شناسهٔ خبر: 75438432 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

خانواده مهم‌ترین شریک راهبردی نظام تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش بنیادین خانواده در نظام تربیتی کشور، خواستار مشارکت مؤثر اولیا در فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان شد. او همچنین از اقدامات انجمن اولیا و مربیان در حوزه‌های مختلف آموزشی، تربیتی، اجتماعی و فرهنگی قدردانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۴ در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای اخیر جنگ ۱۲ روزه غزه، از نقش بی‌بدیل خانواده‌ها در نظام تعلیم و تربیت کشور سخن گفت.

وی در این مراسم با اشاره به حضور ارزشمند اولیا، مربیان، مسئولان آموزش و پرورش و اعضای انجمن‌های مربیان سراسر کشور، بیان کرد: امیدواریم که در آغاز سال تحصیلی، این آیین نقطه آغازی باشد برای استحکام بیشتر پیوند اولیا و مربیان و استفاده حداکثری از ظرفیت خانواده‌ها در حوزه تعلیم و تربیت.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: خانواده هم در خانه و هم در کنار مدرسه وظیفه تأمین و تربیت نسل آینده را بر عهده دارد و این نقش باید بیش از گذشته جدی گرفته شود.

علیرضا کاظمی با گرامیداشت یاد شهدا، به‌ویژه شهدای دفاع مقدس، دانش‌آموزان و معلمان شهید، گفت: در یکی از روستا‌های لرستان در مراسم افتتاح یک مدرسه دوکلاسه که به جای مدرسه کانکسی احداث شده بود، از دانش‌آموزان سؤال کردیم که دوست دارند در آینده چه شغلی داشته باشند. قریب به اتفاق آنها پاسخ دادند که می‌خواهند دانشمند هسته‌ای شوند، که این نشان‌دهنده تأثیر الگو‌های ملی مانند شهیدان هسته‌ای در ذهن و آرمان جوانان است.

وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم در استان تهران، به‌ویژه دکتر پارسا و همکارانش، اداره کل انجمن مربیان، و مسئولان وزارتخانه اظهار داشت: انجمن اولیا و مربیان با وجود محدودیت منابع، به خوبی در کنار معاونت‌های آموزشی نقش‌آفرینی کرده و این همراهی کاملاً مشهود است.

وی با اشاره به عملکرد انجمن در حوزه نماز، گفت: انجمن اولیا و مربیان به عنوان یک دستگاه فعال و برنامه‌محور در حوزه اقامه نماز نقش برجسته‌ای داشته و امسال نیز شعار اجلاس مربوط به نقش خانواده در توسعه و ترویج فرهنگ نماز است که انتظار می‌رود فعالیت ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد.

کاظمی از حضور و رهنمود‌های حجت‌الاسلام قرائتی در این مراسم نیز قدردانی کرد و افزود: ایشان معلمی وارسته و پرچمدار توسعه فرهنگ نماز در جمهوری اسلامی ایران هستند و ما نیز در وزارت آموزش و پرورش متعهد هستیم که در این مسیر با تمام توان گام برداریم.

وی یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت مؤثر انجمن اولیا و مربیان را مشارکت در برنامه‌های پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و بیان کرد: خانواده‌ها در این حوزه نقشی اساسی دارند و فعالیت انجمن‌ها در این زمینه قابل تقدیر است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین ساخت ۳۲ مدرسه همزمان در ۳۲ استان کشور را به عنوان اقدامی فرهنگی، اجتماعی و آموزشی مهم برشمرد و افزود: این پروژه در پاسخ به ندای رئیس‌جمهور محترم و با هدف توسعه عدالت آموزشی اجرا شد که نقش انجمن‌ها در اجرای آن بسیار تأثیرگذار بود.

کاظمی با تأکید بر اینکه زیربنای اصلی تربیت شخصیت دانش‌آموز، خانواده است، تصریح کرد: اگر دانش‌آموز بخواهد نظم، انضباط، پایبندی به ارزش‌های دینی، تلاش، کوشش و مجاهدت را بیاموزد، باید اینها ابتدا در محیط خانواده شکل بگیرد.

وی افزود: مدرسه و جامعه تنها می‌توانند زمینه رشد را فراهم کنند، اما تربیت بدون حضور و همکاری فعال خانواده غیرممکن است.

وی با اشاره به شکاف عمیق بین اولیا و دانش‌آموزان در دنیای امروز که منجر به خشونت‌های خانوادگی شده، هشدار داد: نمی‌توان تنها مدرسه را مسئول تربیت دانست. خانواده باید برای ایفای نقش خود مهارت‌های لازم را بیاموزد و در این زمینه انجمن اولیا و مربیان وظیفه دارند والدین را نسبت به نقش خود آگاه کنند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مهم‌ترین مسئولیت انجمن اولیا و مربیان در مدارس این است که والدین را نسبت به نقش خود در تربیت فرزند آگاه سازند و مهارت‌های تربیتی را به آنها بیاموزند تا بتوانند با تعامل مؤثر با مدرسه، نقاط قوت و استعداد‌های فرزندان خود را شناسایی و پرورش دهند.

وی اضافه کرد: اگر دانش‌آموزی استعداد قرآنی یا توانایی خاصی در حوزه‌های مهارتی یا درسی دارد، خانواده باید از ظرفیت‌های خارج و داخل مدرسه برای شکوفایی آن استفاده کند.

