شناسهٔ خبر: 75418879 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهارمین دوره رویداد دانش‌آموزی دانوا در ۱۰ حوزه تخصصی برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- چهارمین دوره رویداد دانش‌آموزی دانوا به میزبانی منطقه بین‌المللی نوآوری ایران (پارک فناوری پردیس) و با حمایت و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش در ۱۰ حوزه تخصصی و از ۲۷ آبان ماه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، رویداد دانش‌آموزی دانوا از جمله رویدادهای خلاقانه ای است که به منظور شناسایی و معرفی استعدادهای برتر دانش‌آموزان در حوزه های مختلف علمی، پژوهشی و فناوری تاکنون سه دوره آن برگزار شده است.

بر همین اساس قرار است چهارمین دوره این رویداد نمایشگاهی که موفق شده بستر مناسبی برای بروز و شکوفایی خلاقیت و نوآوری در بین دانش‌آموزان فراهم کند، به زودی در پارک فناوری پردیس برگزار شود.

رئیس منطقه بین‌‍المللی نوآوری ایران روز دوشنبه در نشست خبری چهارمین دوره رویداد دانش‌آموزی دانوا در محل کارخانه نوآوری «های وی» برگزاری دوره‌های اول، دوم و سوم این رویداد نمایشگاهی با همکاری وزارت آموزش و پرورش در طول سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ را موفق ارزیابی کرد.

مهدی صفاری‌نیا افزود: این رویداد در سومین دوره برگزاری خود با توسعه کمّی و کیفی قابل توجهی همراه بوده است.

وی هدف از پایه‌گذاری دانوا را شناسایی و معرفی استعدادهای برتر دانش‌آموزی در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری، تقویت اعتماد به نفس و روحیه انجام کارهای گروهی، افزایش مهارت حل مسائل و آشنایی دانش‌آموزان با زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور عنوان کرد.

رئیس منطقه بین‌‍المللی نوآوری ایران در توضیح رویداد دانوا اظهار کرد: در این رقابت دانش‌آموزان فرصت خواهند داشت تا ایده‌های خلاقانه خود را در قالب پروژه‌های علمی و فناوری ارائه و با استفاده از تکنولوژی‌های روز، به حل مسائل مختلف بپردازند.

صفاری‌نیا یادآور شد: دانش‌آموزان شرکت‌کننده در رویداد دانوا در قالب تیم‌های یک یا چند نفره با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و در ادامه داوران به شکل تخصصی، بهترین ایده‌ها و پروژه‌ها را انتخاب و معرفی خواهند کرد.

وی هدف از پایه‌گذاری دانوا را شناسایی و معرفی استعدادهای برتر دانش‌آموزی در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری، تقویت اعتماد به نفس و روحیه انجام کارهای گروهی، افزایش مهارت حل مسائل و آشنایی دانش‌آموزان با زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور عنوان کرد.وی همچنین برگزاری کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و جلسات آموزشی را از دیگر بخش های رویداد دانش آموزی دانوا عنوان کرد و افزود: دانوا به دانش‌آموزان شرکت کننده کمک خواهد کرد تا مهارت‌های لازم برای توسعه مهارت‌های نرم و فنی و همچنین پیشرفت در زمینه فناوری را بدست آورند.

رئیس منطقه بین‌‍المللی نوآوری ایران همچنین رایزنی با موسسه توبیتاک کشور ترکیه به عنوان نهاد مشورتی دولت ترکیه در زمینه علوم و تحقیقات، دعوت از میهمانان خارجی به منظور بازدید از نمایشگاه، برگزاری مسابقات رباتیک و برنامه‌نویسی در کنار نمایشگاه و برگزاری یک رویداد جانبی در سطح ملی در کنار این نمایشگاه را از دیگر برنامه‌های تعریف شده برای چهارمین دوره دانوا اعلام کرد.

صفاری‌نیا اضافه کرد: این رویداد نه تنها به تقویت روحیه کار تیمی و نوآوری در دانش‌آموزان کمک شایانی خواهد کرد، بلکه می‌تواند مسیرهای شغلی آینده آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

وی با یادآوری اینکه در سومین دوره رویداد نمایشگاهی دانوا بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ طرح و ایده دانش‌آموزی دریافت شد، گفت: پس از سه مرحله داوری و غربال‌گری، تعداد ۳۸۵ طرح به نمایشگاه راه یافتند و ۱۴۵ طرح در بخش استیج به مدت دو روز و با حضور داوران با یکدیگر رقابت کردند.

