شناسهٔ خبر: 75442477 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تربیت 16 میلیون دانش‌آموز با ‌یک وزارتخانه و ‌یک میلیون معلم ممکن نیست

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: تربیت 16 میلیون دانش‌آموز با اتکا به یک وزارتخانه و بیش از یک میلیون معلم ممکن نیست؛ همه والدین و نهادهای اجتماعی باید در این فرایند سهیم باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تسنیم از کرمانشاه، علی اصغر فانی امروز در مراسم بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در سالن شهید بهشتی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت هر فرد از سه عامل وراثت، محیط و موقعیت تأثیر می‌پذیرد، هرچند وراثت در این زمینه نقش دارد، اما محیط و موقعیت تأثیر عمیق‌تر و تعیین‌کننده‌تری بر رشد شخصیت دارند.

وی افزود: محیط زندگی انسان شامل خانواده و مدرسه است کودک حدود هشت ساعت در مدرسه حضور دارد و باقی ساعات را در خانواده می‌گذراند، از این‌رو نمی‌توان او را از محیط پیرامونش جدا کرد.

مشاور وزیر و عضو شورای‌عالی آموزش و پرورش با اشاره به طرح مدرسه‌محوری گفت: مدرسه‌محوری یعنی مدرسه باید محور تعلیم و تربیت باشد؛ جایی که رفتار، گفتار، پوشش و حتی سکوت معلم بر تربیت دانش‌آموز تأثیر مستقیم دارد. در سند تحول بنیادین نیز تأکید شده که مدرسه کانون تربیت است و تأثیر آن فراتر از محیط مدرسه، به محله نیز گسترش می‌یابد.

فانی با تأکید بر اینکه مدرسه‌محوری بر اصل تمرکززدایی استوار است، عنوان کرد: باید اختیارات مدیران مدارس در انتخاب معلم، کتاب، درس و فعالیت‌های آموزشی افزایش یابد تا از تصمیمات دستوری و متمرکز فاصله بگیریم.

وی افزود: انسان موجودی پیچیده و ناشناخته است و باید با انعطاف تربیت شود. تربیت، فرایندی مکانیکی نیست؛ سربازخانه‌ای نیست که در آن دستور دهند چه باید کرد و چه نباید کرد. تربیت، کار دل است نه اجبار. پدر و مادر نیز باید در این مسیر انعطاف‌پذیر باشند.

مشاور وزیر و عضو شورای‌عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت فرزندان نیازمند سه اصل تمرکززدایی، انعطاف‌پذیری و مشارکت است، گفت: تربیت 16 میلیون دانش‌آموز با اتکا به یک وزارتخانه و بیش از یک میلیون معلم ممکن نیست؛ همه والدین و نهادهای اجتماعی باید در این فرایند سهیم باشند.

فانی با تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط خانواده و مدرسه بیان کرد: رابطه خانواده و مدرسه باید زنده، ارگانیک و همراه با احترام باشد، در چنین شرایطی مردم خودشان داوطلبانه در امور مدرسه مشارکت می‌کنند. 

وی افزود: انجمن‌های اولیا و مربیان نیز باید با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق درباره نحوه هزینه‌کرد، اعتماد خانواده‌ها را جلب کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نقش انجمن‌های اولیا و مربیان در بیان عملکرد مدارس و اطلاع‌رسانی اقدامات انجام‌شده ضعیف است، مدیران مدارس باید فعالیت‌های خود را برای خانواده‌ها شفاف سازی کنند تا زمینه همکاری بیشتر فراهم شود.

فانی با اشاره به تفاوت نسل‌های امروز با گذشته گفت: دانش‌آموزان امروز همان دانش‌آموزان دهه شصتی نیستند، والدین باید موقعیت فرزندان خود را بشناسند و بدانند که نصیحت‌های تکراری تأثیری بر آنان ندارد. 

وی افزود: متولدین سال‌های 2001 تا 2025 که اکنون بین یک تا 15 سال دارند، همان نسل‌های معروف به Z و Alpha هستند، نسلی که با فناوری و دنیای دیجیتال رشد کرده‌اند.

مشاور وزیر و عضو شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: مدارس و مدیران باید بیاموزند چگونه با این نسل گفت‌وگو کنند، سخنانشان را بشنوند و خواسته‌هایشان را بپذیرند، در دنیای امروز حتی مباحثی مانند مدارس بدون کتاب مطرح است که نشانه تحول در نگاه آموزشی است؛ بنابراین باید روش‌های تربیت را متناسب با شرایط به روز کنیم.

فانی گفت: مدرسه باید کانون تربیت محله و خانواده باشد که با همکاری اولیا، معلمان و مدیران می‌توان نسلی تربیت کرد که در دنیای جدید نقش‌آفرین باشد. 

انتهای پیام/