شناسهٔ خبر: 7905309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ظريف: روابط دوجانبه، نياز به شکل گيري مناسبات تهران - آمستردام با افق‌هاي جديد دارد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی/ 1111 1394/06/29
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و برت کوئندرس وزیر امور خارجه هلند درباره آخرین تحولات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، آقای ظریف با اشاره به چشم انداز روابط دوجانبه اظهار داشت : ما روابط سنتی خوبی با هلند داریم و روند مناسبات سیاسی، پارلمانی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور در آستانه ریاست دوره ای هلند بر اتحادیه اروپا می تواند جهش بیشتری یابد.
وزیر امور خارجه افزود: روابط دوجانبه در پرتو تحولات پس از توافق برجام و از بین رفتن دیوارهای تصنعی تحریم، نیاز به شکل گیری مناسبات تهران - آمستردام با افق‌های جدید دارد و جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی است که از طریق احیای توانایی‌های ذاتی و بومی به دست آورده است و ما می توانیم با همکاری هلند و با اجرای طرح‌های مشترک، منافع متقابل بیشتری را برای همدیگر فراهم کنیم.
وی درخصوص زمینه های روابط دوجانبه و ظرفیت‌های متنوع اظهار داشت: ما در زمینه‌های بسیاری از جمله سرمایه‌گذاری و ترانزیتی، انرژی و پتروشیمی می‌توانیم با رایزنی‌ این عرصه ها را فعال کنیم و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه می تواند فرصت‌های گسترده ای برای شرکت‌های هلندی فراهم سازد.
ظریف خاطرنشان کرد: ما خواهان تبادل رایزنی‌های فنی و گسترش همکاری فی‌مابین در زمینه هواپیمایی، اجرای پـروژه lng و در زمینه مدیریت آب، محیط زیست و کشاورزی هستیم.
ظریف در زمینه همکاری‌های بین المللی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و هلند در زمینه مبارزه با مواد مخدر با توجه به تجربیات گرانسنگ جمهوری اسلامی ایران، می توانند همکاری‌ها را گسترش دهند.
برت کوئندرس وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار با اشاره به اراده سیاسی جدی دولتمردان این کشور برای گسترش روابط دوجانبه گفت: اراده جدی سیاسی مقامات هلند برای برداشتن گام‌های جدیدی در احیای ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی است و ما برای این راهبرد اهمیت بسیار زیادی قائلیم.
وی افزود: ما در زمینه‌های اقتصادی به‌ویژه در زمینه انرژی و گاز، کشاورزی و مدیریت آب، فرصت‌های خوبی برای یافتن راه‌ها و ایجاد عرصه های جدید داریم.
کوئندرس گفت: ما فرصت‌های زیادی برای ارتقای همکاری‌های دوجانبه داریم و تلاش می‌کنیم با یافتن زمینه های جدید، مقدمات سرمایه گذاری جدید را فراهم کنیم و آمادگی داریم طرح‌ها و پروژه های مورد علاقه را مورد مطالعه و رایزنی با طرف‌های ایرانی قرار دهیم.
وزیر امور خارجه هلند با اشاره به آثار سازنده همکاری‌های دو کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تجربیات خوب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، خواهان تبادل نظر و تجربیات در این خصوص شد.
کوئندرس مسئولیت آینده هلند در ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در اوایل سال آینده را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: ما در اوایل سال آینده در اتحادیه اروپا با مدیریت هلند می توانیم در جهت پیشبرد توافق برجام، گام‌های مؤثری برداریم و آمادگی داریم همکاری‌های اروپایی را گسترش دهیم.
همچنین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هلند درباره آخرین تحولات بحران سوریه و پیامدهای آن بر کنترل مشکل آوارگان و تحولات یمن بحث و تبادل نظر کردند.
تصویردارد

نظر شما