شناسهٔ خبر: 7894564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ظریف: آمریکا اعتماد از دست رفته را جبران کند

محمدجواد ظریف در نشست مشترک خبری با همتای هلندی خود گفت: دولت امریکا در اجرای توافق با جدیت به تعهدات خود عمل کند تا از این مسیر بتواند مقداری از اعتماد از دست رفته را جبران کند و نوع جدیدی از برخورد با ایران را نشان دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ظریف و برت کوئندرس پس از نشست دو جانبه در جمع خبرنگاران حضور یافتند تا به پرسشهای آنان پاسخ دهند.

 محمدجواد ظریف در نشست مشترک خبری با همتای هلندی خود با اشاره به سفر وزیر خارجه هلند به ایران تصریح کرد : روابط ما با هلند و کشورهای اروپایی تاریخی است که البته در برهه هایی دچار مشکلاتی شده است.

وی خاطر نشان کرد: عمده این مشکلات به اشاره و رفتار تحت تاثیر امریکا و سیاست های تحریم های فرامرزی غیرعادلانه و غیرقانونی بر می گردد.

ظریف گفت: مشکل ما با امریکایی ها  بی اعتمادیی است که مردم و دولت جمهوری اسلامی به دولت امریکا دارند و در ماه های گذشته به ویژه پس از توافق برجام ، مقامات امریکایی از جمله در داخل کشورشان برای راضی کردن افکار عمومی، سخنانی گفته اند که کمکی به بازگرداندن این اعتماد از دست رفته ملت ایران به امریکا نکرده است.

وی افزود: امیدواریم دولت امریکا در اجرای توافق با جدیت به تعهدات خود عمل کند تا از این مسیر بتواند مقداری از اعتماد از دست رفته را جبران کند و نوع جدیدی از برخورد با جمهوری اسلامی ایران را نشان دهد.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد با گسترش روابط ایران و هلند و فرانسه و اتحادیه اروپا گام های بیشتری برای همکاری منطقه ای و حل معضلات بین المللی برداشته شود.
وزیر امور خارجه هلند نیز در ادامه نشست خبری با اشاره توافق ایران با 1+5 گفت: با اجرای این توافق می توان اطمینان حاصل کرد که ایران و دیگر کشورها بتوانند با هم مشارکت کنند تا شاهد روابط بیشتری بین اتحادیه اروپا و هلند با ایران باشیم.

کوئندرس افزود: روابط ما با ایران تاریخی طولانی دارد که نمونه آن در زمینه های فرهنگی است بنابراین می توانیم روابط را در زمینه های سیاسی و اقتصادی گسترش دهیم.
هلند می تواند نقش مهمی در اجرای برجام داشته باشد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت : هلند که در شش ماه اول سال آینده ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت ، می تواند نقش مهمی در اجرای برجام داشته باشد .

ظریف گفت : بسیار خوشحالم  که وزیر خارجه هلند بعد از  14 سال هم به صورت شخصی و هم به عنوان وزیر امور خارجه به ایران سفر می کند .

وی افزود : آقای برت کوئنداس 14 سال پیش به عنوان عضو پارلمان هلند به ایران سفر کرد و  14 سال است که ما سفر وزیر خارجه هلند به ایران را نداشتیم.
ظریف گفت :‌ در شش ماه اول سال آینده ، هلند ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت و در یکی از مقاطع مهم که با اجرای برجام مسئولیت سنگینی برای اطمینان از حسن اجرای تعهدات متقابل برجام بر عهده  اتحادیه اروپا خواهد بود و نقش مهمی در اجرای برجام خواهد داشت ، هلند رئیس اتحادیه اروپا خواهد بود .

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد : ما دارای روابط بسیار طولانی در حد چندین قرن بین ایران و هلند هستیم و ارتباطات گسترده سیاسی و اقتصادی میان دو کشور وجود داشته است .
وی افزود : متاسفانه به دلیل شرایط چندسال گذشته ارتباط هلند  و ایران تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود و ما امروز این امکان را داریم که با عبور از مشکلات گذشته  به روابطی که میتواند برای دو کشور مهم باشد ، بازگردیم .

آقای ظریف تصریح کرد : حوزه محتمل همکاری اقتصادی دو کشور علاوه بر نفت  ، گاز و انرژی که زمینه سنتی همکاری بین ایران و هلند بوده ، در زمینه مدیریت منابع آبی ، کشاورزی  و سایر موضوعاتی که هلند در آنها پیشرفت قابل توجهی داشته ، می تواند صورت گیرد و برای منافع دو کشور مفید باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد : همچنین در حوزه سیاسی با هلند توافق کردیم تعاملات دو کشور ادامه و گسترش پیدا کند و در باره روابط پارلمانی و نیز در حوزه های مختلف از جمله مواد مخدر و حقوق بشر که مورد علاقه دو طرف است بحث و گفتگوهایی خواهیم داشت .
ظریف گفت ‌: همچنین در مورد موضوعات منطقه ای بحث وتبادل نظر خواهیم داشت و امروز هم این بحث ها را در حوزه منطقه ای ادامه خواهیم داد.
وی در پایان مجددا به  وزیر خارجه هلند و هیات همراه وی خوشامد گفت.
 

وزیر خارجه هلند در تهران

وزیر خارجه هلند: به‌دنبال تعمیق روابط هستیم
وزیر امور خارجه هلند گفت: به دنبال تعمیق روابط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستیم.
برت کوئندرس افزود: این سفر برای افزایش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور است.
وی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و 1 + 5  تأکید کرد: باید این توافق را اجرایی کنیم.

کوئندرس با اشاره به ریاست هلند بر اتحادیه اروپایی در 6 ماه آینده افزود: این موضوع اولویت هایی را برای دولت هلند ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: تصمیم گرفته‌ایم سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم و حسن اجرای آن را بسنجیم و ما به دنبال سیاست مشارکت و چندجانبه‌گرایی هستیم.
کوئندرس اضافه کرد: برخی وزرای ایرانی به هلند سفر کرده اند و به دنبال تعمیق روابط دوجانبه در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستیم.
وزیر امورخارجه هلند افزود: دولت، جامعه و صنایع هلند برای همکاری در نفت و گاز و سایر موضوعات اقتصادی مانند آب و کشاورزی بسیار علاقه‌مند هستند و می توانیم همکاری های خوبی در این باره داشته باشیم و روابط خودمان را تعمیق ببخشیم.
کوئندرس گفت: همچنین فرصت خوبی برای گفتگو درباره روابط و موضوعاتی که اتحادیه اروپا با آن مواجه است مانند مهاجرت در این دیدار وجود دارد.

 

نظر شما