شناسهٔ خبر: 14955695 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

نگاهي به فروش جهاني كتاب‌هاي الكترونيك

حساب ‌كتاب‌ آمازون بازار را به‌هم ريخت

صاحب‌خبر -

گروه گوناگون   بعد از ورود نشريات و كتاب‌هاي الكترونيك در جهان و داغ شدن بازار فضاي مجازي، چنين به‌نظر مي‌رسد احوال انتشار كتاب و نشريات كاغذي تغييرات زيادي كرده و به‌تبع آن وضعيت اقتصادي ناشران هم دچار تغيير شده است. در اين ميان برخي ناشران همراه تغييرات جهاني به نشر كتاب‌هاي الكترونيك روي آورده‌اند كه آن هم دغدغه‌هاي خاص خود را دارد.
دو سال پيش براي نخستين بار گزارشي مبني بر سود نويسندگان از فروش كتاب‌هاي الكترونيكي منتشر شد كه حاكي از افزايش فروش اين نوع از نشريات بود. با بررسي صدها عنوان كتاب، به اين نكته مي‌توان رسيد كه اين نوع نشر، فروش نسبي و درآمد بالايي داشته است. آمارهايي كه در دو سال گذشته منتشر شده، نشان‌دهنده اين مطلب است كه فروش كتاب‌هاي الكترونيكي رشد زيادي داشته و در حال پيشرفت است. در بررسي‌اي كه برخي سايت‌‌هاي خبري اخيرا منتشر كرده‌اند، اين رشد به خوبي در بازه زماني سال‌هاي 2014 تا 2016 مشاهده مي‌شود.
در اين گزارش كه 5 انتشارات مطرح در نشر كتاب الكترونيك را مورد بررسي قرار داده است، مشاهده مي‌شود كه رشد هركدام از اين انتشارات از فوريه 2014 تا ژوئن 2016 به چه صورت بوده است. در اين بررسي سهم، افزايش و كاهش فروش انتشارات مستقل، آمازون، مجموع 5 انتشارات بزرگ، انتشارات متوسط و كوچك و همينطور انتشارات كمتر شناخته شده نشان داده شده است. اين بررسي نشان مي‌دهد كه سهم بازار در انتشارات مستقل و آمازون رو به افزايش است و كاهشي را در ساير انتشارات ‌شاهد هستيم.
در اين بررسي كه از سال 2014 تا 2016 انجام شده است سهم مجموع 5انتشارات بزرگ در زمينه نسخه الكترونيكي كتاب، از نزديك 40درصد در سال 2016 به كمتر از 25درصد در سال 2016 كاهش يافته است. انتشارات‌هاي متوسط و كوچك هم در فوريه2014 با رقمي نزديك به 20درصد فروش، با كمي افزايش در ماه مه ‌2014، دوباره از جولاي 2014 رو به كاهش رفته است.
همينطور انتشاراتي كه كمتر شناخته‌شده هستند با عددي كمتر از 10درصد در سال2014 كاهش زيادي را تا سال2016 تجربه كرده‌اند كه بررسي شكل نمودار براي اين دسته از انتشارات‌، نشان از فعاليت كم و تقريبا بي‌تاثير در بازار نشر كتاب‌هاي الكترونيكي دارد.
بيشترين افزايش را انتشارات مستقل در اين آمار دارد كه بنا بر نظر كارشناسان، ماهيت اين نوع انتشارات دليل اين افزايش بوده است چراكه انتشارات مستقل با حذف واسطه فني، تنها با مجوز داشتن چاپ كتاب از سوي درخواست‌كننده، ‌امكانات نشر كتاب را ارزان‌تر از گذشته فراهم كرده است.
پس از آن، سهم انتشارات آمازون كه در سال 2014 كمتر از 10درصد بود به نزديك 20درصد افزايش يافته است. ممكن است اين افزايش در عدد و رقم زياد چشمگير نباشد اما نشان از حركت خوب اين انتشارات دارد. چيزي كه در درصد فروش آمازون جلب‌توجه مي‌كند، ‌نوع فعاليت اين انتشارات آنلاين است؛ آمازون از آغاز فعاليتش به‌نوعي انبار كتابي محسوب مي‌شد كه در جاي‌جاي امريكا دسترسي به كتاب‌فروشي‌ها را راحت ‌كرده بود. به مرور فعاليت‌هاي خود را گسترش داده و دسترسي به خريد كتاب را از خيلي از فروشگاه‌ها گرفت.
 همينطور با توليد نرم‌افزارهايي مخصوص دانلود و مطالعه كتاب كه ممكن است روي تلفن همراه نيز به راحتي نصب شود و ويژه خود آمازون است، دسترسي به كتاب را براي خيلي از خواننده‌ها راحت‌تر كرده است.
آمازون همچنين مركز آمار كتاب هم محسوب مي‌شود؛ اين سايت اطلاعات زيادي از كتاب، نويسنده و ناشر آن در دسترس مخاطب قرار مي‌دهد و مزاياي ديگري كه اين سايت در مقابل ديگر انتشارات دارد، اشتراك‌هايي ماهانه براي كاربران خود در نظر مي‌گيرد.
مجموع اين فعاليت‌ها آمازون را كه در سال 2014 درصد بالايي در فروش كتاب‌هاي الكترونيك نداشت، در سال2016 به رشد خوبي رسانده است. در اين خصوص صحبت‌هايي مطرح مي‌شود كه شايد در حد حدس و نظريه باشد اما قابل بررسي و مطالعه بيشتر است؛ احتمال مي‌رود نوع فعاليت‌هاي سايتي مثل آمازون، دليل كاهش درصد فروش ساير انتشارات نام‌برده در ابتداي گزارش باشد.
درنهايت تغيير الگو و تسهيل در خريد كتاب، امكانات زيادي را براي خوانندگان فراهم كرده و مهم‌تر از همه، فعالان حفاظت از محيط زيست و دوستداران درخت و طبيعت به‌شدت از نشر الكترونيك كتاب حمايت مي‌كنند. البته بعد از اين همه زماني كه از نشر الكترونيك كتاب مي‌گذرد هنوز هم بحث‌هاي زيادي بين حاميان محيط زيست و طرفداران كتاب كاغذي وجود دارد.

نظر شما