مگره و دیوار سنگی"، "مگره و مرد تنها"، "مگره و یکصد چوبه دار"، "مگره و مرد نیمکت نشین"، از ژرژ سیمنون به ترجمه ابراهیم اقلیدی و شهریار وقفی پور، "مجاز در حقیقت" با عنوان فرعی "ورود استعاره‌ها در علم "اثر حسین دباغ و آثاری از لودویگ ویتگنشتاین، رودلف بولتمان، فریدریش شلایر ماخر، پل تیلیش، مارتین هایدگر و گابریل مارسل از تازه‌ های کتاب هرمس در حوزه علوم انسانی است.

 

در میان کتاب‌ های تجدید چاپ این نشر جهان هولوگرافیک (نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته مغز و جسم) اثر تالبوت و ترجمه داریوش مهرجویی در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران به چاپ سی و یکم رسید.

 

"آشنایی با فلسفه ذهن" اثر حسن شیخ رضایی و امیر احسان کرباسی زاده، "آشنایی با معرفت شناسی" اثر محسن زمانی، "از ارسطو تا گودل "مجموعه مقاله‌های فلسفی-منطقی اثر ضیا موحد، "بادهای غربی" گزیده‌ای از گفت و گو و سخنرانی‌های مراد فرهاد پور، "عام و خاص "اثر سروش دباغ، "درس" و "آوازه‌خوان طاس" اوژن یونسکو به ترجمه داریوش مهرجویی و به گزینه شعر مشفقی و شعر عرفی از دیگر آثار چاپ اول و تجدید چاپ این نشر است.

 

به سراغ انتشارات پلیکان رفتم تا نظر آنان را در خصوص نمایشگاه کتاب جویا شوم.

 

علی تیموری که از کمرنگ بودن حضور مردم در نمایشگاه انتقاد می کرد، گفت: نمایشگاه های کتاب مخاطبان خود را دارند و متاسفانه جوانان دوست دارند تا از کتاب های الکترونیکی در گوشی های موبایل استفاده کنند.

 

این ناشر حمای ت دولت از ناشران را مورد تذکر قرار داد و گفت: فعالیت در عرصت نشر علاقمندی خاص خود را می طلبد.

 

تیموری با اشاره به اینکه باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گسترش پیدا کند از برگزاری این نمایشگاه تقدیر کرد.

 

وی از ارائه 700 عنوان کتاب در این غرفه خبر داد و گفت: این کتاب ها در موضوعات عمومی، روانشناسی و رمان عرضه می شود.

 

ناشر انتشارات پلیکان هم در سخنانی از وضعیت صنعت نشر گفت و با تاکید بر اینکه نمایشگاه ها کتاب فرصت مناسبی برای آشنای مخاطبان با کتاب ها روز است.

 

محمدی با تاکید بر اینکه استقبال از این نمایشگاه نسبت به دوره قبل کمتر است، خاطرنشان کرد: معمولا مخاطبان خرید خود را به روزهای پایانی موکول می کنند.

 

وی مکان فعلی این نمایشگاه که در مصلای نماز دایر شده است را مناسب ندانست و گفت: برگزاری این نمایشگاه در محل کاسپین بسیار مناسب تر بود.

 

این انتشاراتی 120 عنوان کتاب در معرض دید عموم قرار داده است.

 

مدیرنشر قلم دیگر انتشاراتی بود که در خصوص وضعیت این نمایشگاه اظهار نظر کرد و گفت: حوزه نشر مشکلاتی دارد که باید با برنامه ریزی به آن پرداخت و حل کرد.

 

مجید نیکشاد ادامه داد: پخش کتاب یکی از معضلات حوزه نشر است چرا که مردم هنوز کتاب را به عنوان سبد کالای خود استفاده نمی کنند.

 

 این ناشر فرهنگ سازی در عرصه کتابخوانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: نیاز برای کتابخوانی باید در بین مردم احساس شود.

 

وی در خصوص حمایت های وزارت ارشاد از ناشران نیز گفت: تبعیض در بخش پخش کتاب بین مرکز و شهرستان به دلیل باندبازی موجب شده تا ناشران واقعی حمایت نشوند.

 

نمایشگاه کتاب زنجان که هر روز شاهد حضور جمع کثیری از علاقمندان حوزه کتاب است تا (8 شهریور) ادامه دارد.