علیرضا کاظمی تأکید کرد: خانواده‌ها باید به عنوان شریک راهبردی تربیت در کنار نظام تعلیم و تربیت باشند و این مشارکت، کلید موفقیت در تربیت نسل آینده است.

توجه به سازوکارهای همکاری میان اولیا و مربیان

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تقویت همکاری میان خانواده‌ها و مدارس، اظهار کرد : یکی از مسائل مهم امروز، توجه به سازوکارهایی است که می‌تواند این همکاری را تعمیق بخشد. وی گفت: سال گذشته موضوع بازنگری در ساختار انجمن اولیا و مربیان مطرح شد و ماده واحده‌ای در این زمینه با همکاری همکاران وزارتخانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است که در حال بررسی‌های قانونی است.

کاظمی افزود: در صورت تصویب نهایی این طرح، انجمن اولیا و مربیان می‌تواند به سازمانی بزرگ و توانمند تبدیل شود که از ظرفیت‌های علمی و تربیتی کشور، به ویژه ظرفیت والدین و مربیان علاقه‌مند، بهره گیرد.

انجمن اولیا و مربیان، نقطه اشتراک همه اقشار جامعه

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش بی‌بدیل مدرسه و خانواده در تربیت نسل آینده گفت: مدرسه و فرزند، موضوعاتی هستند که همه اقشار جامعه را فارغ از جایگاه اجتماعی و شغلی به هم پیوند می‌دهند. به گفته او، از دانشمند هسته‌ای گرفته تا استاندار و وزیر، همه برای تربیت فرزند خود دغدغه دارند و این نقطه اشتراک می‌تواند بستری برای هم‌افزایی ملی در حوزه تربیت باشد.

کاظمی خاطرنشان کرد: این ظرفیت اجتماعی باید برای حل مسائل تربیتی مدارس به کار گرفته شود تا بتوان از طریق مشارکت همگانی، زمینه‌های رشد فکری، اخلاقی و فرهنگی دانش‌آموزان را فراهم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه به کیفیت تربیت و آموزش از مهم‌ترین اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: امروز دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف، چه در خانواده و چه در مدرسه، جلوتر از گذشته حرکت می‌کنند و ما باید بتوانیم کیفیت آموزش و تربیت را همگام با نیازهای روز ارتقا دهیم.

وی افزود: در کنار ساخت فضای آموزشی، توجه به تجهیزات، استانداردهای آموزشی و ایجاد محیط یادگیری متناسب با نیازهای جدید دانش‌آموزان از دغدغه‌های اصلی رئیس‌جمهور، دکتر پزشکیان، است و وزارت آموزش و پرورش گام‌های موثری را در این راستا برداشته و برخواهد داشت.

کاظمی در ادامه از والدین خواست تا با دقت و پیگیری جدی، تربیت فرزندان خود را در همکاری نزدیک با مدیران و معلمان مدارس دنبال کنند. وی گفت: مدیران و معلمان دلسوزترین افراد نسبت به دانش‌آموزان هستند و هر نکته‌ای که در خصوص مسائل تربیتی به والدین منتقل می‌کنند، با نیت اصلاح و بهبود شرایط آموزشی و تربیتی است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در این مسیر باید ظرافت‌ها و لطافت‌های تربیتی مورد توجه قرار گیرد و واقعیت‌های نسل امروز در نظر گرفته شود. به گفته وی، سلامت جسمی، روحی و روانی دانش‌آموزان باید هم‌زمان با ارتقای سطح علمی، دانایی و توانایی آنان مورد مراقبت قرار گیرد.

ضرورت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تربیت تاب‌آور

کاظمی با اشاره به خطرات موجود در فضای مجازی و فردگرایی روزافزون در میان نوجوانان، هشدار داد که فرزندان امروز لحظه به لحظه در معرض آسیب‌های گوناگون قرار دارند. وی تأکید کرد: باید مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم برای مواجهه با آسیب‌ها و ارتقای ایمنی روانی و رفتاری به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

وی افزود: مأموریت وزارت آموزش و پرورش این است که از همه ظرفیت‌های موجود برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان با فعالیت‌های مثبت و اثرگذار استفاده کند. به گفته وی، فعالیت‌های میدانی، ورزشی، فرهنگی، تربیتی، گروهی و تشکیلاتی در افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان نقش مهمی دارند.

وزیر آموزش و پرورش از والدین خواست تا با همکاری نهادهای محلی مانند مساجد، کانون‌های فرهنگی و میدان‌های ورزشی، زمینه حضور فرزندان خود را در فعالیت‌های جمعی فراهم کنند. وی گفت: هر چقدر بتوانیم وقت فرزندان خود را با برنامه‌های مثبت، جشنواره‌ها و فعالیت‌های گروهی پر کنیم، به همان میزان به تحقق اهداف تربیتی نزدیک‌تر خواهیم شد.

کاظمی ابراز امیدواری کرد: با همیاری خانواده‌ها، مربیان و مسئولان آموزشی، نسلی شایسته و آگاه برای آینده کشور تربیت شود. او تأکید کرد تربیت فرزندان باید مبتنی بر هنجارها، ارزش‌ها، تاریخ و تمدن پرافتخار ایران و آموزه‌های دینی، انقلابی و ملی باشد.

انتهای پیام/