شناسهٔ خبر: 7897132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ظریف: توافق پیروزی دیپلماتیک است نه معامله/کوئنداس: خواستار سیاست چند جانبه و مشارکت هستیم

وزیر خارجه کشورمان گفت: هلند به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در برجام نقش مهمی دارد.

صاحب‌خبر -
ظریف: توافق پیروزی دیپلماتیک است نه معامله/کوئنداس: خواستار سیاست چند جانبه و مشارکت هستیمگزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "برت کوئنداس" همتای هلندی خود گفت: هلند به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا در شش ماه آتی نقش مهمی در اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام خواهد داشت. در حوزه سیاسی توافق کردیم تعاملات دو کشور افزایش یابد.
 
وی افزود: از جمله در موضوعات حقوق بشر و مواد مخدر گفتگو خواهیم کرد همچنین درباره مسایل منطقه ای گفتگو می‌کنیم.
 
وزیر خارجه هلند نیز گفت: روابط سیاسی بین دو کشور مدت زمان زیادی ادامه داشته است. این سفر جهت افزایش روابط فرهنگی سیاسی و اقتصادی میان دو کشور صورت گرفته است. از طرف دولت هلند دستیابی به توافق هسته ای را تبریک می‌گویم.
 
کوئنداس افزود: به دنبال سیاست چند حانبه و مشارکت هستیم. وزرای انرژی و کشاورزی ایران سفرهایی به هلند داشتند و به دنبال تعمیق روابط در حوزه های اقتصادی کشاورزی و فرهنگی هستیم.
 
وی گفت: در خصوص مساله مهاجرت و اوضاع سختی که در منطقه وجود دارد در جهت دستیابی به صلح و ثبات گفتگو خواهیم کرد.
 
ظریف در ادامه این کنفرانس خبری گفت: مشکل روابط ما با آمریکا مشکل عدم اعتمادی است که مردم و دولتمردان ایران نسبت به رفتار مقامات آمریکا دارند.
 
 
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اظهارات آمریکایی ها برای راضی نگه داشتن افکار عمومی داخلی این کشور کمکی به بازگشت این اعتماد نکرده است.
 
 وی همچنین گفت: آمادگی داریم با شرکایمان در اتحادیه اروپا تعامل داشته باشیم. موضوعات منطقه و بین المللی و نیز توسعه اقتصادی زمینه های خوبی برای همکاری فراهم می‌کنند.
 
وزیر خارجه هلند ادامه داد: روابط میان اتحادیه اروپایی و ایران پس از توافق بر پایه مشارکت خواهد بود. نهایت تلاشمون را انجام خاهیم داد تا این امر منجر به مشارکت بیشتر میان کشورها شود.
 
ظریف در ادامه این کنفرانس خبری گفت: قبل از اجرایی شدن برجام نیز حضور گسترده بنگاه های اقتصادی در ایران آغاز شده است. تحریم ها همه غیرقانونی بودند اما دارای مسیر رو به افزایشی از سال 90 بودند اما افزایش تحریم ها از سال 92 متوقف شد. پس از اجرای توافق باید آمادگی آن را داشته باشیم که نتایج مثبت آن خود را به تدریج نشان دهد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تاکید کرد: این توافق باید به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک در نظر گرفته شود نه معامله.

پیش از این نیز ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کوئندرس آخرین تحولات دوجانبه و مسائل منطقه ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند .

ظریف با اشاره به چشم انداز روابط دوجانبه اظهار داشت : ما روابط سنتی خوبی با هلند داریم . رونـد مناسبات سیاسی ، پارلمانی ، فرهنگی و اقتصادی دو کشور در آستانه ریاست دوره ای هلند در اتحادیه اروپا  می تواند جهش بیشتری یابد .

وزیر امور خارجه افزود : روابط دوجانبه در پرتو تحولات پس از توافق برجام و از بین رفتن دیوارهای تصنعی تحریم ، نیاز به شکل گیری مناسبات تهران – آمستردام با افقهای جدید دارد و جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیتهای اقتصادی فراوانی است که از طریق احیای توانائیهای ذاتی و بومی بدست آورده و ما می توانیم با همکاری هلند و با اجرای پروژه های مشترک ، منافع متقابل بیشتری را برای همدیگر فراهم سازیم . 

وزیر امورخارجه کشورمان درخصوص زمینه های روابط دوجانبه و ظرفیتهای متنوع اظهار داشت : ما زمینه های زیادی از جمله در زمینه های سرمایه گذاری و ترانزیتی ، انرژی ، پتروشیمی داریم که با رایزنیهای یکدیگر می توانیم این عرصه ها را فعال سازیم و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه می تواند فرصتهای گسترده ای برای شرکتهای هلندی فراهم سازد .

ظریف خاطرنشان ساخت : ما خواهان تبـادل رایزنیهای فنی و گسترش همکاری فیمابین در زمینـه هواپیمایی ، اجرای پـروژه lng و در زمینه مدیریت آب ، محیط زیست ، کشاورزی می باشیم .

ظریف در زمینه همکاریهای بین المللی اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران و هلند در زمینه مبارزه با مواد مخدر با توجه به تجربیات گرانسنگ جمهوری اسلامی ایران ، می توانند همکاریهای فیمابین را گسترش دهند .

بـرت کوئندرس وزیر اور خارجه هلند بـا اشاره به اراده سیاسی جدی دولتمردان هلند برای گسترش روابط دوجانبه گفت : اراده جدی سیاسی مقامات هلند برای برداشتن گامهای جدیدی در احیای ظرفیتهای سیاسی ، اقتصادی می باشد و ما برای این راهبرد اهمیت بسیار زیادی قائلیم .

وی افزود : ما در زمینه های اقتصادی بـویژه در زمینه انرژی و گاز ، کشاورزی و مدیریت آب ، فرصتهای خوبی برای یافتن راهها و ایجاد عرصه های جدید داریم .

کوئندرس افزود : ما فرصتهای زیادی برای ارتقای همکاریهای دوجانبه داریم . ما تلاش داریم با یافتن زمینه های جدید ، مقدمات سرمایه گذاری جدید را فراهم سازیم و آمادگی داریم طرحها و پروژه های مورد علاقه را مورد مطالعه و رایزنیها با طرفهای ایرانی قرار دهیم .

وزیر امور خارجه هلند با اشاره به آثار سازنده همکاریهای دو کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تجربیات خوب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ، خواهان تبادل نظر و تجربیات در این خصوص شد .

کوئندرس مسئولیت آتی هلند در ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در اوائل سال آینده را بسیار مهم قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت : ما در اوایل سال آینده در اتحادیه اروپا با مدیریت هلند می توانیم در جهت پیشبرد توافق برجام ، گامهای مؤثری را برداریم و آمادگی داریم همکاریهای اروپایی را گسترش دهیم .

 همچنین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هلند آخرین تحولات بحران سوریه و پیامدهای آن بر کنترل مشکل مهاجرین و تحولات یمن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند .

انتهای پیام/

نظر شما