علیاصغر فانی روز سهشنبه در مراسم انجمن اولیا و مربیان استان کرمانشاه در سرسرای بهشتی گفت: شکلگیری شخصیت انسان تحت تأثیر سه عامل وراثت، محیط و موقعیت است. او توضیح داد که وراثت از خانواده، محیط از خانواده، مدرسه و جامعه و موقعیت نیز از جایگاه و نقش فرد در هر مرحله زندگی نشأت میگیرد.
وی به اهمیت محیط مدرسه در کنار نقش خانواده در رشد اخلاقی، اجتماعی و علمی دانشآموزان تأکید کرد و گفت: «رویکرد مدرسهمحوری به معنای تمرکززدایی از تصمیمگیریها و افزایش اختیارات مدارس است. نباید همه تصمیمات از وزارتخانه ابلاغ شود؛ بلکه مدیران باید بتوانند متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی، برای تربیت و آموزش دانشآموزان تصمیمگیری کنند. این رویکرد، بهترین مسیر در نظام تعلیم و تربیت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.»
همکاری خانه و مدرسه یک ضرورت است، نه یک انتخاب
وزیر اسبق آموزش و پرورش، تمرکززدایی، انعطافپذیری و مشارکت را سه مولفه مهم رویکرد مدرسهمحوری دانست و گفت: «مدیران مدارس باید با شناخت شرایط محیطی و فرهنگی، برنامههای آموزشی و تربیتی متناسب با نیاز دانشآموزان تدوین کنند و خانوادهها نیز در این مسیر همراهی کنند، زیرا تربیت میلیونها دانشآموز از عهده یک وزارتخانه برنمیآید؛ همه دستگاهها، رسانهها، دانشگاهها و بهویژه خانوادهها باید نقش خود را در این راستا ایفا کنند.»

وی همچنین به جایگاه انجمنهای اولیا و مربیان اشاره کرد و گفت: «ارتباط این انجمنها با خانوادهها نباید صرفاً مالی باشد، بلکه باید بر پایه همفکری، شفافیت و اعتماد متقابل شکل گیرد تا از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی خانوادهها بهره گرفته شود.»
فانی با اشاره به تغییر نسلها افزود: «دانشآموزان امروز متعلق به نسل دیجیتال هستند و با فناوری و رسانههای هوشمند رشد کردهاند؛ بنابراین والدین باید روشهای تربیتی خود را بازنگری کنند و با زبان و منطق نسل امروز با آنها ارتباط برقرار کنند.»
وی در ادامه با بیان اینکه نظامهای آموزشی جهان به سوی یادگیری خلاق و مهارتمحور در حرکتاند، تأکید کرد: «مدارس باید از آموزش صرف محفوظات فاصله بگیرند و به پرورش مهارتهای تفکر، گفتوگو و احترام به تفاوتها بپردازند.»
در پایان این مراسم انتخابات انجمن اولیا و مربیان استان کرمانشاه برگزار شد.
استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت حدود ۳۶۰ هزار دانش آموز و ۲۶ هزار معلم دارد.