به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی جباریپور، معاون نوآوری پارک علم و فناوری پردیس، با اشاره به اهمیت تربیت نسل خلاق و نوآور از سنین پایین، اظهار داشت: رویداد دانوا تنها یک نمایشگاه ساده نیست، بلکه بستری برای رقابت، یادگیری و ساختن آینده کشور است. ما در این برنامه در واقع آینده فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان کشور را طراحی میکنیم.»
جباریپور با مرور روند برگزاری این رویداد از سال ۱۴۰۱ افزود: در نخستین دوره، حدود ۶۰۰ طرح دانشآموزی به دبیرخانه ارسال شد که از میان آنها ۶۰ طرح به مرحله نمایشگاهی رسید. در دوره دوم، با رشد چشمگیر استقبال، تعداد طرحها به ۳۰۰۰ اثر افزایش یافت و در نهایت ۲۳۰ طرح در نمایشگاه به نمایش درآمد و بیش از ۶ هزار دانشآموز از آن بازدید کردند.»
وی ادامه داد: سال سوم رویداد با حمایت جدیتر وزارت آموزش و پرورش و حضور معاونت متوسطه این وزارتخانه برگزار شد و خوشبختانه شاهد رشد قابل توجهی بودیم؛ بهطوریکه بیش از ۸ هزار طرح و ایده از سراسر کشور دریافت شد و ۳۸۵ طرح برگزیده در نمایشگاه نهایی ارائه شدند. در این دوره نیز بیش از ۱۵ هزار دانشآموز از نمایشگاه بازدید کردند.»
معاون نوآوری پارک علم و فناوری پردیس با تأکید بر ضرورت توسعه سرمایه انسانی از سطح دانشآموزی گفت: برای تحقق اقتصاد دانشبنیان و شکلگیری اکوسیستم نوآوری در کشور، نیازمند نیروهای خلاق، پویا و نوآور هستیم. دانشآموزان باید از امروز تمرین کار تیمی، حل مسئله خلاقانه و تبدیل علم به ایده و نوآوری را آغاز کنند تا بتوانند در آینده نقش مؤثری در شرکتهای دانشبنیان و توسعه فناوری کشور داشته باشند.»
او در پایان با اشاره به برگزاری مرحله نهایی چهارمین رویداد دانوا در ۲۷ تا ۲۹ آبانماه ۱۴۰۴ در منطقه بینالمللی نوآوری پردیس اظهار امیدواری کرد: با مشارکت فعال دانشآموزان، معلمان، والدین و تمامی ذینفعان، دوره چهارم این رویداد پرشورتر و پربارتر از سالهای گذشته برگزار شود.»
سجاد عباسی فشمی، مدیرکل ترویج و توسعه خوشههای نوآوری پارک علم و فناوری پردیس، در نشست خبری چهارمین دوره رویداد فناوری دانوا ۲۰۲۵ با ابراز احترام به حاضران و عرض صبح بخیر گفت:
«چهارمین دوره رویداد دانشآموزی دانوا در منطقه نوآوری پردیس برگزار میشود. هدف اصلی این رویداد، ارزشگذاری بر خلاقیتهای دانشآموزان بر پایه دروس پایه مدارس و نمایش خلاقیتهای نو و کاربردی آنان است. تلاش ما این است که از طریق این برنامه، هم امیدآفرینی کنیم و هم زمینه تمرین و رشد مهارتهای نوآورانه را برای دانشآموزان فراهم سازیم تا در آینده به سرمایههای انسانی خلاق کشور تبدیل شوند.»
وی با اشاره به روند ثبتنام شرکتکنندگان افزود: «تا این لحظه، از تمامی استانهای کشور بیش از ۲۰۰ طرح و اثر از طریق سایت رویداد دریافت شده است. پیشبینی ما این است که تا پایان مهلت ثبتنام یعنی هشتم آبانماه، با توجه به روند فعلی، بیش از ۵۰۰۰ طرح به دبیرخانه ارسال شود.»