صفاری‌نیا در ادامه اعلام کرد: به دنبال استقبال مناسب از برگزاری سه دوره رویداد دانش آموزی دانوا و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، چهارمین دوره این رویداد (۲۷ تا ۲۹ آبان ماه) امسال به میزبانی منطقه بین‌المللی نوآوری ایران (پارک فناوری پردیس) و با حمایت و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه، چهارمین دوره دانوا در ۱۰ حوزه تخصصی برگزار می‌شود، برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی، برق و الکترونیک، مکانیک و ابزار دقیق، رباتیک، شیمی و مواد نوترکیب، صنایع نرم و خلاق فرهنگی، سلامت و درمان، محیط زیست، امنیت سایبری و حکمرانی را عناوین این حوزه‌ها برشمرد.

رئیس منطقه بین‌‍المللی نوآوری ایران با اشاره به اینکه در طول سه دوره گذشته رویداد دانوا بیش از ۲۳ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند، افزود: پارک فناوری پردیس در برگزاری چهارمین دوره رویداد دانوا از همکاری مجموعه‌هایی همچون سازمان استعدادهای درخشان، دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان و فناور بهره خواهد برد.

تأکید آموزش و پرورش بر عدالت آموزشی در عرصه نوآوری
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای ملی همچون دانوا اظهارکرد: این رویدادها نقش مهمی در استعدادیابی و هدایت دانش‌آموزان در مسیرهای متناسب با توانمندی‌های آن‌ها دارند و بر همین اساس، آموزش و پرورش خود را موظف می‌داند از همه ظرفیت‌های موجود برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزی بهره گیرد.
سید علی حسینی با بیان اینکه اسناد بالادستی کشور همچون «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «سند جامع علم و فناوری» و «برنامه درسی ملی» بر شناسایی و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان تأکید دارند، افزود: همراهی نهادهایی مانند معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس در این مسیر ارزشمند است و می‌تواند به تحقق اهداف عالیه کشور در پرورش نسل خلاق و نوآور کمک کند.
وی با اشاره به تجربیات گذشته آموزش و پرورش در برگزاری جشنواره‌های دانش‌آموزی اظهار داشت: انتظار داریم این‌گونه برنامه‌ها با نگاه فراگیر برگزار شوند تا همه دانش‌آموزان، در مناطق مختلف کشور، به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، فرصت حضور و بروز توانمندی‌های خود را داشته باشند. به گفته وی، باید مراقب بود که جشنواره‌ها صرفاً محدود به مدارس خاص یا گروهی از دانش‌آموزان نباشند تا عدالت آموزشی در عرصه نوآوری نیز محقق شود.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین یکی از پیشنهادات آموزش و پرورش را مشارکت فعال معلمان درس «کار و فناوری» در این نوع رویدادها عنوان کرد و افزود: با این اقدام، ضمن توانمندسازی معلمان، می‌توان دانش‌آموزان بیشتری را از مقاطع متوسطه اول و دوم درگیر فرآیند خلاقیت و نوآوری کرد تا این برنامه‌ها اثرگذاری عمیق‌تری در نظام آموزشی داشته باشند.
وی در ادامه بر توجه ویژه به «نوآور اولی‌ها» تأکید کرد و گفت: در بسیاری از جشنواره‌ها شاهد حضور تکراری دانش‌آموزان نخبه هستیم. ضروری است در دانوا، تمرکز بیشتری بر جذب دانش‌آموزانی شود که برای نخستین‌بار وارد عرصه نوآوری می‌شوند تا بدنه جدیدی از خلاقان و فناوران نوجوان شکل گیرد. گزارش‌گیری از میزان مشارکت این گروه می‌تواند شاخص موفقیت واقعی رویداد باشد.
حسینی ادامه داد: چرخه‌ای که در این‌گونه رویدادها طراحی می‌شود باید به ارزش‌آفرینی و کارآفرینی منتهی شود. هدف آن است که دانش‌آموزان صرفاً مدرک‌محور نباشند، بلکه در مسیر حل مسائل واقعی کشور گام بردارند و ایده‌هایشان به محصولات و دستاوردهای ملموس تبدیل شود.
وی با تأکید بر اهمیت آگاهی‌بخشی به والدین و مشارکت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در فرآیند برگزاری دانوا افزود: پژوهش‌سراها ظرفیت ارزشمندی برای میزبانی بخش‌های داوری و اجرایی این رویداد هستند و می‌توانند به‌عنوان پایگاه‌های تخصصی آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه دانش‌آموزی مورد استفاده قرار گیرند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: ما از برگزاری چنین رویدادهایی استقبال می‌کنیم و آماده‌ایم با همه ظرفیت‌های انسانی و آموزشی خود در کنار برگزارکنندگان دانوا باشیم تا این حرکت ملی به شکوفایی استعدادها و تحقق آموزش نوآورانه در سراسر کشور منجر شود.