به گزارش خبرگزاری آنا؛ مجتبی جباریپور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس،در نشست خبری چهارمین رویداد ملی فناورانه دانشآموزی «دانوا ۲۰۲۵»، با اشاره به اهداف این برنامه گفت: ما از طریق برنامههای دانشآموزی امروز، در حال طراحی آینده کشور هستیم. این رویدادها فراتر از یک نمایشگاه ساده هستند و هدف ما ساختن آینده سرمایههای انسانی،اکوسیستم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان است.
وی افزود: برای توسعه شرکتهای دانشبنیان و تحقق اقتصاد دانشبنیان، نیازمند سرمایه انسانی خلاق و نوآور هستیم و باید از سطح دانشآموزی روی توانمندیهای تیمی، حل مسئله، رویکرد خلاقانه و تبدیل علم به ایده تمرکز کنیم. بسیاری از ایدهها تجاری نمیشوند، اما این تمرینها زمینهساز موفقیتهای آینده هستند.
جباریپور با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ مسئولیت دفتر سیاستگذاری را بر عهده گرفته است و برنامهها در ابتدا با محوریت سطح دانشجویی طراحی شدهاند، اظهار کرد: وقتی درباره رویدادهای دانشآموزی صحبت میکنیم، منظورمان دانشآموزی از جنس دانا است؛ یعنی دانشآموزی که قرار است در حوزه نوآوری و خلاقیت فعالیت کند. این رویدادها در واقع آینده را میسازند. ما در مورد ساختن آینده صحبت میکنیم؛ ساختن آینده در درجه اول یعنی ساختن سرمایههای انسانی کشور، یعنی دانشآموزهای خودمان. در درجه دوم، ساختن آینده سیستم فناوری کشور و در ادامه، ساختن آینده اقتصاد کشور است. اقتصاد دانشبنیان قاعدتاً باید مبتنی بر نوآوری باشد. به طور خلاصه، ما از طریق امروز داریم آینده کشور را طراحی میکنیم و سهم مؤثری در ساخت آینده اقتصاد کشور خواهیم داشت.
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس در ادامه با اشاره به روند برگزاری این برنامهها در سالهای گذشته توضیح داد: اولین برنامه در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و از بخشهای مختلف دوره اول، ۶۰ طرح به مرحله نمایشگاهی رسید. نمایشگاه در پارک فناوری و منطقه بینالمللی نوآوری برگزار شد تا دانشآموزان ضمن آشنایی با شرکتهای دانشبنیان، بتوانند آینده شغلی و مسیر نوآوری خود را تصور کنند.
وی هدف از برگزاری مرحله نمایشگاهی را آشنایی دانشآموزان با فضای واقعی شرکتهای فناور و الگوسازی برای آینده نوآوری و اقتصاد دانشبنیان کشور دانست و افزود: حضور در چنین فضایی برای دانشآموزان الگوسازی بهتری ایجاد میکند، زیرا آنان میتوانند در آینده یا نسخههایی از همین شرکتها را طراحی کنند یا به عنوان سرمایه انسانی دانشی وارد همین شرکتها شوند. حضور در این فضا باعث میشود آنها بهتر درک کنند که آینده فناوری چیست و چگونه باید در ساخت آن نقشآفرینی کنند.
جباریپور در تشریح روند رشد دانوا گفت: سال دوم، روند رویداد رشد کرد و از ۶۰۰ طرح اولیه، حدود ۳۱۰۰ طرح دریافت شد. برای مدیریت حجم بالای طرحها، حوزهها تخصصیتر شد و مراحل غربالگری و داوری انجام گرفت. در نهایت، ۲۳۰ طرح، نمایشگاهی شد و حدود ۶ هزار دانشآموز از این نمایشگاه بازدید کردند. همکاری جدی وزارت آموزش و پرورش، به ویژه معاونت متوسطه، نقش موثری در توسعه این رویداد داشت.
خاطرنشان میشود، در همان سال، وزارت آموزشوپرورش ورود جدیتری به این برنامه داشت و با حضور فعال خود، روندهای آموزشی و محتوایی به شکل مؤثرتری دنبال شد.
جباریپور با اشاره به سومین دوره دانوا گفت: امسال استقبال بینظیری داشتیم؛ حدود ۸ هزار طرح و ایده از سراسر کشور دریافت شد که در ۱۰ حوزه تخصصی دستهبندی شدند. در نهایت، ۳۸۵ طرح به مرحله نمایشگاهی رسید و ۱۵ هزار دانشآموز از نمایشگاهها بازدید کردند. این استقبال پرشور دانشآموزان و معلمان نشان داد که مسیر درستی انتخاب شده است و دانوا توانسته بستری ملی برای بروز استعدادهای خلاق دانشآموزی فراهم کند.
وی در پایان با قدردانی از مشارکت همه ذینفعان گفت: امیدواریم با حمایت شما، دور چهارم رویداد دانوا از ۲۷ تا ۲۹ آبان ماه در منطقه بینالمللی نوآوری با شکوهتر از گذشته برگزار شود. هدف ما این است که دانوا فقط یک رویداد نباشد، بلکه به یک جریان ملی در تربیت نسل نوآور و خلاق بدل شود؛ نسلی که محور پیشرفت آینده کشور خواهد بود.
انتهای پیام/