عباسی فشمی درباره روند داوری طرحها توضیح داد: «پس از ارسال آثار، یک غربالگری اولیه در هر استان با همکاری آموزش و پرورش انجام میشود. آثاری که شرایط لازم را دارند وارد مرحله داوری منطقهای خواهند شد و پس از آن، برگزیدگان استانی به دبیرخانه مرکزی دانوا معرفی میشوند. بر اساس پیشبینی ما، مشابه سال گذشته، از میان حدود ۵۰۰۰ طرح دریافتی، در نهایت حدود ۳۰۰ طرح برتر به مرحله نمایشگاهی در منطقه نوآوری پردیس راه پیدا خواهند کرد.»
او افزود: «حدود دو هفته پیش از برگزاری نمایشگاه، برای دانشآموزان راهیافته به مرحله نهایی، دورههای توانمندسازی برگزار میکنیم که شامل آموزش نحوه ارائه مؤثر، پرزنت حرفهای، و معرفی مناسب محصولات است تا بتوانند در نمایشگاه عملکرد موفقتری داشته باشند.»
مدیرکل ترویج و توسعه خوشههای نوآوری با اشاره به بخش بازدیدکنندگان نمایشگاه گفت: «در زمان برگزاری نمایشگاه، میزبان تورهای دانشآموزی از مدارس مختلف خواهیم بود. در سال گذشته بیش از ۱۱ هزار دانشآموز از نمایشگاه بازدید کردند که این حضور، علاوه بر آشنایی با طرحها، نقش مشوقی برای سایر دانشآموزان دارد تا سالهای بعد خودشان وارد این مسیر شوند.»
او همچنین درباره بخشهای جانبی رویداد توضیح داد: «در کنار بخش نمایشگاهی، کارگاههای آموزشی، سخنرانیها، پنلهای انتقال تجربه و نمایشهای علمی جذاب برای دانشآموزان برگزار میشود. همچنین از سال گذشته بخش رقابتهای رباتیک دانشآموزی نیز به رویداد اضافه شد که امسال نیز مرحله فینال این رقابتها در حاشیه نمایشگاه دانوا برگزار خواهد شد.»
عباسی فشمی در ادامه از برنامهای جدید برای پشتیبانی از ایدههای برتر خبر داد و گفت: «با همکاری بخش خصوصی، مسیری طراحی کردهایم تا دانشآموزانی که در این رویداد شناسایی میشوند، بتوانند پس از پایان نمایشگاه، در قالب برنامهای تحت عنوان طرح کسبوکار نوجوان مسیر رشد خود را ادامه دهند. این برنامه یک دوره یکساله است که به دانشآموزان کمک میکند تا ایده خود را به محصول تبدیل کنند. در پایان این دوره، طرحهای برتر در سطح بالاتری از رویداد مورد حمایت قرار خواهند گرفت.»
وی در پایان با اشاره به طرح جدید پارک علم و فناوری پردیس گفت: «در سالهای گذشته، بسیاری از معلمان و دانشآموزان علاقهمند خواهان همکاری با پارک در حوزههای فناوری بودند. به همین منظور، امسال برنامهای تحت عنوان کارت سفیر فناوری طراحی کردهایم تا زمینه مشارکت فعالتر آنان در برنامههای آتی فراهم شود. جزئیات این طرح همزمان با برگزاری رویداد اعلام خواهد شد.»
عباسی فشمی با ابراز امیدواری نسبت به آینده این حرکت افزود: «دانوا بستری است برای پرورش ایدههای نو و تقویت روحیه نوآوری در میان دانشآموزان. امیدواریم با همراهی آموزش و پرورش، بخش خصوصی و خانوادهها، بتوانیم مسیر رشد این نسل خلاق را به بهترین شکل ادامه دهیم.»
علی حسینی، مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری چهارمین رویداد دانشآموزی دانوا ۲۰۲۵ با تأکید بر اهمیت برنامههای استعدادیابی در نظام آموزشی کشور گفت:
«این رویداد، یکی از رویدادهای مهم علمی و آموزشی است و همه ما موظفیم در مسیر استعدادیابی دانشآموزان کشور تلاش کنیم. در این مسیر باید از تمامی ظرفیتهای موجود در نظام آموزش و پرورش و همچنین از توانمندیهای بخش فناوری کشور بهره ببریم تا به تحول بنیادین در جامعه علم و فناوری و تحقق اهداف برنامه درسی ملی دست یابیم.»
وی افزود: «کشف استعدادهای دانشآموزان وظیفه ذاتی آموزش و پرورش است. از این رو، حضور گروههای جوان، متخصص و دغدغهمند که در این فرایند به ما کمک میکنند، بسیار ارزشمند است و جای تقدیر دارد. این همکاریها به پیشبرد اهداف عالی کشور در حوزه علم و نوآوری کمک میکند و همواره مورد استقبال آموزش و پرورش بوده است.»
مدیرکل آموزش متوسطه با اشاره به ضرورت همکاری میان نهادهای علمی و آموزشی گفت: «در سالهای گذشته گروههای مختلفی در حوزه استعدادیابی فعالیت کردهاند، اما آنچه برای ما به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت اهمیت دارد، مشارکت فعال مدارس، معلمان و دانشآموزان در این روند است. ما باید از ظرفیت این همکاریها برای هدایت استعدادها در مسیر درست استفاده کنیم.»
او در ادامه بر عدالت آموزشی و دسترسی برابر دانشآموزان در سراسر کشور تأکید کرد و گفت: «نباید فراموش کنیم که همه دانشآموزان کشور ــ چه در مدارس برخوردار و چه در مناطق کمتر برخوردار ــ فرزندان این سرزمین هستند. لازم است برنامهها به گونهای تدوین شوند که تنوع اقلیمی، فرهنگی و آموزشی مناطق مختلف کشور در نظر گرفته شود تا هیچ دانشآموزی احساس تبعیض در جشنوارهها و رویدادهای ملی نداشته باشد.»
حسینی با اشاره به ضرورت تمرکز بر مقاطع متوسطه اول و دوم اظهار داشت: «درس کار و فناوری که در پایههای ۱۱ تا ۱۸ سال تدریس میشود، ظرفیت مهمی برای تمرین خلاقیت، کار تیمی و مهارتآموزی دارد. پیشنهاد ما این است که معلمان این حوزه نیز در کنار دانشآموزان در رویدادهایی مانند دانوا حضور فعال داشته باشند تا آموزش نظری و تجربه عملی همزمان پیش برود و نتایج ملموستری به دست آید.»
وی در ادامه افزود: «در جشنوارههای مختلف معمولاً شاهد حضور مکرر برخی دانشآموزان از مدارس خاص هستیم، اما در رویدادهایی مانند دانوا باید تمرکز بر "نوآور اولیها" باشد؛ یعنی دانشآموزانی که برای نخستین بار وارد این عرصه میشوند. باید جامعه هدف را گستردهتر ببینیم تا استعدادهای جدید و ناشناخته نیز فرصت دیده شدن پیدا کنند.»
او با اشاره به تجربه موفق جذب دانشآموزان جدید در سالهای اخیر خاطرنشان کرد: «در برخی جشنوارهها، دانشآموزانی حضور پیدا کردند که سابقه فعالیت نوآورانه نداشتند، اما با حضور در این برنامهها وارد چرخه خلاقیت و نوآوری شدند. این تجربه بسیار ارزشمند است و باید در برنامهریزیهای آینده نیز مورد توجه قرار گیرد.»
حسینی در ادامه سخنان خود به ضرورت حرکت از آموزش مدرکمحور به آموزش مسئلهمحور اشاره کرد و گفت: «ما باید دانشآموزانی تربیت کنیم که صرفاً به دنبال مدرک نباشند، بلکه بتوانند با ایدههای خود، مشکلات واقعی کشور را حل کنند. این نگاه، از اهداف اصلی ستاد آموزش و پرورش در برنامهریزیهای آینده است.»
وی در پایان بر نقش آگاهیبخشی به خانوادهها و مشارکت گستردهتر مدارس تأکید کرد و گفت: «آشنا کردن والدین با اهمیت چنین رویدادهایی بسیار مهم است. هرچه مشارکت خانوادهها و مدارس بیشتر باشد، اثرگذاری برنامهها نیز افزایش مییابد. ما از برگزاری رویداد دانوا بهعنوان یک فضای مرجع و ملی برای رشد نوآوری دانشآموزی استقبال میکنیم و امیدواریم با همکاری همه دستگاهها، این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند.»